In het eerste leerjaar....

Benieuwd wat er in het eerste leerjaar gebeurde? Kijk en lees.

Te koop!

Winkeltje spelen... Dat is een leuk idee en je leert er heel wat van.

Bij de start van dit thema maakten we kennis met verschillende soorten winkels (of plaatsen) waar je vanalles kan kopen: de markt, de supermarkt, speciaalzaken.  We vlogen er meteen zelf helemaal in door in groepjes ons eigen winkeltje te maken in de klas, waarin we spulletjes verkochten die we in de klas konden vinden.  We noteerden zelf de prijs en mochten om de beurt koper en verkoper zijn.  Er werd natuurlijk veel gerekend en geteld binnen dit thema, want bij het betalen moet de rekening wel kloppen...

Hier vinden jullie foto's van onze activiteiten.

Sprookjes, samen spelen en carnaval

Ondertussen zijn we een paar weken verder en gebeurde er weer heel wat in onze klas!

In het thema 'sprookjes' bleek dat wij al heel wat van deze verhalen leerden kennen in ons jonge leventje.  We onderzochten de kenmerken van een sprookje en hiermee gingen we aan de slag om zélf een sprookje te verzinnen en voor te stellen.  We zochten uit op welke manier wij dat het liefste en het beste konden doen en ontdekten hierbij heel wat verschillende mogelijkheden.  Het was best spannend om ons eigen sprookje daarna aan de klas te laten horen en zien.  Foto's van dit thema vind je hier.  

In de week voor de krokusvakantie besteedden we extra aandacht aan het samen spelen, o.a. door een doorschuif-spelletjes-namiddag en door een fijn carnavalfeest met allerlei leuke activteiten waarbij we veel moesten samenwerken.  Hiervan zijn er eveneens enkele foto's

Na de krokusvakantie werkten we rond het thema 'carnaval'.  Daarin leerden we heel wat muziekinstrumenten kennen.  We beluisterden het werk 'Carnaval der dieren' en ontdekten dat muziek heel wat verbeeldingskracht kan oproepen.  Sommige kinderen raadden immers bij enkele fragmentjes welk dier er door de componist mee werd bedoeld.  We knutselden een eigen muziekinstrumentje met allerlei kostenloos materiaal.  We leerden ook een vrolijk carnavalsliedje 'maskers op' waaraan we heel wat talige activiteiten koppelden: zinnen samenstellen, tekeningen maken bij een zin, rijmwoorden zoeken, ... om uiteindelijk het (best wel moeilijke) liedje met de klasgroep helemaal te kunnen zingen. De pannenkoekenbak bij het einde van het thema was een leuke afsluiter.  Foto's vind je hier.   En ook hier.

 

brrr, het is koud!

De voorbije weken was het niet enkel koud buiten, maar ook in de klas was de winter binnengedrongen.  Omdat er overal zo veel sneeuw lag, maakten we ook symmetrische ijskristallen door vouwen en knippen.  We bestudeerden welke kledij we in de winter dragen en we maakten ook een winterhoed/-muts.  Dat deden we aan de hand van winterkleuren nadat we een ontwerp hadden getekend.

We gingen wat dieper in op dieren in de winter (winterslaap, winterrust) en nog wat meer oog hadden we voor de vogels.  We moesten een papieren voerplankje maken met de juiste afmetingen en we maakten ook echt vogelvoer dat we in onze tuin konden ophangen.

We deden allerlei winterige spelletjes om de rekenleerstof wat meer onder de knie te krijgen en we knutselden allerlei winterse dingen.

foto's en nog meer foto's.

Gelukkig nieuwjaar!

     

wat ik droom en wat ik wens
heel veel kleur voor ieder mens

rood en groen en blauw en geel
liefde, hoop en zon: heel veel

paars en roos, geen grijs of zwart
vreugde en warmte in jouw hart

 

 

lichtjes in de kerstboom,...

lichtjes overal, Kerstmis is het mooiste feest van allemaal!

We begonnen ons kerstthema met de advent.  Elke maandagochtend kwamen we met de hele lagere school samen voor een verhaal, een adventsliedje, een filmpje en natuurlijk telkens een extra kaarsje op de adventskrans dat aangestoken mocht worden.
Vandaag sloten we de adventsperiode af met een gezellige viering samen in de kerk.  
Nadien dansten we samen op de speelplaats, dronken we warme chocolademelk en aten we een lekker koekje.

We speelden gezellig nog enkele kerstspelletjes en deze namiddag gingen we aan de slag met de kerstknutselopdrachten die de kinderen zelf gekozen hadden uit creatieve boeken.  Zo maakten we horloges voor nieuwjaar, cadeaudozen, een origamikerststal en feestmuisjes.

De dagen voor kerst gingen we wat dieper in op het kerstverhaal.  We drukten ook labels om aan kerstgeschenkjes te hangen, maakten in groepjes een zo hoog mogelijke kerstboom en we werkten ook hard aan onze nieuwjaarsbrieven.  Nog enkele dagen wachten en jullie krijgen het resultaat te zien en te horen.  

Fijne feestdagen!

foto's en nog meer foto's

Sinterklaas

Aftellen naar Sinterklaas… Is er iets leukers dan dat?  We startten het thema met het woordje ‘schoen’ in de taalles en knutselden een papieren schoen aan de hand van een stappenplan. 

Voor het grote Sinterklaasfeest in de Borre moest elke klas een filmpje maken, dat aan de Sint zou worden getoond.  We kozen hiervoor een liedje dat we zouden meezingen en met onze zelfgemaakte attributen zouden uitbeelden.  ‘De allermooiste stoomboot’ tekenden en kleurden we als achtergrond.  Na goed oefenen filmde juf Els ons met z’n allen en maakte er met wat knip- en plakwerk een prachtig filmpje van. 

Maar we deden nog veel meer dan dat!  We lazen het recept voor speculaas en gingen met de ingrediënten en met de weegschaal aan de slag.  We speelden samen met onze peters en meters het grote Sint-spel en ook in de klas konden we ons hartje ophalen met heel wat keuzeactiviteiten rond Sinterklaas. 

En toen was de Grote Dag eindelijk daar: de Sint kwam met Foppiet en Moppiet op bezoek!  We vulden met de hele school de theaterzaal en het werd een fantastische voorstelling!  Dank je wel, beste Sint, voor de leuke cadeautjes waar we al fijn mee konden spelen in de klas.  

Foto's vind je hier

Huisdieren

De voorbije twee weken leerden we over huisdieren. 

We startten het thema met het verhaal van Fred Pissebed, waarin een jongetje een pissebed als huisdier houdt.  Wanneer is een dier nu eigenlijk een huisdier?  Als het in huis zit? Als je het eten geeft?  Als je het een naam geeft?  Het zoeken naar een antwoord op de vraag toonde dat een definitie geven niet eenvoudig is. Uiteindelijk kwamen we samen tot de conclusie dat je een dier jouw huisdier noemt als je het een naam geeft, als je elkaar goed kent, als je voor het dier zorgt en als je elkaar gezelschap houdt.  Mooi zo!

In een verkennende kwis verzamelden we puzzelstukjes bij elk goed antwoord.  Bij juf Els startten we daarna met het voorbereiden van een heuse spreekbeurt in kleine groepjes.  Een hele stapel informatieve boekjes zorgde voor de nodige input.  Bij juf Leen werden er diertjes gevouwen m.b.v. stappenplannen.  Dat vonden we eerst niet zo eenvoudig maar we ontdekten hier dat oefenen resultaat geeft: sommigen gingen met een hele hondenverzameling naar huis.  We probeerden ook na te gaan hoe katten communiceren en hoe ze met hun gemiauw een boodschap kunnen geven die hun baasje echt begrijpt.  We probeerden in duo's een kattencommunicatie uit te beelden en vooral te laten horen.  Daarna beluisterden we het 'kattenduet' van Rossini en probeerden het verhaal van dit kattengezang te achterhalen. Op vrijdag, na vlijtig oefenen, presenteerden we dan ons huisdier voor de klas.  Dat was best wel spannend, maar we deden het prima!  In de namiddag konden we ons uitleven in de keuzehoeken.

De week nadien oefenden we de konijnpolka en in kleine groepjes bedachten we bewegingen die bij andere dieren passen.  Knap hoe sommigen al heel mooi op de maat kunnen bewegen! We knutselden een kat van karton, waarbij we kennismaakten met het begrip 'omtrek' en met het benoemen van vlakke figuren.  Het knippen vergde wat doorzettingsvermogen maar het eindresultaat mocht er zijn: een vensterbank vol unieke exemplaren. 

 

Ten slotte probeerden we in een techniekles een huisdierenverblijf te bouwen dat aan de nodige functionaliteiten voldeed.  Even nadenken, ontwerpen en daarna uitvoeren.  

Foto's vind je hier en hier

herfst, herfst, wat heb je te koop?

Herfst, herfst, wat heb je te koop?

De herfst bracht ons natuurlijk in het bos.  Het werd een leuke dag vol opdrachten en spelplezier, samen met onze peters en meters.  Moe, maar voldaan en met hier en daar een natte schoen, konden we terugblikken op een topdag.  Foto's hiervan vond je eerder al op onze klaspagina.

Ook in de klas gingen we aan de slag met de herfst. Eerst ontdekten we aan de hand van een verhaal en een lied wat er zo typisch is aan de herfst: de mooie kleuren van de bomen, de vele herfstvruchten en paddenstoelen, het grijze en natte weer en de vallende bladeren. Daarna leerden we wat meer over de soorten bladeren en over waarom blaadjes nu net van de bomen vallen.  Sommige bomen hebben ook vruchten met een omhulsel.  Waarom is dat zo en waarom laten ze die vruchten vallen?  Dat kwamen we te weten aan de hand van een race.  We observeerden het weer wat grondiger en we bestudeerden ook hoe dieren zich voorbereiden op de koude winter.  Een leuke namiddag rond Halloween kon natuurlijk niet ontbreken in dit thema.  

Om ons herfstthema helemaal af te sluiten, maakten we nog een pompoensoepje en werkten we in de namiddag rond spinnen nadat we bij BAVI-lezen het verhaal van Anansi de spin hadden gehoord.  We knutselden spinnenwebben met hamers en nagels of met wol of maakten kastanjespinnen, we bouwden spinnenwebben met magneten of spinnen met clickx,...

foto's en nog meer foto's vind je hier. 

Lekker fruit!

Vandaag rondden we het thema ‘fruit’ af met een kooknamiddag: we maakten smoothies, appelflapjes en appelmoes.  Niet iedereen vond alles even lekker, maar we probeerden toch van alles een beetje te proeven en bij sommigen werd het dan toch een verrassend lekkere hap.

We startten het thema twee weken geleden met een kwis.  Daarbij probeerden we in ons groepje te overleggen om tot een gezamenlijk antwoord te komen.  Er volgden nog veel spelletjes i.v.m. fruit, een dansje, een liedje met fruitnamen in het Engels, teken- en knutselopdrachten en een zintuigenspel.  Bij dat laatste moesten we fruit voelen in een voeldoos, ruiken aan een gesloten potje met een klein gaatje, en proeven met een blinddoek aan.  De resultaten noteerden we in een rooster. 

Sommigen vonden het ruiken het moeilijkste, anderen het proeven.  Sommigen vonden appels schillen best wel lastig, en anderen vonden suiker strooien een hele klus.  Maar aan de kooktafel klonk opeens: ‘Dat is niet erg hoor, want iedereen is anders’.  Inderdaad, fijn om dat te horen!

Daarnaast ruimden we ook de speelplaats op en oefenden we op het geven van duidelijke instructies en het goed luisteren naar uitleg van klasgenoten door het 'nabouwen' van een blokkenbouwsel met een scherm tussen de instructiegevers en de luisteraars.
Met de gebruikelijke 'beweegsles' oefenden we aan het einde van blok 3 nog eens alle leerstof van wiskunde in aan de hand van groepsactiviteitjes.

Foto's van dit thema vind je hier en hier.  

Naar het bos - 13 oktober 2023

Op vrijdag 13 oktober trokken we samen met onze peters en meters naar het bos.  Onderweg, tijdens het bosspel en bij het vrij spelen zochten en vonden we elkaar.  Fijn zo!

Foto's van deze leuke en leerrijke dag vind je hier.

Met veel dank aan de zorgzame peters en meters van het zesde leerjaar!  Knap gedaan!

JIj en ik en wij in onze klas

De voorbije weken leerden we elkaar en onze klaswerking nog beter kennen.  We rondden dit thema af met het knutselen van een grote zeppelin, het symbool van onze klas binnen het jaarthema 'we vliegen er in'.  We deden dat in groepjes van 4 kinderen, want we oefenden ook in het samenwerken en op een fijne manier omgaan met elkaar.

Wat kwam er nog allemaal aan bod de voorbije weken?  We maakten een maquette van onze klas en speelden een zoekspel waarbij we de plattegrond van onze school moesten leren gebruiken.  We maakten een verjaardagskalender en ontdekten verschillende soorten kalenders en tijdsbegrippen: dagen, weken, maanden, seizoenen.  Nu zorgt elke dag iemand van de klas voor het invullen van de weerkalender.  We maakten een zelfportret en stonden stil bij het feit dat iedereen anders is en dat iedereen wel ergens goed in is.  We zetten elk kind even in de kijker en maakten er een ster van.  We speelden spelletjes waarbij we elkaar nodig hadden om ze tot een goed einde te brengen.  Tijdens de scholenveldloop zetten we ons beste beentje voor om met de hele klas zoveel mogelijk rondjes te lopen en we werden de trotse winnaars van de wisselbeker.  En we leerden natuurlijk ook steeds verder lezen en rekenen.  Jaja, we worden echt bezige bijtjes in onze klas.

Heel wat foto's vind je hier.  

Dit schooljaar zetten we met de hele school extra in op leesvaardigheden en leesplezier.  In september vulden we voor elk gelezen boek een vlagje in dat deel uitmaakte van een vrolijke slinger. Volgende maand beginnen wij met duolezen.

Woensdag was er de dag van de sportclub.  Enkele klasgenoten hadden hun sportoutfit aangetrokken.  Dat kan je zien op onze leuke foto's.

peters en meters

De kinderen hebben er lang naar uitgekeken, maar vandaag was het eindelijk zo ver.  We kwamen te weten welke kinderen van het 6de leerjaar onze peters of meters zouden worden.

Na een heuse zoektocht vonden we onze meters en peters en daarop volgden vooral heel enthousiaste reacties.

In de namiddag deden we allerlei activiteiten om onze meters en peters beter te leren kennen en wat waren ze allemaal zo lief voor ons!
Om af te sluiten gaven we onze peters en meters een zelfgemaakt 'suikerbonendoosje', maar dan voor de gelegenheid gevuld met letterkoekjes omdat wij in L1 leren lezen.  De koekjes smulden we samen gezellig op.

foto's van deze leuke namiddag en nog enkele sfeerfoto's van de voorbije week.

Ga ook zeker eens kijken op de pagina van het 6de leerjaar voor nog meer foto's!

Infoavond voor de ouders

Beste ouders,

via deze link kan u de powerpointpresentatie (her)bekijken die op de infoavond is voorgesteld
Klik na het openen van powerpoint in de menubalk op 'bekijken' en vervolgens op 'diavoorstelling'. 

Heeft u na het bekijken van de presentatie nog vragen, aarzel niet om ons te contacteren:
- voor een vraag met een klein antwoord 's morgens voor de les begint
- voor een uitgebreider gesprek maken we graag een afspraak via mail

Juf Leen: leen_chaerle@vrijeschoolbierbeek.be
Juf Els: els_vanacker@vrijeschoolbierbeek.be

 

 

Eerste schoolweek

De eerste volle schoolweek zit erop.  We leerden al het woordje 'leen' en de letters daarvan, we telden en oefenden heel wat rekenbegrippen, we maakten een tochtje door de school en maakten hierbij foto's, we speelden reken- en taalspelletjes, we luisteren naar een mooi verhaal over Jezus en de kinderen, we onderzochten hoe een potlood in elkaar zit en hoe het gemaakt wordt en oefenden spelenderwijs enkele schrijfpatronen. Het waren goed gevulde dagen!  Doordat we enkele afspraken en gewoontes al heel goed respecteren, zat de sfeer er meteen goed in.  Houden zo!

Hier en hier vind je enkele foto's.   

Nog enkele nachtjes slapen...

Nog maar enkele nachtjes slapen en dan mogen we jullie verwelkomen in het eerste leerjaar!

Wij kijken er alvast naar uit om jullie (terug) te zien en beter te mogen leren kennen.

Zet je boekentas al maar klaar, want 1 september is bijna daar.

 

Tot snel,

juf Leen en juf Els

Binnen kijken > Eerste leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2023-2024

VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN 

20/09: pedagogische studiedag

2/10: facultatieve verlofdag

30/10 tot 5/11: herfstvakantie

14/12: pedagogische studiedag

25/12 tot 7/01: kerstvakantie

6/02: pedagogische studiedag

12/02 tot 18/02: krokusvakantie

11/03: facultatieve verlofdag

1/04 tot 14/04: paasvakantie

1/5: Dag van de Arbeid

9/05 tot 10/05: OHHemelvaart

20/05: pinkstermaandag

01/07: begin zomervakantie

FEESTEN

eetfeest zondag 8 oktober
lichtjeswandeling 
kinderfuif 15 maart
schoolfeest 25 mei

TE ONTHOUDEN DATA

30/08: opendeur K1a en K1b

8/09: info-avond K2, K3 en lagere school
16/10 tot 20/10: L5 Stemklassen

4/03 tot 6/03: L3 boerderijklassen

 

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

016 / 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323
Instellingsnummer: 12468