In het eerste leerjaar....

Benieuwd wat er in het eerste leerjaar gebeurde? Kijk en lees.

Er zit muziek in L1!

Contrabas, cello, harp, tuba, klarinet... Deze week stond volledig in het teken van muziek.  Wat doet een dirigent, welke instrumenten en instrumentengroepen vinden we terug in een orkest, aan welke dieren doen bepaalde instrumenten ons denken, muziekquiz... Het zijn maar enkele dingen die de voorbije dagen aan bod kwamen in de klas.

Vrijdag sloten we ons thema af met een STEM-activiteit.  We bedachten zelf een instrument, maakten een ontwerptekening en probeerden ons ontwerp ook echt te maken van afvalmateriaal.  We ondervonden dat bijvoorbeeld een klankkast of een verschillende spanning van de snaren ook een andere klank opleveren.

In de rekenles maakten we een tijdkroon waarmee we ook thuis kunnen oefenen op de dagen van de week en het kloklezen.  We speelden de spelletjes "Welke dag ben ik?" of "Hoe laat is het?" door vragen te stellen als: "Was het gisteren donderdag?", "Is het morgen maandag?", "Is het ochtend?",...

Op donderdag gingen we naar het medisch onderzoek in Leuven.  Het was een hele belevenis om na al die tijd nog eens met de klasgenoten in een grote bus te zitten.

foto's en nog een andere reeks foto's met enkele kleine filmpjes erbij!

Samenspeelweek en carnaval

Deze week stond in het teken van carnaval en er werd ook heel veel samen gespeeld.  Dinsdagnamiddag speelden we gezelschapsspelletjes in de klas.  Hierbij zaten er telkens twee kinderen tegenover elkaar om -samen een klein spelletje te doen: een denkspel of een geluksspel of een behendigheidsspelletje.  Na een kleine tien minuutjes schoven zowel de binnenkring als de buitenkring een plaatsje naar links.  Zo kwam iedereen bij een ander spelletje én bij een ander klasgenootje te zitten.  Voor heel wat kinderen lukt het al goed om afspraken te maken en zich daaraan te houden zodat er geen ruzie ontstaat.  We oefenden ook om te leren omgaan met winnen en verliezen.  En misschien speelden we nu wel eens met een klasgenootje waar we anders wat minder contact mee hebben.  Een leuke en zinvolle namiddag dus! 

Ondertussen bereidden we ons voor op het carnavalfeest van vrijdag.  Onze klas koos voor het thema 'snoep'. We knutselen snoepjes van isomobollen en wc-rolletjes. Hierbij moesten we elkaar helpen om het werkje vast te maken en knoopjes te leggen.  We maakten ook lollies, cupcakes, peperkoeken mannetjes en suikerstokjes van allerlei materialen.  We versierden een petje met al dit lekkers en zagen er op slag uit om op te eten!  

Voor de carnavalstoet vrijdag op de speelplaats, kregen we de opdracht om een praalwagen te maken.  Uiteraard moest die ook in ons snoep-thema passen.  We knutselden twee grote peperkoeken huisjes en versierden die allemaal samen!  De wagen kreeg geen wielen, maar voetjes, en we stapten met z'n allen heel fier de speelplaats rond.  Want onze wagens vonden we stiekem toch wel de mooiste van de hele school! 

          

Meer foto's van de voorbereiding vind je hier en hier.  De foto's van de stoet vind je hier

Fijne vakantie allemaal!

Er was (nog steeds) eens...

Deze week werkten we nog verder binnen ons sprookjesthema.  We zochten naar woorden die vertellen 'hoe' sprookjesfiguren zijn: groot, rijk, lief, stout, gemeen,... Toen onze fantasie genoeg geprikkeld was, bedachten én schreven we op wat onze gekozen of zelf getekende sprookjesfiguur graag zou eten, waar die zou wonen, wat ze graag zou doen,...  Nu wij (bijna) alle letters leerden schrijven en verbinden, ging dat best al knap!

     

Op donderdag konden we ons hartje ophalen aan een knutselactiviteit: maak een sprookjesfiguur van een wc-rolletje.  We kregen wat tips a.d.h.v. foto's waarop we konden zien welke materialen en technieken we konden gebruiken, en gingen daarna aan de slag.  Foto's vind je hier

Er was eens...

Er was eens een nieuwe week in L1 en ook in deze nieuwe week werkten we rond sprookjes.  Rapunzel, Klein Duimpje, de 3 biggetjes... zijn maar enkele van de sprookjesfiguren die in onze klas opdoken. 

Maandag bedachten we zelf in groepjes een sprookje.  Nadat we ons sprookje hadden verzonnen, gingen we aan de slag met een zelfgekozen manier om dat nieuwe sprookje voor te stellen.  Sommigen kozen voor een stripverhaal, een prentenboek of een verteltheater, anderen voor toneel, een geluidenverhaal, een fotoverhaal of de poppenkast.  We oefenden en oefenden en op dinsdag mochten we de rest van de klas verrassen met de presentatie van onze sprookjes.

Woensdag maakten we samen, naar aanleiding van gedichtendag en de week van de poëzie, zelf een klasgedicht rond sprookjes.

In de rekenlessen probeerden we deze week optellingen en aftrekkingen tot 10 te automiseren aan de hand van allerlei spelletjeshoeken, gekaderd in het sprookjesthema.

Vandaag mochten we in de namiddag aan de slag in de sprookjeskeuzehoeken.

Voor de kids van L1 was het vandaag ook om nog een andere reden een spannende dag.  Wij waren deze maand aan de beurt om het maandthema in de kijker te zetten.  Wij moesten het thema 'VIEREN', gelinkt aan de kleur geel, presenteren voor de rest van de school.  We kozen ervoor om de jarigen van de maand extra lang te VIEREN aan de hand van een dansje op een feestnummer, gehuld in gele outfits.  Zo zorgden wij voor een zonnige gele vibe tussen enkele buitjes door!

Via deze links vind je foto's en nog meer foto's en ook foto's van juf Lies (dank je wel!)  Ergens tussen de foto's zitten er ook twee filmpjes van ons optreden.  Dus klikken maar!

Vogels in de winter

In ons leesboek lazen we vorige en deze week verhaaltjes over mus en mees.  Mus is een geluksvogel die bij leen en rik woont, maar mees had het buiten heel koud en was ook heel hongerig.  Daarom wou mus hem helpen.  Leen, rik en papa maakten een voerplank en keken toe hoe blij de vogeltjes hiervan kwamen smullen. 

In de namiddagen werkten we in de klas verder rond dit thema.  We leerden beertje Timmerman kennen, die een vogelhuisje wou bouwen voor koning Leeuw.  Dat gebeurde volgens een stappenplan (de beertjes van Meichenbaum) dat we zelf leerden toepassen bij diverse opdrachten.  Op vrijdagnamiddag maakten we dan zelf heel wat lekkere hapjes voor de vogels klaar in de klas.  De meeste daarvan mochten we mee naar huis nemen om in onze eigen tuin te hangen, maar enkele hangen we zeker op in de boom naast onze klas.  We hopen dan de vogeltjes te zien die we beter leerden kennen: de pimpelmees, de koolmees, de vink, het roodborstje, en wie weet nog enkele andere.  We zijn benieuwd!

Daarnaast herhaalden we deze week ook nog eens grondig de leerstof van blok 6 bij rekenen, zowel in ons werkboek als via allerlei spelletjes.

Foto's vind je hier en hier

de eerste sneeuw

De eerste sneeuwvlokjes van het nieuwe jaar zijn gevallen, maar jammer genoeg bleven ze niet liggen.  Dat was voor de kinderen van L1 geen reden om niet over de winter te leren.  Wat is de winter?  Welk weer zien we in de winter?  Hoe ontstaan sneeuw en ijs?  Welke kleren draag je het best in de winter?  Wat is een winterslaap?  Hoe ziet een ijskristal eruit?  

We maakten kennis met symmetrie en knipfiguren aan de hand van de ijskristallen en we maakten ook zelf winterhoeden/wintermutsen.  (Hoe zorg je dat hij past?  Hoe maak je van een kroon een hoed/muts? Welke kleuren zijn winterkleuren?...)

Krijg jij het ook zo koud?  Brrr!

Enkele sfeerfoto's

Gelukkig nieuwjaar!

Deze foto's hielden we nog even geheim, want we mochten toch niet verklappen hoe onze nieuwjaarsbrief er zou uitzien, toch?  We werkten er in meerdere stapjes aan, maar het resultaat was bijzonder kleurrijk, bij iedereen anders en bij iedereen verrassend mooi!

         

GELUKKIG NIEUWJAAR !

In kerststemming (2)

Deze laatste schoolweek voor de kerstvakantie hebben we met onze klas een deel van de kerstviering voorbereid.  Met de hele school naar de kerk gaan, dat mocht dit jaar niet.  Het werd een openlucht-speelplaats-viering, maar het werd daarom niet minder stemmig...  We speelden een toneeltje waaraan alle kinderen deelnamen en we zongen ook een nieuw kerstlied waarin we iedereen een fijne kerst toewensen.  Via deze link kan je enkele foto's zien en het filmpje van ons lied bekijken (met dank aan Juf Ann).

Daarna konden we in de klas ons hartje ophalen door met al het speelgoed van de klas te spelen.  Sommigen knutselden of tekenden liever, dat kon natuurlijk ook.  Zolang het maar kerst-gezellig was.  En dat was het ook!  Enkele foto's kan je hier bekijken.  

 

in kerststemming...

Het tweede kaarsje brandt op onze adventskransen, dus Kerstmis komt steeds dichterbij.  Ook in het eerste leerjaar voelen we stilaan de kerstkriebeltjes.

We merkten dat Kerstmis niet bij iedereen op dezelfde manier gevierd wordt en we onderzochten ook hoe je zelf een goedkoop kerstfeest kan organiseren.  We proberen dit zelf uit in de klas en we zijn al bezig met de voorbereidingen.

Zo versierden we onder andere de kerstboom met zelfgemaakte zoutdeegcijfers, we timmerden wat kerstdecoratie, we werkten aan onze zelfgemaakte nieuwjaarsbrief, we leerden een leuk kerstlied...
We maakten ook zelf kaartjes voor mensen die zich op dit moment misschien niet zo vrolijk voelen omdat ze bijvoorbeeld alleen of ziek zijn.

Hier enkele foto's.
 

Sinterklaas... en spelen maar!

Twee weken geleden (maandag 23 november) vonden we het toch stilaan tijd om onze schoen klaar te zetten voor de Sint.  Wel raar, een schoen om een pakje in te doen, heb je daar ooit al bij stilgestaan?  We dachten diep na, maar ontdekten het pas toen de juf een vijftal schoenen naast elkaar zette, en er ons de bijbehorende speelgoedjes in liet leggen.  Een knuffel bij het babyslofje, een peuterboekje bij het kleine pantoffeltje, een voetbal bij de sportschoen, pareltjes bij het fijne sandaaltje, lego bij de stoere jongensschoen.  Aan een schoen kan je zien wie er in huis woont!  We probeerden veters te knopen met een leuk filmpje , maar dat blijft voor sommigen nog wel heel moeilijk.  Blijven oefenen hoor!

We probeerden ook zelf spelletjes te bedenken met allerlei eenvoudige materialen.  Zo zie je maar dat je niet altijd nieuwe en dure spullen uit de winkel nodig hebt om je te amuseren.

En wat stond er nog allemaal op het programma?  Een heleboel keuzehoeken in de grote en in de kleine klas, een ganse namiddag vol taalspelletjes rond Sinterklaas ,een superspel buiten samen met het zesde leerjaar, speelgoed ordenen volgens bepaalde criteria, de woorden 'sint' en 'piet' leren schrijven in schrijfletters, tellen en rekenen met letterkoekjes en pepernoten, ...  en nog veel meer.

We vernamen in een filmpje dat Sinterklaas dit jaar niet bij ons op school zou komen overdag.  Te gevaarlijk wegens corona.  Jammer!  Maar de juffen bedachten dat meester Gunther misschien zijn taak even kon overnemen, in een poging om er toch een echt Sint-feest van te maken. Op de foto's zie je wat die meester Gunther ervan gemaakt heeft, ai ai ai.  We zouden hem toch even moeten helpen!  In de klas oefenden we dus om enkele woordjes Spaans te leren, om plechtig te spreken als een echte Sint, om een leuk mondmasker te ontwerpen, ...  Of meester er wijzer van geworden is, valt nog te bezien.  Maar in de nacht had de Sint dan toch al cadeautjes gebracht.  Die pakten we uit met een leuke opdrachtenronde in onze klas.  En in de namiddag... spelen maar!

     

               

Een heleboel foto's vind je hier en hier

Welk dier is dat?

Na een lange vakantie vlogen we er deze week weer volop in.  Het thema 'huisdieren' moesten we inkorten tot één weekje in plaats van twee.  Jammer, maar we hebben toch heel wat geleerd.  We hebben voor het eerst in groepjes aan een presentatie gewerkt over een huisdier.  Met heel wat boekjes van de bib en een klein filmpje van het internet kwamen we heel wat te weten en deze informatie brachten we met ons groepje samen op één groot blad papier.  Daarbij kreeg ieder een taakje: er was een materiaalmeester, een gespreksleider, een schrijver en een tijdsbewaker.  Het was wel een drukke bedoening in de klas.  Zó druk dat de juffen er helemaal niet aan dachten om enkele foto's te maken.  En bij de voorstelling zélf zijn ze dat ook vergeten.  Ze wilden immers heel graag zien hoe elk kind één of meerdere zinnetjes vooraan in de klas kwam brengen.

Jammer dat Leon dit moest missen, want hij was enkele dagen ziek.  Maar op vrijdag kwam hij dan toch helemaal in zijn eentje voor de klas vertellen over zijn zeer bijzonder huisdier: een koningspiton!  Daar waren we toch wel heel benieuwd naar.  Breng je eens een foto mee, Leon?

Op vrijdagvoormiddag herhaalden we de leerstof van blok 4 van rekenen in allerlei doe-hoeken en in de namiddag sloten we de week en het thema af met keuzehoeken rond de huisdieren.  Er werd geknutseld, gekleurd, geboetseerd, gebouwd,...  En dat is altijd heel gezellig!  Hiervan vind je hier  wel wat foto's.  Hier nog enkele aanvullende foto's.

Brrrrrr... Spinnen!

Deze week hadden we het over spinnen; dat zijn die griezelige diertjes die, als het herfst wordt en kouder buiten, wel eens bij ons naar binnen durven komen.  Wie is er bang?

We ontdekten hoe het lichaam van een spin er uit ziet en waarom en hoe ze een web maakt.  Best wel knap, zo'n ingewikkelde constructie die zo'n spin in haar eentje én met haar eigen lijfje kan bouwen!  We maken zo'n kunstwerk zeker nooit meer met opzet stuk. 

In allerlei activiteiten probeerden we zelf een web te maken: tekenen, met draad werken, leggen met blokjes, enz.  Vrijdagnamiddag, de laatste dag voor de herfstvakantie, werkten we in keuzehoeken rond de herfst en halloween, hoewel sommige kinderen liever gewoon even speelden in het winkeltje of met de legoblokken.  Na wekenlang hard werken hadden we dat wel verdiend!

    

Meer foto's vind je hier en hier

Het spinnenweb van wol viel bijzonder in de smaak. Dat was nochtans een werkje waarbij veel concentratie en geduld nodig was.  Thuis nog eens proberen?  Zoek een wilde kastanje en prik er met een priknaald op gelijke afstanden 6 gaatjes in.  Stop hierin een satestokje van 10 à 15 cm lang. Knoop een restje wol vast aan één van de stokjes dicht bij de kastanje, en ga nu - net zoals de spin dat doet - van stokje naar stokje en draai het draadje telkens rond het stokje voordat je naar het volgende stokje gaat.  Succes!

We wensen jullie allemaal een deugddoende vakantie.  Laad de batterijtjes maar goed op zodat we er nadien weer helemaal kunnen invliegen!

(Niet) naar het bos!

Jammer dat de code oranje ons belette om naar het echte bos te gaan.  Oranje is nochtans een mooie herfst-bos-kleur...

Gelukkig hebben we binnen de muren van onze school nog een mooie, grote tuin met heel veel verschillende bomen, waaronder zelfs een prachtige tamme kastanje.  Met wat aanpassingen konden we in deze tuin toch één en ander beleven wat we ook in het bos dachten te ervaren. 

David de bosmuis leerde ons zijn kleine babymuisjes kennen en die wilden ons vanalles laten ontdekken.  Met Lies Precies zochten we naar drie verschillende blaadjes van drie verschillende bomen.  Met Klaartje Boskunstenaartje maakten we op de grond een heus boskunstwerk.  Met Peter de Meter zochten we welke boom er de dikste stam heeft.  Met Frank Petanque speelden we petanque met bosmateriaal. Met Lieve Detective lieten we elkaar even geblinddoekt een plekje in de tuin ontdekken door te voelen.  En zo waren er nog meer muisjes in het mandje die ons een opdracht gaven. 

   

Foto's vind je hier

Herfst, herfst, wat heb je te koop?

Duizend kilo blaad'ren op een hoop
Zakken vol met wind
Ja, mijn kind
'k Weet niet of jij dat aardig vindt

De herfst heeft ons heel wat te bieden.  We maakten kennis met de vrolijke bloemenjongen, die zoveel houdt van paddenstoelen en herfstvruchten, met de schilder die de mooiste herfstkleuren te voorschijn tovert in de natuur, met de droevige oude vrouw die vele tranen weent in een grijze, donkere stad, en met de sloper die alle blaadjes van de bomen schudt.  De herfst heeft veel gedaantes.  

Hiermee gingen we aan de slag in muzische activiteiten.  Bij één daarvan maakten we zelf foto's: we legden een mandala van herfstvruchten en probeerden die onder de lens te vangen. Deze foto's vind je hier.   We stempelden ook kleurige herfstbomen met wattenstaafjes, tekenden een grijze stad met houtskool, en maakten samen een windvanger die elke herfststorm zal doorstaan. Op vrijdag ontdekten we de herfst nog verder in heel wat keuzehoeken.  Foto's vind je hier

Tutti Frutti 2!

De week begon met een verlofdagje. Is dat goed of slecht nieuws?  We keken in elk geval uit naar dinsdagmorgen, want er stond een uitstapje gepland naar het fruitbedrijf Van der Velpen in Bierbeek (https://vandervelpen.eu/).  We namen een kijkje in de boomgaard bij de plukkers en hun machine, we stapten even binnen in de koelcel (maar niet te lang, want daar is het slechts 1 graad warm - koud dus eigenlijk), we zagen de sorteermachine, weegschalen en vooral heel veel glimmende, kleurige, prachtige én lekkere peren en appeltjes!  Het allerleukste vonden we het ritje in het treintje dat ons doorheen de boomgaard terug naar de straat bracht.  Dank je wel boer Jan om ons rond te leiden!

Op vrijdagnamiddag trakteerde stagiaire juf Hanne ons op een hoekenwerk rond fruit.  Er viel vanalles te beleven en we vonden het jammer dat het al zo snel tijd was om naar huis te gaan.  

Foto's vind je hier en hier.

In de 2de fotoreeks vind je nog wat foto's over de weegles, de extra lessen over cijfers schrijven en het werken met de nieuwe werkwinkel rond het thema 'herfst'.

Tutti frutti

Deze week startten we met het thema 'FRUIT'.  We deden al een hoekenwerk rond fruit, we verzonnen zelf een verhaal rond fruit, we deden een fruitquiz... 's Morgens leren we  enkele Engelse woordjes met een vrolijk fruitliedje (eens luisteren?).

Maandag deden we ook een workshop rond het programmeren van robotje Dash.  We konden zijn lampjes laten oplichten in allerlei kleuren en patronen, we konden hem laten praten, dansen, racen,...  Het was superfijn.

Bij de rekenles oefenden we verder op de getallen:  Welk getal ben ik,  getalbeeldenrace, getalbeeldenbingo, een meer/ een minder, vier op een rij, getalblazen...  We leerden ook het hapjesbeest kennen:  "Het hapjesbeest eet steeds het meest!" en daarom maakten we ook zelf een hapjesbeest van een oude kous.  

foto's

verjaardagsclip

Vandaag vierden we onze eerste jarige in de klas.  We zongen, de jarige mocht dobbelen voor de verjaardagsactiviteit en we dansten ook op onze L1-verjaardagsclip.  Hier kan je ook even meekijken.

iedereen is anders... ook tijdens de scholenveldloop

Deze week zoomden we wat dieper in op het feit dat iedereen anders is.  We leerden er een liedje over, we hoorden er verhalen over, we maakten ons zelfportret en we deden een groepswerk rond anders zijn en hoe dit kan leiden tot ruzies.  We zochten ook naar manieren om met deze ruzies om te gaan (ruzies beperken door afspraken op school, ruzies vermijden door zelf actiepunten op te stellen en ruzies oplossen aan de hand van ons ruzie-oploswiel).

Op dinsdag zetten we ook allemaal ons beste beentje voor tijdens de schoolveldloop.  We liepen met de hele lagere school SAMEN meer dan 240 km!  SAMEN was dan ook het sleutelwoord bij deze schoolveldloop.

Rood, puffend en zwetend kwam iedereen over de meet.  TOP gelopen, kids van L1!

foto's

P.S. Van juf Davina kregen we nog enkele foto's van de peter-meter-namiddag die doorging op 11 september.  Je kan deze hier bekijken. 

 

een kort weekverslagje...

We hebben deze week weer hard gewerkt.  Zo zijn we begonnen met oefenen op het schrijven van de cijfers 1 en de moeilijke 2.  We leerden de cijfers kennen aan de hand van het verhaal van Renée en Beer.  We oefenden ook verder op meer en minder.  Daarnaast hadden we onze eerste rekentoets.  De dag voordien hadden we al even geoefend.

Bij womo gingen we aan de slag met een maquette en plattegrond van de klas.  Het werd een zoektocht in groepjes van 4 kinderen.  We vergeleken ook eens het schoolmateriaal van vroeger en nu.  We maakten kennis met enkele nieuwe keuzehoeken: het winkeltje, de legoblokken, de poppenkast en de leeshoek. Op woensdag maakten we een zelfportret in Picasso-stijl.

Onze klas is vanaf volgende week weer wat kleurrijker, want we maakten een heel lange verjaardagskalender.  Dit deden we nadat we enkele kalenders (dagstrook, weerkalender, seizoenkalender, maandkalender, jaarkalender,...) onder de loep hadden genomen.

We sloten de week af met een zoekspel rond verschillen en gelijkenissen tussen klasgenoten.

enkele foto's

rennen, rekenen, zoeken, meten en ...

Deze week hebben we letterlijk ons beste beentje voorgezet.

In de rekenles hebben we gemeten met onze schoenen, maar ook met onze benen, handen, ...  Daarnaast moesten we ook rennen naar links en rechts, moesten we ons verstoppen achter iets of moesten we klimmen op iets.  We deden ook een loopspel met de getalbeelden, krijtten patronen op de speelplaats, wandelden in bepaalde richtingen als robots en deden een telcarrousel.  

Maandagnamiddag deden we een fotozoektocht op school.  De apen hadden vorige vrijdag de foto's gemaakt voor de fotozoektocht van de beren en andersom.  Met die fotozoektocht konden we letters vinden en met die letters werd een zin gemaakt.  We kennen de school dus nu van binnen en van buiten. We kwamen zelfs op plaatsen waar de kinderen normaal niet mogen komen zoals de leraarskamer, het kopielokaal,...

Vrijdagnamiddag was het tijd voor de beloofde verrassing:  de kinderen van L1 kregen hun peter en meter!  Hierover kan je meer lezen in het onderstaande verslag.

Foto's van deze week kan je hier bekijken.

We krijgen een peter of meter!

In het begin van onze tweede schoolweek beloofden de juffen ons een verrassing op vrijdag.  We waren het niet allemaal vergeten ;-)  In de namiddag kregen we een meter of een peter uit het zesde leerjaar!

Om de juiste persoon te vinden, kregen we elk een kaartje met een afbeelding erop.  De leerlingen van het zesde hadden zich met hun eigen kaartje verstopt op de speelplaats.  We moesten dus op zoek naar diegene die hetzelfde prentje had als wij zelf.  Dat was niet zo moeilijk. 

Daarna kregen we een plattegrond van de school, waarop met een legende allerlei activiteiten waren aangeduid.  In kleine groepjes beslisten we wat we zouden doen, en we zochten hiervoor de juiste plek in enkele klassen, de turnzaal en de speelplaats.  Zo leerden we elkaar beter kennen en beleefden we een fijne namiddag. 

Eén van de activiteiten was: een foto maken van jouw groepje.  Deze zelfgemaakte foto’s kan je hier bekijken.  Foto’s die de juffen maakten vind je hier en hier.

Het eerste en het zesde gaan over enkele weken samen naar het zwembad. In de loop van het schooljaar plannen we zeker nog enkele activiteiten met beide klassen samen.  En op de speelplaats vinden we mekaar ook wel eens.  We hopen dat we veel plezier beleven met onze nieuwe vrienden en vriendinnen!

 

Ouderavond in een corona-jasje

Beste ouders,

Langs deze weg geven wij jullie graag informatie over onze klas- en schoolwerking.

In een eerste filmpje stellen wij onszelf en de klaslokalen die wij gebruiken even voor.  Dit filmpje werd opgenomen voor de start van het schooljaar, op vrijdag 28 augustus.  Klik hier

In een tweede filmpje geven we met behulp van een powerpointvoorstelling informatie over een aantal praktische zaken, over de methodes die we gebruiken, over onze manier van werken, … Hier horen jullie ook wat jullie kunnen doen om jullie kind te helpen bij het inoefenen en automatiseren van de leerstof, want leren lezen en rekenen gaat nu eenmaal niet helemaal vanzelf.  Deze presentatie werd eveneens gemaakt voor de start van het schooljaar.  Klik hier

Ten slotte willen we aanvullen met enkele impressies van de eerste schoolweek.  Foto’s kunnen jullie bekijken via deze link

Wij proberen regelmatig op deze klasblog wat nieuws, verslagjes en foto’s te laten verschijnen.  Dit bekijken is geen verplichting en we delen hier ook geen noodzakelijke informatie, maar we hopen jullie op die manier af en toe een blik te gunnen in ons klasje.

Alvast hartelijk dank voor jullie interesse en medewerking!

Juf Els en juf Leen

 

P.S. NIET VERGETEN AUB
- 4 taalboeken kaften, naam erop schrijven en alle vier terug meebrengen (we bewaren ze in de klas)
- een gemakkelijk te openen en te sluiten doosje voor de letterkaartjes (steeds in de boekentas!)
- een gemakkelijk te openen en te sluiten doosje voor de rekenkaartjes (steeds in de boekentas!)
- heen-en-weermap elk weekend nakijken, in orde brengen en terug meebrengen op maandag
- turnzakje met turnpantoffels, T-shirt en short (kleur en model naar keuze) meebrengen tegen donderdag 10/9
 

wiskunde week 1

De eerste schoolweek zit er al bijna op.  Het was allemaal best spannend, maar we hebben ons beste beentje voorgezet.

In de rekenlessen hebben we de eerste week vooral geoefend op tellen en terugtellen tot 10 en op oriëntatie (links, rechts, vooraan, achteraan, de eerste, de laatste, de voorste, de middelste...).  Links en rechts worden soms nog wel verwisseld, maar oefening baart kunst.
We oefenden dit vooral door veel te bewegen, maar ook door playmobilmannetjes, knuffels, werkboeken,... een juiste plaats te geven in de klas.  (vb. Zet het mannetje voor de rechtse computer.)

Sommige kinderen werkten ook al in de werkwinkel.

 

 

Wij tellen af...

Nog heel even vakantie en dan starten we met frisse moed aan het nieuwe schooljaar.  Spannend!

Je kan alvast een kijkje komen nemen in je nieuwe klas op de opendeurdag op donderdag 27 augustus.  

Schrijf je hiervoor in via deze link

Binnen kijken > Eerste leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2020-2021

VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN 

23 september (studiedag)

5 oktober (vrije dag)

 2 november tot 6 november (herfstvakantie)

11 november (Wapenstilstand)

 21 december tot 1 januari (Kerstvakantie)

5 februari (studiedag)

 8 februari (vrije dag)

15 februari tot 19 februari (krokusvakantie)

 5 april tot 16 april (Paasvakantie)

 12 mei (studiedag)

 13 mei (Hemelvaart)

 14 mei (brugdag)

 24 mei (Pinkstermaandag)

 30 juni (zomervakantie vanaf 12 uur)

FEESTEN

eetfeest zondag 18 oktober

lichtjeswandeling vrijdag 13 november

schoolfeest 5 juni

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323