Stap binnen bij meester Vic en juf Marijke

In het tweede leerjaar is veel te beleven. Kom en zie!

 

Hiep, hiep, hiep voor Julia.

Na de dankviering in de parochiekerk vierden we in de klas de verjaardag van Julia.  Zij wordt op 25 augustus 8 jaar.

Van harte gelukgewenst, Julia!

Hiep, hiep, hiep voor Hannelore en Mil.

Nee, nee, geen tweeling, maar toch op dezelfde dag jarig.  Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Hannelore en van Mil.  Zij zijn beiden jarig op 20 augustus.  Dan worden ze 8 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Hannelore!
Van harte gefeliciteerd, Mil!

Hiep, hiep, hiep voor Wout.

Vandaag vierden we de verjaardag van Wout.  Hij werd ook 8 jaar, iets waar hij al een hele tijd naar uitkeek.

Van harte gefeliciteerd, Wout!

Hiep, hiep, hiep voor Arthur.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Arthur.  Hij is jarig op 6 augustus.  Dan wordt hij 8 jaar.

 

Een dikke proficiat, Arthur!

Hiep, hiep, hiep voor Hélène.

Vandaag vierden wij in de klas de verjaardag van Hélène.  Zij wordt op  juli 8 jaar. ZIj is daarmee de eerste jarige in de grote vakantie.

Van harte gefeliciteerd, Hélène!

Hiep, hiep hoera voor Charlotte.

Vandaag werd Charlotte 8 jaar.  We vierden haar in de klas.

Van harte gefeliciteerd, Charlotte!

Hiep, hiep, hiep voor Noor.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Noor.  Zij wordt morgen 8 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Noor!

Met de praktische fietsproef beëindigen we de verkeersweken.

Vandaag brachten alle kinderen van het tweede leerjaar hun fiets mee naar school.  "Fietsen" staat nog niet op het verkeersprogramma van het tweede leerjaar, maar omdat er al heel wat kinderen meermaals naar school fietsen, besteden we er toch aandacht aan.

Eerst benoemden we de delen van de fiets correct.  Daarna hadden we het over de fiets die in orde is.

We haalden onze fietsen uit de stalling en vulden de controlekaart in.

Daarna testten we onze rijvaardigheid aan de hand van tien fietsbehendigheidsproeven.

We ontdekten dat de meeste kinderen van het tweede leerjaar nog niet in staat zijn om zelfstandig als fietser deel te nemen aan het verkeer.

Hiep, hiep, hiep voor Laura en Livia.

Laura en Livia waren allebei gisteren jarig.  Zij werden 8 jaar.  Vandaag vierden we samen in onze klas.

Van harte gefeliciteerd, meiden!
 

Schoolreis.

Omdat sfeerbeelden vaak meer vertellen dan woorden:

https://photos.google.com/album/AF1QipMr1YKMQGAWOCgTAN81Cf60hCjcXURj-UbqH7F3

 

We leren over beroepen.

Kurt vertelde ons aan de hand van een powerpoint over zijn job als professor. 
Hij werkt aan de universiteit van Maastricht (Nederland).  Een professor vindt dingen uit (onderzoek), geeft les en verbetert examens.  Soms schrijven studenten een boek en moeten de professoren dit begeleiden en verbeteren.

Studenten zijn al grote mensen, veel studenten zitten op kamers (‘op kot’).

De universiteit is verspreid over heel de stad, aan de twee kanten van de Maas.

Kurt geeft les aan wel 200 tot 300 studenten tegelijk.

De studenten vertellen niet over hun weekend, dat zou immers veel te lang duren.

Elek les wordt er door iemand anders gegeven.

Als Kurt onderzoek doet, moet hij erg veel lezen.  Dan schrijft  Kurt een computerprogamma.  Als alles werkt, schrijft Kurt alles op en gaat daarover lesgeven op verschillende plaatsen over de hele wereld.

Kurt doet onderzoek naar computers die kunnen leren.  (slimme computers)

Studenten bouwden eenvoudige robots die kunnen bewegen.

We deden ook een wedstrijd tussen 3 robots, de snelste was de eenhoorn, de sterkste de slang.

 

Eric is journalist voor tv.   Vroeger werkte Eric voor vtm, nu voor één.

Hij gaat heel veel op reis, hij was al in 91 landen.  Het leukste was de zuidpool, Antartica.  Daar zijn geen huizen, geen wegen, geen licht, alleen maar sneeuw.

Daar ging hij naar het station (prinses Elisatbet)  waar ze onderzoeken hoe de klimaatopwarming evolueert.

In de zomer is het daar -30 graden, in de winter – 50.

Eric maakte ook het programma ‘Het huis’ voor één.  Gedurende 5 weken kwam er om de 3 dagen een nieuwe gast in het huis.  Die werd 24 uur gevolgd.  Daarna maakte Eric daar een programma van 1 uur van dat uitgezonden wordt op tv.

 

Tine werkt voor het CLB. Dat is het vrije centrum voor leerlingbegeleiding.  In elke school werkt er iemand van  het CLB.  Tine komt op 2 scholen: het Heilig Hart in Heverlee (de kinderen van de eerste graad) en de school voor verpleegkunde.

Aan de hand van een powerpoint vertelde Tine over haar beroep.

Er zijn 4 domeinen waarop gewerkt wordt:

Soms is het voor een leerling wat moeilijker om te leren of soms zijn er ook kinderen die heel gemakkelijk leren.  Daar vinden de meesters en de juffen wel wat op.  Maar soms zijn er ook kinderen die niet graag meer naar school gaan, dan gaan de clb-medewerkers op zoek naar oplossingen voor dat probleem.

Ook gaat Tine op zoek naar de juiste schoolkeuze en richtingkeuze.  Samen met het kind en de ouders wordt de passende school en richting voor een kind gekozen.

Soms wordt een kind uitgesloten, gepest, …  Dan kan Tine mee oplossingen zoeken voor dat kind.

Op het clb wordt ook de gezondheid en de lichamelijke ontwikkeling van het kind gevolgd.  Daarvoor zijn er artsen en verpleegkundigen.  Op vaste tijdstippen onderzoeken die de kinderen.

In een team van het clb zitten mensen met verschillende opleidingen, artsen, verplegers, sociaal assistenten,….

 

Juf Lieselotte geeft les in de derde kleuterklas.  Aan de hand van vraagjes verduidelijkte zij haar beroep.

Dit wisten de kinderen nog van de derde kleuterklas:

Juf Lieselotte kan heel grappig zijn.
Er wordt vaak geknutseld.
We werkten met thema’s: Wie ben ik? – prinsessen en prinsen – piraten.

Wat moest de juf allemaal doen? 

Spelen met de kinderen.
Voor de kinderen zorgen door les te geven.
Uitleg geven.
Probleempjes oplossen als er problemen waren.

Is er een verschil tussen de kleuterschool en de lagere school?

Nu leren we schrijven.
We leren lezen.
We spelen nu veel minder in de klas.
We leren maaltafels.
We hebben huiswerk.

In de derde kleuterklas leerden de kinderen veel dingen door te spelen:
de kleuters gaan rond een kindje met kapla-blokken (rekenen – figuur omtrekken)
de kleuters gaan vaak knutselen – kleuren (potloodgreep, leren schrijven)

Aan de hand van foto’s toonde juf Lieselotte wat de kinderen allemaal leerden in de derde kleuterklas.

Bijna elke vrijdag maakten de kleuters een wandeling in de natuur.

 

Het beroep van Lieven is hydrograaf.  Dat is een soort weerman, maar dan vooral voor water.

Het water dat als regen valt, stroomt naar de rivier, maar dringt ook in de grond.

Lieven meet hoeveel water er in de rivier stroomt.  Dat willen ze weten om overstromingen te kunnen voorspellen.

Met een peilstok wordt het waterpeil in de rivier gemeten.  Boven meerdere rivieren hangt een toestel dat automatisch metingen doet.  Die metingen worden doorgestuurd naar een computer in Brussel.

Als er ergens kans op overstroming is,  worden er door de brandweer zandzakjes gelegd om de overstroming te voorkomen.

Ook het water dat in de grond sijpelt, wordt gemeten.  Daarvoor gebruiken ze een grote boor.

Lieven en zijn collega’s meten ook hoeveel regen er valt.  Deze neerslag wordt gemeten met een weegschaal.

Hoeveel water hangt er nog in de lucht?  Er staan in Vlaanderen 2 radartorens.  Die torens luisteren hoeveel waterdruppels er in de lucht hangen. (150 km ver)

Door al deze metingen kunnen ze voorspellen waar er overstromingen kunnen zijn en proberen ze die tijdig te voorkomen door passende maatregelen te nemen.

 

 

 

Nico werkt voor Terumo, een Japans bedrijf dat over heel de wereld vestigingen heeft.

Er werken ongeveer 22000 medewerkers.

Bij Terumo worden producten die gemaakt hebben met de medische wereld: infusiepompen, katheders, bloedglucosemeters, veiligheidsspuitjes, …

Aan de hand van een powerpoint en verschillende filmpjes, leerde Nico ons de producten van zijn bedrijf kennen.

We konden ook veel producten zelf bekijken en voelen.

Iedereen mocht zelf zijn temperatuur meten, gelukkig was deze bij iedereen in orde.

De eigenlijke taak van Nico is ervoor zorgen dat al deze producten tijdig op voorraad zijn, zodat ze dadelijk kunnen geleverd worden aan ziekenhuizen, …

 

 

Laurenz werkt bij Materialise als informaticus.

Bij het bedrijf doen ze 3-D-printing.

Wat printen ze?  O.a. eiergrijpers, kleding, loopschoenen, fietsen, delen van sportwagens, een stuk van een schedel, stukken van een vliegtuig, …

Wat doet een informaticus?

Hij werkt met computers en zorgt dat mensen kunnen werken met computers.

Een computer is een machine die heel slim is, die kan nadenken, die kan onthouden.

Laurens toonde ons verschillende soorten computers.  Hij liet ons ook kijken naar de binnenkant van de computer: de harde schijf, de ventilators, …

Laurenz maakt apps of programma’s waardoor de mensen in de verschillende kantoren over de hele wereld met elkaar kunnen communiceren.

 

Stephanie is een advocate.  Bijna elke dag draagt Stephanie een speciaal pak.  Dat draagt ze als ze naar de rechtbank gaat.

De meeste kinderen denken dat advocaten alleen maar slechte mensen helpen: boeven, criminelen, …  maar de eerste taak van een advocaat is de mensen helpen. 

In ons land zijn er allemaal regeltjes waaraan je je moet houden.  Die staan allemaal in een heel dik boek: het wetboek.  Soms hebben de mensen discussie over wie er dan gelijk heeft.  Mensen kunnen dan naar een advocaat stappen en daar vragen wie er gelijk heeft.  Soms hebben beide partijen een beetje gelijk.
De advocaten proberen dergelijke discussies op te lossen, zonder daarvoor naar de rechter te stappen.

Soms komen de partijen niet overeen en dan moeten ze naar de rechter die dan beslist.  Daar gaat de advocaat zijn cliënt helpen.

Als advocaat help je soms het slachtoffer, maar soms ook de mensen die iets fout hebben gedaan.

Soms hebben mensen een fout niet opzettelijk gemaakt, of wordt iemand onterecht beschuldigd.  Dan is het heel belangrijk dat de advocaat de verdachte helpt en dat de straf die de schuldige krijgt eerlijk is.

Als straf kan je naar de gevangenis vliegen, een boete betalen, je rijbewijs verliezen of een werkstraf krijgen.

Als de cliënt en de advocaat vinden dat de rechter niet de juiste beslissing nam, kunnen ze hoger beroep aantekenen.  Dan wordt het probleem bij een andere rechter nog eens opnieuw bekeken.

 

 

Kristof heeft een klein bedrijfje “Sparkle”, daar werken 10 mensen.  Dit kleine bedrijf is een deel van een groter bedrijf, in totaal met 70 mensen.  Dit bedrijf is ook een deel van een groter bedrijf ‘I-Cross’.  Ook dit bedrijf behoort nog tot een groter geheel van ongeveer 4000 mensen.

De meeste werknemers zijn IT Consultants (adviseurs).  Het zijn mensen die andere bedrijven helpen om een beter bedrijf te zijn.  IT Consultants helpen andere bedrijven door met hun computers programma’s te schrijven waardoor bedrijven zo goed mogelijke beslissingen kunnen maken.

Bij een voorbeeld over een winkeltje in een dierentuin, brachten de kinderen zelf verschillende oplossingen aan.  Ze maakten ook de analyse van de situatie.

Daarna demonstreerde Kristof nog verschillende mogelijkheden van robot Najo.

Hiep, hiep, hiep voor Len.

Vandaag werd Len 8 jaar.  We vierden hem in de klas.

Van harte proficiat, Len!

Hiep, hiep, hiep voor Manou W. en Aron.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Manou W.  Zij werd op 2 april 8 jaar. 
Tegelijkertijd vierden we ook Aron.  Hij werd 8 jaar op 14 april. 

Wat was dat een smulpartij bij de traktaties!

Van harte gefeliciteerd, Manou en Aron!

Vrolijk Pasen!

Pasen

Pasen begint in de tuin van de verwondering,
in het prille licht van de nieuwe morgen.
Alles wordt opnieuw mogelijk,
Alles krijgt opnieuw zijn plaats.
Wie hebberig alles wil houden zoals het is,
houdt het niet uit,
Wie met geweld het verleden wil vasthouden,
slaat op de vlucht.
“Zie, ik maak alles nieuw”,
zegt Hij die dood was en weer leeft.
De aarde behoort aan alles.
Het onmogelijke wordt mogelijk.

 

Het is al begonnen.
Zie je het niet?

 

Auteur onbekend

Hiep, hiep, hiep voor Amelia.

Vandaag vierden we in onze klas de verjaardag van Amelia.  Op zondag, 1 april wordt zij 8 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Amelia!

Lekker ontbijten in de klas.

Vandaag aten we een lekker ontbijt in de klas.   De tafels waren geschikt op 2 rijen, de kinderen zaten frontaal naar elkaar gekeerd.  Iedereen had lekkere en gezonde dingen meegebracht.

De meeste kinderen vonden het zelfs lekkerder dan wanneer ze thuis ontbijten.

Kijk hier hoe ze allemaal smullen.

 

Muziek op de speelplaats

Dat muziek op de speelplaats aanlokkelijk kan werken, bewijzen reeds de eerste klanken die uit de muziekbox klonken.

Kijk mee!

Vandaag was er  tijdens elke speeltijd muziek op de speelplaats.  Van klein tot groot bewoog mee op de ritmes van de muziek!

Schaatsen tijdens de samenspeelweek.

Even voor 13.00 uur verzamelden we om met een luxe-autocar naar de schaatsbaan van Leuven te rijden.
Daar aangekomen ging iedereen schaatsen vragen aan de balie.  De kinderen van het vijfde leerjaar hielpen bij het aantrekken van de schaatsen, zo konden we snel op de lege ijsbaan.  Na enkele schuchtere stapjes, begon de schaatsbeweging er terug in te komen.  
Af en toe moest de meester helpen om veters van de schaatsen terug te binden.

Hier zie je ons aan het werk:

Herken je de kinderen op filmpje 1 en filmpje 2.

We verwelkomen een nieuw vriendje in onze klas.

Vanmorgen mochten we een nieuw klasgenootje verwelkomen in onze klas.  Zijn naam is Len.  Hij wordt binnenkort 8 jaar.

Len stelde zich kort voor aan de kinderen.

Arthur en Laura kozen we als vrijwilligers om vandaag de buddy van Len te zijn.  Zij waren 2 van de vele kandidaten.

We zijn er zeker van dat Len zich spoedig helemaal thuisvoelt in onze klasgroep.

Gouden dag.

Vandaag was het de gouden dag.  De kinderen van het zesde leerjaar brachten een prachtige choreografie, waarbij er zelfs gerapt werd.  Tijdens het openingsmoment werd de samenspeelweek aangekondigd, maar werd ook ons nieuw vriendje, "Het gouden mannetje",  voorgesteld.  Dit mannetje kan ons helpen bij ons spel.  Je vindt hem terug onder de luifel, naast jakhals en giraf.

Daarna vierden we de jarigen van januari, februari en maart met ons gekend liedje en dansje.

Toen werden de recordverkopers van de wafel- en truffelverkoop gehuldigd:
Enguérand en zijn zus Aubeline eindigden op de derde plaats, Eline Vandooren werd tweede en de beste verkopers waren Manelle en Fadel.

We sloten het moment af met het smullen van een lekkere wafel.

Het tandenpoetslied

Tijdens het thema "Gezond en Wel" zongen en dansten we het tandenpoetslied.

Feest voor juf Marijke.

Alle kinderen van de hele school vierden vrijdag juf Marijke.  Ze werkt immers 25 jaar op onze school.  
In stilte verzamelden we in de gymzaal.  We maakten een lange ketting en we verrasten haar door haar al zingend uit haar klas weg te plukken.


 

Op de speelplaats overhandigde elke klas een geschenk aan juf Marijke. Meester Peter gaf een toespraak.
Er waren ook enkele leuke presentjes van de hele school.

Daarna zongen we een lied voor juf Marijke en deelde zij nog aan iedereen lekkere koekjes uit.

Hiep, hiep, hiep voor Louise en Anna.

Vandaag was Louise jarig, morgen wordt Anna 8 jaar.  Biede meiden kozen ervoor om samen in de klas gevierd te worden.

Van harte gelukgewenst, Louise!
Dikke proficiat, Anna!

Lentl geeft uitleg over het project waaraan zij meewerkt in Oeganda.

Als voorbereiding op Pasen werken we in de klas met het project "Olyoota" van SpoorZeS.  Daarin leren we over een jongen, Allan, die in Oeganda leeft.

Hanne vertelde ons dat haar zus al enkele keren in Oeganda was om vanuit haar opleiding geneeskunde mee te werken aan een gezondheidproject in Oeganda. Samen met het nuv-hip-team ging zij er aan de slag.  Vandaag gaf zij daarover een heel interessante uiteenzetting in onze klas.  Daaruit leerden we dat er grote verschillen zijn tussen de levensomstandigheden in de steden en in de dorpen.

Op de website van nuv-hip lezen we: "In februari  waren de Belgische team leaders Lentel Vande Cauter en Julie Van den broecke in Gulu, Oeganda om zoals elk jaar de voorbereidingen van het project in de zomer te treffen. Samen met de team leaders uit Manchester, Jacob Barnaby en Daniel Richards, en de Oegandese Task force evalueerden ze de vorige editie van het project met als doel NUV-HOP 2018 nog verder uit te breiden en te verbeteren. Op deze manier hopen we in 2018 de plaatselijke bevolking in Oeganda nog beter te kunnen ondersteunen op vlak van medische zorg."

foto van Nuv-hop team Belgium.
Klapspelletjes.

In de taalles speelden we klapspelletjes.  Ze maakten daarbij ook kennis met versjes in andere talen.  De meeste kinderen vonden dit zeer leuk.  Dat daarbij soms nonsenstaal gebruikt wordt, maakte het alleen maar aangenamer.  Het was tevens een aanzet om tijdens de speeltijd klapspelletjes te spelen.

Kijk naar de groene groep.

Kijk naar de rode groep.

Hiep, hiep hoera voor Jasmine.

Op zaterdag, 10 maart werd Jasmine 8 jaar.  Wij vierden haar vandaag in onze klas.

Van harte gefeliciteerd, Jasmine!

We presenteerden de weersamenvatting van februari tijdens hoekenwerk.

Vandaag telden we, turfden we en schreven we een tekst over het weer tijdens de maand februari.  Door de krokusvakantie en de korte maand, haddden we maar weinig dagen de weerkalender ingevuld.  Het was dan ook niet gemakkelijk om een correcte samenvatting te maken.

Hier zie je Jasper en Wout aan het werk.

Dit zijn Lola en Matteo.

Hiep, hiep, hiep voor Charlie.

Vandaag was Charlie jarig.  Wij vierden hem in de klas.

Van harte gefeliciteerd, Charlie!

Wout trakteerde zijn vriend op een verjaardagslied.  Kijk en luister mee!

Hoekenwerk en sociale vaardigheden.

Het hoekenwerk van vandaag bestonden bij meester Vic uit 4 oprachten:

1. Babbelspel: Onder leiding van de leerkracht speelden de kinderen dit spel.  Daarbij was het de bedoeling dat kinderen hun gevoelens herkennen en gebruiken om goede beslissingen te nemen.  Ook in staat zijn om met je gevoelens om te gaan en die gevoelens een plaats geven, was één van de doelen.  Daarbij moesten de kinderen ook empathie tonen, de gevoelens van anderen waarnemen en er rekening mee houden.

2. Zelfstandig oefenen op de computer.  De leerlingen kunnen zelfstandig een programma starten door een snelkoppeling te gebruiken.  Ze kunnen de temperatuur op de thermometer correct aanduiden door de vloeistof in de thermometer met de muis naar de juiste stand te slepen.

3. Taalbeschouwing: werkwoorden herkennen en benoemen.  De leerlingen oefenen zelfstandig de aangeboden leerstof in in hun werkboek taal.

4. Schrift: Inoefenen van de hoofdletters P en R, de letterverbindingen schr en tw.

Hiep, hiep, hiep voor Olivia.

Vandaag was Olivia jarig.  We vierden haar verjaardag in de klas. Zij werd 8 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Olivia!

Hiep, hiep, hiep voor Hanne.

Vandaag werd Hanne 8 jaar.  We vierden haar in de klas.

Van harte gefeliciteerd, Hanne!

Hiep, hiep hoera voor Matteo.

Op 18 februari was Matteo jarig.  Hij werd toen 8 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Matteo!

Windmeters bouwen

Vorige week maakten we samen met een partner een plan voor een windmeter.  We tekenden niet alleen het plan, we schreven er ook nog een handleiding bij over hoe we te werk zouden gaan.

We spreken ook af welk materiaal elk kind ging meebrengen.
Vandaag was het dan zo ver, gepakt en gezakt kwamen de kinderen toe met alles wat ze nodig hadden.

Eerst maakten we in de klas enkele afspraken in verband met de veiligheid.  Daarna leerden we het gereedschap uit de techniekkoffers kennen. 

Dan konden we aan de slag gaan.

Er werd gezaagd, geveild, gemeten, gesneden, geplakt, gehamerd, geplooid, geknipt en geboord.  Als de kinderen dachten klaar te zijn, mochten ze hun windmeter testen.  Als de windmeter niet naar behoren werkte, werden er verbeteringen aangebracht.

Met sommige windmeters kon je de windrichting meten, andere windmeters dienen om de snelheid van de wind te meten.

Kijk hier naar onze testen:

https://youtu.be/zAXQ4j6ZLmY

https://youtu.be/pxxBFqIoPbo

https://youtu.be/fLi73k_rlkg

https://youtu.be/8ZuRcBOjXuk

https://youtu.be/YN2BfiJYgxA

https://youtu.be/88T3pCmvM2E

https://youtu.be/0MtTxT_EAds

https://youtu.be/kK1SETHa6Qk

https://youtu.be/41IO5rZDRxY

https://youtu.be/T1DVpMRUGEs

https://youtu.be/SLjPPRl6mrI

https://youtu.be/SulSRlIU_d0

https://youtu.be/ds9PM1EbhdI

https://youtu.be/kBwpbck5zEU

https://www.youtube.com/watch?v=kBwpbck5zEU&feature=youtu.be

https://youtu.be/Vr2E52rXZZQ

https://youtu.be/m6VQ2pwGFHk

Hier vind je nog meer foto's.

Hoekenwerk op vrijdag 2 februari 2018.

Doordat juf Marijke vanwege ziekte afwezig was, pasten we de hoeken eventjes aan.

Dit waren de opdrachten:

Matteo en Mil presenteerden hun weersamenvatting.

Daarna kwamen Noor en Jasmine aan de beurt.

De poëzieweek ging van start.

Vanmorgen gingen we aan de slag met gedichten.

Het eerste gedicht was 

11je
op 1 b1.
n8 
Dat is me er 1tje!
Er was 1s 1 5er vol 1tjes.
Met volle k
r8 vooruit.
In groepjes probeerden we het gedicht te ontcijferen.
We keken naar de vorm van het gedicht en bespraken deze.  Wat vonden de kinderen het mooist: "Een gedicht met cijfers in of een gedicht van alleen maar letters?"
 
Ook andere gedichten kwamen aan bod.  Bij één gedicht hadden we de mogelijkheid om zelf een deel aan te vullen.
We ontdekten dat je van "ziek zijn" een mooi versje kan maken als je "ziek zijn" vergelijkt met het weer.
 
Tot slot probeerden we passende woorden in een gedicht in te vullen.
 
De dwerg 

In een glazen kastje
boven op een berg
woont de  .................  (dwerg)
Op een dag nam ik je mee,
want ik wou dat je hem zag,
de  ...................................., (dag, man, paddenstoel, dwerg, berg)
daarboven op de berg.
Maar je was te groot
en mocht niet verdergaan.
Daarom denken
grote mensen
dat dwergen niet bestaan. 

Geert De Kockere
 
Blind vertrouwen tijdens de rode dag.

Vanmorgen waren de kinderen van het vierde leerjaar volledig in het rood uitgedost.  Zij stelden ons het rode mannetje voor: "BLIND VERTROUWEN".  Aan de hand van enkele voorbeelden toonden ze ons wat 'blind vertrouwen' betekent.

Ze zongen ook een mooi lied over 'blind vertrouwen'.

Tijdens de speeltijden begeleidden de kinderen van L4 rond allerlei spelletjes waarbij de kinderen elkaar blindelings moeten vertrouwen.

In onze klas vertelde de meester een verhaal over 'blind vertrouwen' en zochten de kinderen naar andere voorbeelden waarbij ze blind op iemand moeten vertrouwen.  Zo kwamen we te weten dat de kinderen vertrouwen dat hun papa hen op een veilige manier met de wagen vervoert.  Je vertrouwt iemand als die je de weg wijst, als iemand je in zijn armen neemt, ....  Ook vertrouwen in jezelf is heel belnagrijk!

Even voor vieren zongen ze hun liedje nog een keer.  Elke klas probeerde ook kringzitten.

Hiep, hiep, hiep voor Yannica.

Morgen wordt Yannica 8 jaar.  We vierden haar vandaag in onze klas.

Van harte gefeliciteerd, Yannica!

Sociale vaardigheden: "Als je mee wil spelen, vraag dat dan eerst".

Vandaag leerden we dat het niet altijd lukt om mee te doen met een spel dat al begonnen is.  Bij sommige spelen lukt dat wel, bij andere niet.  Zelf ondervonden we dat het wel kan bij het spelen van levende flipperkast

.

Als je mee wil spelen, vraag dat dan eerst!

 

Vier stippen op de hand.

Maandagochtend was er een kind met 4 stippen op de hand.  Wat had dit te betekenen?  Een mysterieuze ziekte?

Afbeeldingsresultaat voor Vier stippen op de hand

Nee, hoor!  Helemaal niet!  De meeste kinderen wisten wel waarover het ging.  De vier stippen tonen aan de wereld dat je pesten niet oké vindt.  Ze zijn ook een aanzet om over pesten de praten. 

In de klas gingen we dan ook in gesprek over pesten.  Iedereen was het ermee eens dat pesten niet oké is.

We keken ook naar de Move tegen pesten 2018.

Klik op de foto, dan kan je meekijken.

Weervrouwen aan het werk.

Tijdens het hoekenwerk gingen de leerlingen weer tellen, turven en samenvatten.  De maand december was voorbij, dus was het tijd om even terug te blikken op het weer van december.

Hier zie je Julia en Yannica aan het werk.
Dit zijn weervrouwen Hélène en Jitte.

We stuurden ook allemaal met de computer een nieuwjaarskaart naar één van onze ouders.  Hopelijk kon iedereen het opgeschreven e-mailadres correct lezen, dan werden zeker heel wat ouders blij verrast.

Hiep, hiep, hiep voor Lasse.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Lasse.  Hij werd gisteren 8 jaar.

 

 

 

,

Proficiat, Lasse!

Hiep, hiep, hiep voor Elien.

Vandaag vierden we de eerste jarige van het nieuwe jaar.  Elien werd 8 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Elien!

Warmte op een grijze decemberochtend.

Vanochtend, terwijl het nog heel duister was,  werden de kinderen en de ouders verwelkomd door een gelegenheidskoortje van leerkachten van De Kinderberg.  "Op de berg" zongen zij stemmige kerstliederen.

Luister mee door te klikken op de foto:

Zalige Kerst, fijne feestdagen!

Hiep, hiep, hiep voor Margot.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Margot.  Zij werd 7 jaar!

 

Van harte gefeliciteerd, Margot!

We gaan de derde week van de advent in.

Vanmorgen openden we de week met het aansteken van de derde kaars op onze adventskrans.  De geboorte van Jezus komt nu wel heel dichtbij.  Juf Lieve vertelde het volgende deel van het verhaal van Robby.  Ook in de klas werken wij nog verder rond dit verhaal.


Voel jij ook al de warmte in je hart?

 

Hiep, hiep, hiep voor Lola.

Vandaag vierden we de verjaardag van Lola.  Op 8 december 2010 werd zij geboren. Nu zijn bijna alle kinderen van de klas 7 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Lola!

Ste(a)m: Een voertuig voor de Sint.

Vanmorgen kwamen de (meeste) kinderen gepakt en gezakt naar school, want ze moesten allerlei (vooral) waardeloos materiaal meebrengen.  Ze moesten immers een voertuig voor de Sint ontwerpen en in elkaar steken.

We bespraken verschillende soorten voertuigen, we keken en benoemden het materiaal dat de kinderen meebrachten.  Dan tekende elk kind een plan.

Na de middag maakten we aan de hand van het plan het voertuig.

Daarna mochten we het voertuig aan de andere kinderen van de klas voorstellen.

Het voertuig van June werd als mooiste uitgekozen.

Kijk hier naar nog meer voertuigen.

Sinterklaas brengt wel 6 Pieten mee.

Vanmorgen (s)liepen er rare gasten op de speelplaats.  De helpers van Sinterklaas.  Sommigen lagen nog in de tent op het grasveld te slapen.  Dat is niet verwonderlijk, want die mannen zullen wel moe zijn vanwege deze drukke dagen.

 

Om 8.45 verzamelden alle kinderen voor de containerklassen.  Na het zingen van enkele liedjes deed SInterklaas zijn intrede.  Hij vertelde dat hij in elke klas afzonderlijk op bezoek zou komen.  Wij zouden pas na de speeltijd aan de beurt zijn.

De zenuwen stonden om 11.45 uur dan ook strak gespannen.  Eindelijk kwam de Sint in onze klas.  Hij sprak mooie woorden, er waren ook enkele werkpunten.

Daarna kreeg iedereen wat lekkers en konden we de pakjes openmaken.

Tot volgend jaar, SInterklaas en Pieten!

Vingerpopjes van SInt en Piet

Aan de hand van een stappenplan maakten we een vingerpopje van Sint. Nadien tekenden we zelf een vingerpopje van Piet.  Dan mocht elk kind apart een verhaaltje bedenken, maar dat mocht ook per twee.

Anna en Hélène speelden daarna hun verhaal voor de hele klas.

Klik hier om het filmpje van hun voorstelling te bekijken.

.De weersamenvatting van november


Aron en Jasper aan het werk.

Ook Manou en Arthur doen hun ding.

Klik op de foto's om de weermannen aan het werk te zien.

Wat gebeurde er vannacht in L2?

Toen ik vanmorgen even over zeven de klas binnenstapte en het licht aan stak, schrok ik toch wel even.
Onze klas, die net gepoetst was, lag nogal overhoop.  Bekertjes en speelgoed uit onze speelgoedbak lagen verspreid in de klas.  Ook de bak met drankjes stond niet op de gewone plek.

Gelukkig kreeg ik hulp van Manou W. en Aron om alles weer op te ruimen, zodat we toch op een normale manier onze dag konden starten.

(Sorry voor het wazige beeld, dat komt waarschijnlijk omdat ik zo geschrokken was!)
 

OOk bij de tent op het grasveld zag het er erg rommelig uit!  Wat heeft dit allemaal te betekenen?

Blauwe dag: eerlijk is (h)eerlijk!

Vandaag was het blauwe dag.  De kinderen van het derde leerjaar deden de opening.


Klik op de foto, dan kan je de openingstoneeltjes zien.

Daarna werkten de kinderen van de onderbouw de ganse voormiddag in de klassen rond "eerlijk".
Bij juf Leen hoorden de kinderen een  verhaal over eerlijk delen. Daarna volge nog een bespreking.
Bij meester Hans speelden de kinderen oxo met extra regeltjes waardoor ze eerlijk/niet eerlijk speelden
Bij juf Marijke en meester Vic speelden de kinderen op een eerlijke manier allerlei gezelschapsspelletjes.
Bij juf Sarah oefenden de kinderen de rap in.  Die rap wordt straks getoond als de ouders komen kijken.
Bij juf Larissa keken de kinderen een  filmpje over eerlijk toegeven als je iets kapot maakte en luisterden ze naar een verhaaltje over eerlijk zijn als je iets vindt dat niet van jou is.

 

Het was een leuke dag.

Deze week is voorleesweek.

Deze week is het de voorleesweek.  We maken extra tijd vrij om voor te lezen in de klas.

Niet koning Filip, maar wel Mariska, de mama van Aron, kwam vandaag een verhaal voorlezen.  De kinderen konden kiezen tussen 2 verhalenboeken, de meesten kozen voor "Vossejacht".

"Opa Pettson en poes Findus wonen op een kleine boerderij op het platteland. Ze krijgen niet vaak bezoek en dat is maar goed ook, vindt Pettson. Pettson en Findus doen graag alles samen en zijn dikke vrienden. Op een dag komt buurman Gustavsson langs met zijn hond en zijn geweer. Een vos heeft een kip van hem gestolen. Gustavsson wil de vos neerschieten. Pettson en Findus denken daar anders over. Een vos moet je immers niet doodschieten, maar misleiden. Samen bedenken ze een plan om de vos een lesje te leren. Hij zal zo hard schrikken dat hij nooit nog een kip zal stelen. Maar dan mag er natuurlijk niets mislopen."

Bij het einde van de lessen was het verhaal nog niet helemaal verteld, Marissa vertelde echter zo spannend, dat de kinderen het niet erg vonden om nog wat langer in de klas te blijven.  Zo konden ze de positieve afloop van het verhaal nog beluisteren.

 

Hiep, hiep, hiep voor Joppe.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Joppe.  Precies 7 jaar geleden werd hij geboren.

Van harte gefeliciteerd, Joppe!

Naar de schoolvoorstelling "Achter de spiegel"

Vandaag gingen we naar De Borre voor de eerste schoolvoorstelling van het schooljaar.  Sprookjes enzo & theater Tieret speelden voor ons "Achter de spiegel".

Ze namen ons mee langs wegen vol verdwaalde gedachten en vervaagde herinneringen. Naar daar… waar vergeten woorden gefluisterd en vervlogen dromen gekoesterd worden. Naar daar… achter de spiegel. Zo kwamen we terecht 
in een wonderlijke tocht langs vergeten kinderrijmpjes, bizarre situaties, gekke figuren en nostalgische kleuren! 

Sinterklaas en speelgoed.

Dit weekend zagen we de intocht van Sinterklaas.  In onze school begonnen we vorige week al aan het thema "Sinterklaas en speelgoed".  
Wout opende het thema met een knap gitaarspel.


Daarna gingen we op zoek naar onze voorkeuren in verband met speelgoed.  Daarvoor gebruikten we een vragenlijst.
Aan de hand van de vragenlijst en geïnspireerd door reclamefolders, schreven we elk een brief naar Sinterklaas.  
Eén kindje van de klas kreeg de verantwoordelijkheid om de brief te posten.


Nu maar afwachten of dat resultaat geeft...

Op maandag werkten we verder aan het thema.  We zongen een lied, bekeken een filmpje over de attributen van Sinterklaas en gingen aan de slag met ons contractwerk.  Daarin staan allerlei opdrachten waarbij we goed moeten nadenken, redeneren, kijken, zoeken ,....

 

Weermannen presenteren de weersamenvatting tijdens hoekenwerk.

Tijdens het hoekenwerk van vrijdag was één van de opdrachten: "Maak samen met je vriendje de weersamenvatting van oktober en presenteer deze".  De kinderen moesten de weerwaarnemingen analyseren, ze turfden en telden dat het een lieve lust was.  Daarna verwerkten ze de gegevens in een uitgeschreven presentatie.  Die tekst werd ingeoefend en dan waren ze klaar voor de presentatie.

Hier zie je Margot en Manou W. aan het werk.
Dit is de voorstelling van Anna en Lasse.

Paarse dag.

Vandaag was het de paarse dag.  De kinderen van het tweede leerjaar mochten het mannetje voorstellen. Het paarse mannetje heeft de naam "GEWELDIG" . We legden deze naam een beetje uit: In het woord "geweldig" horen we een lelijk woord: geweld.  Dat wil zeggen: pijn doen, stampen, lelijke woorden zeggen, uitsluiten, vechten, boksen, schelden, ... Als we er echter het "achterwoordje" "ig" bijzetten, dan wordt het geweldig.  Geweldig betekent: knap, fantastisch, mooi, super, keigoed, ... .

Daarna vertelden enkele kinderen het verhaal van Giraf en Jakhals in het bos.  Rond dit verhaal hadden we ook in de klas gewerkt. 


De giraf staat symbool voor geweldloze communicatie.
Het is het landdier met de langste nek en het grootste hart.
De giraf spreekt de taal van het hart, zal heel veel luisteren, zich afvragen waarom iemand iets zegt en zal nagaan welke behoefte er schuilt achter de woorden van de ander.
De giraf zal ook spreken vanuit eigen gevoelens en behoeftes, in de ik-vorm, zonder de ander te beschuldigen of verwijten toe te sturen.

De jakhals staat symbool voor de taal van geweld.  De jakhals zal boos of agressief reageren, hij neemt dingen heel persoonlijk, voelt zich heel snel aangevallen, maakt veel ruzie, legt de schuld steeds bij de ander, …

In ieder van ons zit een beetje jakhals en een beetje giraf.  Als we spreken als giraf gebruiken we de ik-vorm. Maar ook de jakhals zit in ons.  We moeten naar de behoeftes van de jakhals luisteren, want anders worden we gefrustreerd.  We proberen hiermee op een goede manier om te gaan, zonder de ander lastig te vallen of te beschuldigen.

Daarna leerden we aan alle kinderen het refrein van het lied "Nee, tegen geweld".  Daarna zongen we het hele lied voor iedereen.  De kinderen gingen naar de klas met de opdracht dit lied goed te oefenen tegen kwart voor vier.

Om 15.45 uur zongen we het lied met heel de school.  Meester Hans begeleidde mee op gitaar.  Heel wat ouders keken en luisterden aandachtig naar onze boodschap.

 

Lied tegen geweld

Op de speelplaats dicht bij ons
gebeurde iets vreselijks, vreselijks doms,
terwijl, wij stonden te kijken.
Het gebeurde zo snel,
we beseften het wel
Een slag en een stoot op je lieve hoofd
we deden
alsof we niet mochten kijken.


Jij had geen kans, 
jij was alleen, 
4 laffe kind’ren door het dolle heen, 
niemand die jou kwam helpen.
Zij zijn gestraft, 
maar niet hard genoeg, 
en zitten alweer bijna in de groep.
Ik kan het niet, nee, ik kan het niet verwerken.

En ik zeg; 
nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee,
ik zeg nee tegen geweld!
En ik zeg; 
nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee,
ik zeg nee tegen geweld!

(Instrumentaal stukje)
 

De giraf, ja de giraf, doet het goed.
Ze is zo heerlijk zacht, met lieve woorden.
Jakhals nee, zo willen we niet zijn,
Jij doet ons vreselijk pijn, is wat wij hoorden.


Als men de ogen sluit voor al het geweld, 
als niemand iets doet tegen het vele gescheld, 
dan wordt dit ons kinderberglied.
Het lijkt ver weg, 
maar sluipt dichterbij, 
vandaag ben ik het en morgen jij.
Daarom dit lied, voor jou en mij.

En ik zeg; 
nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee,
ik zeg nee tegen geweld!
En ik zeg; 
nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee,
ik zeg nee tegen geweld!

Als men de ogen sluit voor al het geweld, 
als niemand iets doet tegen het vele gescheld, 
dan wordt dit ons kinderberglied.
En ik zeg; 
nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee,
ik zeg nee tegen geweld!
En ik zeg; 
nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee, nee,
ik zeg nee tegen geweld!

Vic Decoster naar Paul Sterkenburg

Kijk hier naar de foto's en filmpjes die juf Ann maakte.
En hier zie je de foto's die juf Sarah nam.

Hiep, hiep, hiep voor Manou P.

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Manou Plusquin.  Zij was vorige zaterdag jarig.  Zij werd 7 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Manou!

We trokken naar het bos ter gelegenheid van de week van het bos.

De weerman had droog en tamelijk warm weer voorspeld, dat was voor ons dus het ideale moment om het bos in te trekken.

Nadat we enkele gedragsregels voor in het verkeer herhaalden, trokken we met onze fluohesjes en onze rugzakken naar het bos.

Bij het bos aangekomen, verdeelden we ons in groepjes van telkens 5 kinderen.  We zochten in groep naar gedragsregels voor boswandelaars.  Deze formuleerden we alleen op een positieve manier.

Nadat we deze gedragsregels besproken en aanvaard hadden, betraden we het bos.  We leerden verschillende soorten bomen en vruchten kennen.  De spar, de beuk, de eik, de tamme kastanje, de den ...  Ook hun vruchten en bladeren kwamen aan bod.  We zagen het verschil tussen plaatjes-, buisjes- en plofzwammen.  Op een afgezaagde boomstam zagen we de jaarringen.  We leerden over sporen, zwamvlokken, hoed,  wortels, stam, schors, kruin, ...

We genoten ook van de prachtige zichten toen de zon door het bladerderk priemde.  We trachtten een blaadje zo lang mogelijk met onze adem in de lucht te houden.

Tegen 12 uur bereikten we de boshut.  Hoog tijd om onze honger te stillen.

Na de picknick bakenden we met touwtjes een terrein af in het bos.   Daarna gingen we in groep een aantal opdrachten maken binnen dat afgebakende terrein.  We moesten zowel kijken als verzamelen, maar ook wat de meester tijdens de wandeling al vertelde, kwam aan bod.  Soms moesten we zelfs rekenen op onze voorkennis om de vragen correct te kunnen beantwoorden.

Toen was er even tijd om te ravotten op de helling achter de boshut.  Sommigen gebruikten technieken om op een vlottere manier weer op de helling te komen.

Dan was het tijd om de touwtjes waarmee we het terrein afbakenden op te ruimen.  Ondertussen gingen we als echte speurneuzen op zoek naar bodemdiertjes.  Sommige kinderen hadden geluk en vonden wel 8 bodemdiertjes, waaronder spinnen, kevers, duizendpoten en mieren.  Anderen hadden minder geluk en vonden helemaal niets.

Voor we het bos verlieten, bouwden we nog huisjes voor de bodemdieren.  Daarna stapten we in een stevig tempo naar school.  Even voor vier kwamen we daar toe.

Het was een fijne en leerrijke dag.

Hier vind je nog meer foto's.

Dit zijn de foto's die de kinderen trokken.

We geven de anderen leuke complimentjes.

Vanmorgen verzamelden alle kinderen in witte kledij voor de containerklassen, want de kinderen van het eerste leerjaar hadden iets voorbereid. Verschillende kinderen verwoordden een complimentje, omdat iemand iets goed kon, omdat iemand iets leuks deed, omdat iemand iets moois had, omdat iemand iets liefs deed, ...


Daarna leerden de juffen en meester van het eerste leerjaar ons een liedje met passende gebaren.
Hier kan je zien hoe knap zij dat deden.
Daarna probeerde iedereen de juiste pasjes bij het liedje uit te voeren.

In de klas werkten we verder rond complimenten.  We schreven leuke complimenten en kleefden die op onze kledij.  Die geschreven complimnenten waren een hulpje om aan een ander kind een complimentje te geven.  We lootten allemaal een naam van een kind uit onze klas en spraken af dat we dat kind voor 3 uur een complimentje zouden geven.

Tijdens hoekenwerk konden we ook nog complimenten schrijven met een griffel op een lei.

  

Hiep, hiep, hiep voor June.

Vandaag werd June 7 jaar.  We vierden dat samen in de klas.

Van harte gefeliciteerd, June!

Muzikaal talent in L2.

Vandaag bracht Wout zijn gitaar mee naar school.  Luister hier wat hij daaruit te voorschijn tovert.

Weervrouw Hanne aan het werk.

Eén van de taakjes van het takenbord is de weerkalender invullen.  Met behulp van pictogrammen duidt een leerling elke dag de weerwaarneming aan.  "Zonnig, opklaringen, bewolkt, harde wind, matige wind, windstil, regen, hagel, sneeuw, mist", dat zijn voor de kinderen geen ongekende begrippen.

Op het einde van de maand maken we een weersamenvatting.  Dat doen de weermannen en weervrouwen op televisie ook. De eerste keer deden we dit samen.  De volgende maanden zullen de kinderen de weersamenvatting tijdens hoekenwerk maken, samen met een partner.  Tijdens de maand september werd gedurende 9 dagen de weerwaarneming genoteerd, onze weersamenvatting komt dan ook niet helemaal overeen met het werkelijke weer in september.

Daarna oefenden we de presentatie in.

Kijk op de foto om naar de weersamenvatting van Hanne te kijken.

Hoe werkt mijn balpen?

We startten de dag met de vraag: "Waarmee heb je al eens geschreven?"
Daarop werden heel uiteenlopende antwoorden gegeven:  met een vulpen, met een potlood, met water, met een bloem, met een pluim, met houtskool, met een steen, met mijn vinger in het zand, ...

"Wat zouden de eerste vormen van schrijven geweest zijn?" "Wie schreef er al eens met een griffel op een lei?" "Waarmee schreef de meester toen hij zelf nog in het tweede leerjaar zat?"

 

Op al die vragen trachtten we een antwoord te vinden.  Bij het schrijven met de vinger vertelde de meester het verhaal van de overspelige vrouw.  Toen de mensen aan Jezus de vraag stelden wat ze met de vrouw moesten doen, schreef Jezus in het zand.

Daarna leerden we op de juiste manier de inktpatroon van onze vulpen te vervangen.  We leerden ook de richting kennen om iets te openen.

Dan gingen we aan de slag met de balpennen.  We probeerden alle onderdelen los te krijgen en daarna weer in elkaar te steken.  De balpen moest daarna ook nog perfect werken. 

    

We benoemden de onderdelen en ontdekten waarvoor elk onderdeel dient.

Daarna deden we een wedstrijd: om ter snelt de balpen demonteren, terug in elkaar steken en testen.  Bij de groene bende was Julia de winnaar, bij de rode bende stak Charlotte met kop en schouders boven alle andere kinderen uit.

In de finale haalde Julia het van Charlotte.

     

We zochten ook naar het meest milieuvriendelijke schrijfgerei.

Tot slot maakten we een evaluatie van de activiteit.  Daarbij bleek het niet altijd even makkelijk om zichzelf objectief te beoordelen.

We maken een buddyboom.

Tijdens de taalles maakten we een vriendschapsboom.  Daarop kleefden we van elk kind een strookje met een tekstje en een tekening.  Hiermee deelden ze een mooie herinnering met een vriendje uit de klas.

Hier zie je onze buddyboom en enkele strookjes van naderbij bekeken.

     

We zetten ons beste beentje voor tijdens de scholenveldloop.

Deze voormiddag reden we met een autocar naar Lovenjoel, want we hadden er afspraak voor de Daar jaarlijkse scholenveldloop. De kinderen van het eerste leerjaar waren het eerst aan de beurt.  Wij konden voor hen supporteren.

Daarna was het tweede leerjaar aan de beurt.  Eerst deden onze jongens een fikse opwarming.  Daarna werden ze het veld ingestuurd.  Iedereen zette zijn beste beentjes voor en dat resulteerde in heel mooie resultaten.

 

Daarna was het de beurt aan onze meisjes om zich op te warmen.  Die opwarming was zeker even plezant als het lopen zelf.  Daarna legden zij ook het uitgestippelde parcours af.  

Belangrijker dan al die goede resultaten was dat iedereen zijn eigen grenzen had verlegd en dat iedereen ervan genoten had.  Alle deelnemers kregen een peer en een medaille.  Die hadden ze echt wel verdiend!

Nieuw thema: "Op school en thuis."

Tijdens het thema "Ieder is anders" leerden we onszelf en de andere kinderen van de klas beter kennen.  We koppelden ook de sociale vaardigheden aan het thema.  We kwamen tot de bevinding dat "Zoals je eruit ziet is het goed".  Tevreden zijn met zichzelf, tevreden zijn met de anderen, begrip hebben voor gelijkenissen en verschillen, de verbondenheid met de anderen ontdekken, dat waren items die allemaal aan bod kwamen.

Ons nieuwe thema kreeg als titel: "Op school en thuis".
Vandaag gingen we op zoek naar de personeelsleden van onze school: wie zijn ze?  waar werken ze?  
Het werd een echte speurtocht door de school.

De kinderen kwamen voor het eerst op plaatsjes waar ze nog nooit eerder kwamen.

  

   

    

    

Hiep, hiep, hiep voor Jasper.

Vandaag vierden we voor de tweede keer deze week feest in de klas.  Jaspers geboortedag is 22 september 2010.  Vandaag werd hij dus 7 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Jasper!

Hiep, hiep, hiep voor juf Katrien

Vandaag mocht juf Katrien 23 kaarsjes uitblazen.  In de klas zongen wij uit volle borst voor haar.

Van harte gefeliciteerd, juf Katrien.

 

Hiep, hiep, hiep voor Jitte

Vandaag vierden we in de klas de verjaardag van Jitte.  Zij was gisteren jarig.  Ze werd 7 jaar.

Van harte gefeliciteerd, Jitte!

Buiten les: We maakten onze eerste uitstappen.

Vandaag verkenden we de ruime buurt van de school.  In de klas maakten we eerst afspraken om de uitstap veilig te laten verlopen.  We bespraken ook de observatie-opdrachten.  Gewapend met een boekje en kleurpotloden trokken we daarna de straat op.  Op meerdere plaatsen kregen we de gelegenheid om onze waarnemingen te noteren.

Voor de speeltijd hadden we de gelegenheid om in de klas onze waarnemingen met elkaar te vergelijken.  We merkten dat niet iedereen hetzelfde had gezien.

 

Voor de godsdienstles trokken we na de speeltijd naar de Gareelstraat.  Het plan was om langs 'het boulevarreke' te stappen en daar van de natuur te genieten.  Omdat werklui vandaag met de aanleg van het vlonderpad startten, was 'het boulevarreke' niet toegankelijk.  We namen dan maar het pad langs de andere kant van het bruggetje over de beek.  Daar luisterden, keken, voelden en roken we de natuur.  Daarna legden we onze indrukken vast in een tekening.  In de klas namen we uitgebreid de tijd om hierover van gedachten te wisselen.

We namen een goede start.

De eerste vroege vogels waren al voor halfacht op school, voor onze klas was dat Louise.  Zij kreeg dus ook als eerste haar welkomsthartje.  De andere kinderen werden op de speelplaats onthaald.  
Na het belsignaal ging iedereen naar de klas.  Daar kozen de kinderen een plekje voor de eerste dagen.

Omdat juf Ann vandaag 25 jaar in dienst was op onze school, wilden we haar verrassen.  We leerden een liedje, maakten ons deel van de reuze-verjaardagskaart en verrasten haar met een hapje tegen haar hongerke.

We deelden ook al de brieven uit en stopten deze in de takenmap.  Daarna herhaalden we de klasafspraken die we maakten tijdens de overstapdag.

Net voor de speeltijd verrasten we juf Ann met een lied, een gelukspot en nog enkele andere geschenken, zij verraste ons met een lekkere wafel.

Daarna herhaalden we de afspraken en deelden we de boeken en het andere materiaal uit.

Na de middag maakten we kennis met de taalbende.  Daarna gingen we aan de hand van een bingospel op zoek naar dingen die ons verbinden.

We sloten de dag af met een korte zangstonde.

 

Fijn weekend!

Wij gaan op zoek naar de schat.

Zijn jullie er allemaal klaar voor?  Ik wel!

De klas is opgeruimd, de banken zijn gevuld.

Nog 3 nachtjes slapen en dan vliegen we er weer in!

Meester Vic zal samen met jullie proberen de schat te vinden tijdens het komende schooljaar.

Welkom in het tweede leerjaar!

Dinsdag, 5 september om 18.00 uur is er een algemeen oudercontact waarin afspraken en leerinhouden wat verduidelijkt worden.  Alle ouders van kinderen uit L2 zijn welkom.

Lagere school > Tweede leerjaar

Search

Data

SCHOOLJAAR 2018-2019
 INSCHRIJVINGEN

voor dit schooljaar

na telefonisch contact
(016)46 40 37

voor volgend schooljaar

(geboortejaar 2017)

infomoment

inschrijvingen broers en zussen:

inschrijvingen anderen:

VRIJE DAGEN 
STUDIEDAGEN 
FEESTEN

Contact

Vrije Baasisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

template by JStemplates.com