Klop, kom binnen!
Week 4 maart
Wist je dat ...
... we deze week in het thema van de boekenweek 'sport en spel' enkele nieuwe spelletjes leerden kennen zoals touwtikker, nummertikker, sociaalbal, levend kwartet. We lezen zelf de spelregels, leggen dit nauwkeurig uit aan de klasgenoten en dan ... spelen maar.
... we tijdens de W.O.-les leerden dat we op verschillende manieren kunnen HERGEBRUIKEN. We gingen op zoek naar leuke ideeën om te 'upcyclen' en deze werken we later uit.
... we niet kunnen wachten tot het volgende week de kinderfuif is! Onze aquariums zien er alvast prachtig uit om de tafels mee te versieren.
Week 26 februari
Ondertussen kennen we de afvaltrechter al goed. Deze week keken we naar voorwerpen die we kunnen lenen - delen - huren om zo afval te besparen. We ontdekten het 'druppeleffect'. Wat komt er allemaal bij kijken voor bv. een boek in de winkel ligt en in elke cirkel ontdekten we wel afval of vervuiling.
Dinsdag hadden we de zonnigste dag uitgekozen om zwerfvuil te gaan rapen in de schoolomgeving. Dit was (helaas) een groot succes, we verzamelden maar liefst 2 volle zakken zwerfvuil.
Het thema 'groepsdruk' kwam aan bod in de klasbabbel en we speelden GOTCHA als afsluiter.
Ten slotte was er geen mooiere dag om onze hartige maand af te sluiten dan op complimentendag!
Na krokus
Na de krokusvakantie vlogen we er terug in.
Met een herhalingsles en een toets sloten we het thema 'Help, bel 112!' af en maakten we kennis met het volgende 'Niets verspild.' We brainstormden over afval en ontdekten het verschil tussen natuurlijke en menselijke afval. We bestudeerden de 'afvaltrechter' die ons kan helpen om de afvalberg zo klein mogelijk te houden.
Tijdens socio dachten we na over wat er allemaal kan misgaan bij communicatie én, nog belangrijker, leerden we hoe het dan beter kan. De verbindende communicatie van de giraf is niks nieuws meer, maar oefening baart kunst! Op het einde van de les is het altijd fijn als onze samenwerkingsopdracht vlot lukt.
Vrijdag kozen we uit enkele kunstvormen om ons creatief talent te laten zien.
Voor de krokusvakantie werkten de leerlingen van het 4de leerjaar een verteltas uit.
Per twee kozen ze een prentenboek om voor te lezen aan de leerlingen van het tweede leerjaar.
We oefenden op articuleren, op expressief lezen én we bedachten zelfs een eigen spel rond het prentenboek.
Na heel wat voorbereiding en oefening nodigden we het tweede leerjaar uit om te komen luisteren en spelen.
We genoten er allemaal van!
Hier kan je de foto's terugvinden!
https://drive.google.com/drive/folders/1UxitltxVKN3OqfAs8rJkAd4ArtgHVMO3
Groetjes van de koele kikkers!
Bezoek aan de brandweer en carnaval vieren.
Geen leukere manier om de samenspeelweek te beëindigen dan met
een bezoek aan de brandweer en een oriëntatiespel met opdrachten rond carnaval met L3.
Kijk mee.
Correctiesleutel W.O. 'Help, bel 112!'
- bundel komt mee naar huis op maandag 5/02
- X in de bundel = leren
- herhalingsmoment in de klas op maandag 19/02
- vrijblijvend oefenen op scoodle play
- toets op vrijdag 23/02
Week 29 januari
Deze week:
- kwam er een hulpverlener - ambulancier in de klas vertellen
- 'cirkelden' we rond vriendschap (start 'Week tegen pesten')
- toonden we bij socio emoties en leerden we dat we emoties bij andere mensen soms verkeerd inschatten, daarom is het belangrijk om ook te praten over hoe je je voelt (verbindende communicatie)
- speelden we de energizer '2 neuzen': juf zegt een getal en een lichaamsdeel, de lln proberen deze combinatie zo vlug mogelijk te vormen
- om onze typvaardigheden eens op een andere manier te oefenen, stuurden we allemaal een mailtje naar juf Ann
- carnaval komt stilaan dichterbij ... dus we schilderden alvast een masker
- gingen we na lange pauze ook de eerste keer terug zwemmen
Week 22 januari
Tijdens de W.O.-lessen deden we proefjes rond de zintuigen, we tekenden onze lichaamsomtrek en gingen op zoek naar de juiste benamingen voor onze botten. Wist je dat het geraamte van de mens uit 206 verschillende botten bestaat? Aan deze opdracht hebben we dus nog wat werk.
We leerden ook over de ademhaling en de werking van de longen. Wist je dat alle vertakkingen in onze longen samen een lengte van 2400 kilometer hebben? Op het einde deden we een yoga-oefening, dit helpt om trager en dieper te ademhalen.
Tijdens het lesje in ons project VUUR leerden we dan weer de veiligste manier om te vluchten bij brand. Hebben jullie thuis ook een vluchtroute uitgestippeld?
In socio ontdekten we wat we nodig hebben om goed te communiceren met elkaar en leerden we het verschil tussen verbale en non-verbale communicatie. Een spelletje blad-steen-schaar met het hele lichaam zorgde voor een leuke afsluiter.
Enkele groepjes brachten ook het toneellezen voor de klas en op vrijdagnamiddag stond er weer een leuke én deze keer ook plakkerige knutselactiviteit op het programma.
Week 2 van 2024
Hoekenwerk E.H.B.O.: bloedneus verzorgen, spiraalverband aanleggen, reanimatiefilmpje, ...
Situaties inschatten als veilig of onveilig.
Zorg dragen voor je eigen gezondheid. Hoe goed scoor jij?
Hoe werkt ons oor? Hoe kunnen we onze oren beschermen?
Decibelmeter.
Project VUUR: Waar rook is, is vuur. Rookmelders + slapen met de deur dicht.
Samenwerkingsspelletjes: Hou de bal hoog - Standbeeld.
Striptekening uitvergroten.
Week 1 van 2024
In de eerste schoolweek van het nieuwe jaar:
- eindigden we elke dag met een klaswens van een klasgenoot
- wensten we juf Ann veel beter SAP
- knutselden we een echte skipiste met veel skiërs erop.
- zijn we gestart met het nieuwe W.O.-thema 'Help, bel 112!' en daarnaast werken we ook met project VUUR, een werkboekje van de brandweer over brandveiligheid. Als we alle lessen goed doorlopen hebben, mogen we op bezoek in de brandweerkazerne!
- werden de belangrijkste klasregels nog eens extra in de verf gezet.
- deden we elke dag een positieve groepsopdracht: positieve wave, krantenmepper, good feeling dance
- gingen we 'cirkelen', een kringgesprek met duidelijke afspraken.
- deelden we complimenten uit! We dachten hierbij goed na welk compliment het best bij welk klasgenootje paste.
C.S. Wereldkanjers Werk aan de winkel
Toets op vrijdag 12/01/'24
Herhaling in de klas op maandag 8/01/'24 (bundel meebrengen)
Vrijblijvend oefenen via scoodle play
Correctiesleutel klik hieronder.
Laatste weekjes van 2023 (bis)
Tijdens deze laatste weekjes bereidden we ons tijdens de advent 3 weken lang voor (samen met Robby en de hele lagere school) op Kerstmis.
Mochten we het vredeslicht in ontvangst nemen.
Maakten we onze eigen klasmascotte coole kikker T-shirt.
En eindigden we met een leuk én lekker kersthoekenwerk.
Een fijne en gezellige kersttijd lieve coole kikkers van L4 en tot in 2024 !!!
Laatste schoolweek van 2023
Tijdens deze laatste schoolweek van 2023 bouwden we een kettingreactie, werden de nieuwjaarsbrieven afgewerkt, gingen we naar de kerstviering en maakten we er nog een leuke laatste schooldag van in 2023.
Fijne kerstvakantie en tot in 2024 kanjers van L4!
Week 11 december
klasverbindende opdrachten uit de adventskalender
verstoppertje spelen
in onze kerstboom hangt ...
IK BEN DE MOEITE WAARD
nieuwjaarsbrieven
gevaarlijke beroepen
lichamelijk en geestelijk ongezonde beroepen
kerstroos knutselen
traktatie van de Sint: film WONKA
Week 4 december
We zijn gestart met ons nieuwe W.O.-thema 'Werk aan de winkel'.
Halftijds - deeltijds - pensioen - uitkering - ruilhandel - ontslag - talent - loon - vrijwilligerswerk - beroepssector - ... zijn begrippen die deze week al aan bod kwamen. Het was ook fijn om de kinderen over het beroep van hun mama en papa te horen vertellen!
De Sint trakteerde ons op zijn verjaardag op een leuke show én een flimticket dat we volgende week mogen gaan inruilen! (ons klasfilmpje)
Ondertussen werd er ook al een adventshoekje in de klas gemaakt waar we elke dag een deurtje mogen openen met daarachter een klasopdracht om verder te bouwen aan een verbindend klasklimaat!
Sinterklaasfeest
Dit jaar vond het grote Sinterklaasfeest in De Borre plaats. Daar stonden Sinterklaas en zijn 2 Pieten ons al op te wachten in de grote zaal. De rode draad doorheen de voormiddag was het feit dat de 2 Pieten de pakjes voor de Kinderberg niet meer vonden.... Het werd één grote, mooie show met onze knutselwerkjes, filmpjes, boodschappen van de Sint voor de klas, ... én gelukkig vonden de Pieten onze pakjes net op tijd terug. Wij kregen een wel heel uniek cadeau. Op vrijdag 15 december gaan we met de hele klas naar de Kinepolis naar een film kijken. WOW een hele filmzaal voor ons alleen :-) !!!
Klik op de Sint voor foto's en filmpjes
Advent week 1: SAMEN DEEL JE MEER...
Deze ochtend verzamelden alle leerlingen van de lagere school in de turnzaal. Waarom was al snel duidelijk. De adventskrans toonde aan dat het eerste kaarje mocht aangestoken worden. We luisterden naar het eerste deel van het verhaal van Robby, een leeftijdsgenootje dat in armoede leeft. Hij maakte met oud karton een reuzeknikkerbaan doorheen zijn hele huis. Samen met mama, broertje en 3 vrienden. Samen delen/spelen ook veeeeeeel leuker.
Juf Leen leerde ons het refreintje aan van het adventsliedje: Vier weken.
Tot slot keken we nog naar een kerstkortfilmpje met een boodschap. Denk ook eens aan de ouderen/anderen die Kerstmis misschien alleen moeten vieren: https://www.youtube.com/watch?v=J-iRzE_KQlg&t=9s
Volgende week steken we het tweede kaarsje aan en tellen zo af naar het gezelligste feest van het hele jaar:
KERSTMIS !!!
Week 27 november.
Tijdens de laatste W.O.les van dit thema gingen we aan de slag met magneten en maakten we zelf een kompas.
In het thema 'levensadem' van godsdienst leerden we heel wat uitdrukkingen rond adem en we oefenden deze al spelenderwijs in met een memory en ganzenbord.
2 oude sokken toverden we om tot een schattig of stoer spiekpietje. Deze houden ons van achteraan in de klas in de gaten tot de komst van Sinterklaas. Wie zoet is, krijgt ....
Week 20 november
Omdat het deze week voorleesweek was, gingen we op maandag en dinsdag het laatste uurtje voorlezen voor de kleuters.
Tijdens de W.O. lessen werden de presentaties van de provincies helemaal afgewerkt en uiteindelijk voor de klas gebracht. Klik op de naam van de provincie om ons harde werk eens te bekijken.
Vlaams-Brabant
West-Vlaanderen
Oost-Vlaanderen
Limburg
Antwerpen
Waals-Brabant
Luik
Henegouwen
Luxemburg
Namen
Vrijdag werkten we nog aan een leuke verrassing voor de Sint, maar op het resultaat hiervan moeten jullie nog wachten tot 6 december . We kregen vandaag alvast een brief van de Sint dat hij ons voor zijn feest verwacht in de Borre! Spannend!
Correctiesleutel extra vrijblijvende oefenbundel blok 5
Groepsopdracht:
De afgelopen weken kregen de kinderen een moeilijke groepsopdracht. 16 bladen met nummers lagen omgekeerd op de grond. De leerlingen moesten deze zonder de vloer te raken omdraaien en mits overleg met elkaar in de juiste volgorde leggen. Groep A voerde uit, groep B observeerde. De week nadien werden de rollen omgedraaid en volgde ook een klasgesprek: Hoe was dit ? Hoe gingen jullie te werk ? Wat ging goed en wat niet ? Wie was leider ? Wie was volger ? Samenwerken is de boodschap!
Voorleesweek:
We kregen afgelopen woensdag ook bezoek van de oma van Risse. Zij kwam een mooi verhaaltje van Annie M.G. Schmidt voorlezen. Dankjewel !!!
Klik op de foto.
C.S. Wereldkanjers: Op reis door ons land.
Toets W.O. op vrijdag 1/12/2023.
Twijfel je of zijn je nota's onduidelijk, dan kan je hier klikken voor de correctiesleutel.
Week 13 - 17 november.
* In een klein groepje onderzoeken we 1 provincie. Van deze provincie zoeken we de gouverneur, oppervlakte, bezienswaardigheden, typische gerechten, ... op en zetten deze in een presentatie.
* Om ons nieuwe thema van godsdienst te leren kennen, kregen we eerst enkele opdrachten: tafelblaasbal, een pluimje zolang mogelijk in de lucht houden, voorwerpen wegblazen, ... al snel achterhaalden we zo de titel: 'levensADEM'.
* Op dinsdag 14 november kleurde de klas blauw! Hiermee steunden we alle diabetespatiënten en natuurlijk Ella-Marie in het bijzonder. We werden er allemaal even stil van als ze vertelde wat hier dagelijks bij komt kijken.
* Stilaan verheugen we ons al op de feestelijke dag van 6 december ... daarom werden deze week al de eerste voorbereidingen getroffen.
* Volgende week gaan we voorlezen in de 2de en 3de kleuterklas, dit moesten we alvast even oefenen.
Dinsdag 14 november 2023 werelddiabetesdag.
"Vandaag is blauw de kleur van ...werelddiabetesdag" én dat konden wij niet ongemerkt voorbij laten gaan .
We maakten een grote blauwe klasfoto en keken naar een filmpje over een leeftijdsgenootje Klara met diabetes én een wel heel speciale hond: https://www.youtube.com/watch?v=9SCZe8mVA9o
Eerste novemberweek
Deze week ...
... zijn we de reis door ons land gestart. Samen met kroonprinses Elisabeth reisden we door alle provincies en leerden we de hoofdplaatsen kennen. We bekeken de grenzen met de buurlanden en leerden ons oriënteren op verschillende manieren.
... kregen we een nieuwe klasplaats. Hier hoort altijd een 'buurman en buurman' babbel bij. Wat vind ik fijn en wat vind ik niet fijn? Zo proberen we voor elkaar een goede buurman te zijn!
... was er weer tijd voor tussendoortjes. Maar ook daarbij leren we heel wat. Zo maakten we bij een spelletje UNO goede afspraken en zijn we een fijn speelkameraadje door ons aan deze spelregels te houden. Tijdens het rugtekenen leerden we vertrouwen op ons klasgenootje en voor de activiteit 'pinkelen' was dan weer opperste concentratie nodig.
... lazen we op vrijdag 471 kilometer bij elkaar. Voor elke gelezen bladzijde verdienen we een kilometer. We hopen zo op 1 december in Tanzania te geraken. Hier leven de jakhals en de giraf in het Serengeti nationaal park.
Doe je mee?
Halloween
Als afsluiter voor de vakantie mochten enkele halloweenknutsels niet ontbreken.
Fijne herfstvakantie !
Hmmmm wat ruik ik hier ?
Tijdens de laatste rekenles voor een vakantie maken we héél graag de tijd om een leuk én lekker hoekenwerk in te plannen. Wat stond er op het bordplan (doorschuiven om de 15 minuten): afwerken groen blad blok 3, bingelen (herhaling leerstof blok 3), flitskaarten over; de breuken, 24-urenklok, vierhoeken en de tafels, spelletjeskast ontdekken, dammen én tot slot; pannenkoekenbeslag maken (wegen en meten), pannenkoeken bakken én natuurlijk opsmullen .
Ook nog wat foto's van de afgelopen weken hierbij over; nieuwe voorstellen klasinrichting rekenklas (tijdens socio), het getal 10 000 en de stappenteller (Hoeveel stappen zet jij tijdens een halve schooldag ?) én nog wat "bouwen aan een fijne klasgroepspelletjes" zoals; tekenopdracht achter de schermen, wie heeft een goede reflex, wie ben ik ? ...
FIJNE HERFSTVAKANTIE COOLE KIKKERS VAN L4 !!!
Dag mama's en papa's,
Vandaag was het de grote dag: de leerlingen konden hun talent voorstellen !
Van voetbal, dansen en trompet tot tekenen, gitaar en motorcross. Er zaten ZO een leuke voorstellingen en talenten tussen, ik ben een super trotse juf.
En het leuke was: de leerlingen waren zelf ook heel FIER op hun talent. Het ging zo vlot dat er bij niemand stress of zenuwen te bespeuren waren. BRAVO!
Geniet maar mee met de foto's.
https://drive.google.com/drive/folders/1atdShzsc2Wi68VBDFoI8nwKHjWLYqz8O?usp=sharing
Fijne vakantie allemaal!
juf Isis
Bezoek Ruisbroekmolen
Vandaag konden we in het echt zien en horen dat erfgoed soms verloren gaat, maar ook terug opgebouwd kan worden om nadien zorgvuldig bewaard te blijven.
GROEPSWERK
In het vierde leerjaar doen we regelmatig groepswerk.
Zo maakten we deze week in groep een presentatie over de evolutie van de fiets, het licht, de bril en het schrijfgerief.
We speelden samen een babbelspel bij godsdienst rond 'goed en kwaad'.
We maakten samen een kring en draaiden van binnen naar buiten zonder de handen te lossen, teamwork!
We werkten per 2 aan een opdracht rond erfgoed in België.
Als kers op de taart mochten we vandaag voor de eerste keer op onze 'eigen ' Chromebook werken.
C.S. Wereldkanjers: Duik in het verleden.
* Toets W.O. op vrijdag 27/10.
* Op vrij 20/10 komt de W.O.bundel mee naar huis: leer elke dag enkele X
* Herhaling in de klas op di 24/10
* Vrijblijvende oefeningen op scoodle play
* Klik hieronder voor de C.S. als je nota's onduidelijk zijn.
Naar het bos
Naar het bos, altijd leuk!
kampen bouwen
speurbingo
plezier maken
zwammen zoeken
bomen benoemen
zwerfafval rapen
een brug bouwen over het moeras
picknicken
stappen, veel stappen ;)
de mooiste stok uitkiezen
Ook nog enkele foto's van ons nieuw thema van W.O. 'Een duik in het verleden' waarin we al kennismaakten met de eeuwenband, school vroeger en nu, voorwerpen van vroeger, erfgoed, ...
Week 2 oktober:
Wat beleefden de coole kikkers van L4 deze week ? Een kleine inkijk...
-Dagelijkse bouwen aan een postief klasklimaatspel: In de knoop - uit de knoop, Kring van knieën en Potlodenketting.
-Opfrissen Jakhals en Giraf (Hoe geweldloos met elkaar communiceren ?).
-Viering van de jarigen van SEPTEMBER met de hele lagere school.
-Eerste nieuwe rekenleerstof: Het gemiddelde - De lijngrafiek - Breuken > 1 geheel - Hoekgrootte meten in graden en de digitale klok tot op een uur.
Verandering ZWEMDATA !!!
September zit er al op ...
Gek te bedenken dat de eerste maand in het vierde leerjaar er al op zit.
De laatste week van deze eerste schoolmaand stond er nog:
klassenloop - eerste W.O.-toets - nieuwe klasplaatsen - idee Tekenfund - indianenverhalen - samenwerkingsopdracht - ... op het programma.
Geniet van het lange weekend!
Veldloop 2023
Vandaag stond de jaarlijkse veldloop op de planning. We werden gisteren uitvoerig gebriefd hoe deze uitstap per fiets (!) eruit zou zien én aan welke afspraken we ons moesten houden. Best spannend voor juffen en begeleiders om met 31 coole kikkers voor de eerste keer per fiets op pad te gaan. Maar... de heenrit verliep vlotjes ! Eenmaal ter plekke supporterden we uit volle borst voor de leerlingen van L3. Daarna was het onze beurt om aan de opwarming te beginnen, gevolgd door de veldloop. We moesten in 20 minuten tijd zoveel mogelijk rondjes lopen. Wij hadden er 307. Van dit getal werd het gemiddelde genomen. Toeval of niet maar dit leerden we nog tijdens de rekenles in de ochtend. 307 rondjes gedeeld door 31 leerlingen is een gemiddelde van ... 9,90322... rondjes per leerling én... met dit gemiddelde haalden we de eerste plaats! De vreugde was enorm! Wat een teamwork! TOPPIE coole kikkers van L4, wat zijn de juffen fier!!! Jullie mogen deze wisselbeker nu een heel jaar in onze klas laten pronken !!!
Week 3 in L4
Stilaan loopt ons eerste W.O.-thema 'IEDEREEN ANDERS' al op z'n eind.
We werkten deze week nog een groepswerk uit rond leerstoornissen en we deden een inleefparcours rond fysieke beperkingen. Zo konden we ervaren hoe het voelt om in iemand anders z'n schoenen te staan.
We kwamen tot dit belangrijk besluit: 'Het is best een uitdaging om allemaal samen te leven, want iedereen is anders. Maar we kiezen zelf hoe we omgaan met elkaar.'
Als top 3 van belangrijke waarden kozen we met de klas voor: veiligheid, vriendschap en respect!
We leerden elkaar nog steeds beter kennen door het gezinspraatje, de gezinsbingo, het klaskunstwerk, een verhaal van de geluksvogels en nog enkele klasklimaatspelletjes.
CS extra vrijblijvende oefenbundel blok 2.
Via het agendastrookje van rekenen konden jullie een extra vrijblijvende oefenbundel blok 2 vragen.Als je deze neemt, moet je hierin ook werken, anders papierverspilling en dat is jammer hé .
Hier de link naar de correctiesleutel:
Oefening baart kunst ! Veel succes en bij vragen hoor ik het graag !
Filmpjes Bingel
Beste ouders en kinderen. In het rekenboek noteren wij naast de titel een groene F als er van deze les een filmpje bestaat op Bingel. Waar vind je deze ?
1.Ga naar Bingel en klik op het eiland (links zie je ook de vrijblijvende taken die juf wekelijks klaarzet):
2. Klik onderaan bij Reken Maar ! 4
3. Rechts staan de filmpjes per domein
4. Klik hierop en kies het gewenste filmpje
Als voorbereiding op de toets kreeg je een toetsenwijzer mee naar huis. Hierop staat de leerstof die je moet kennen en kunnen.
We maakten ook aantekeningen in ons bundeltje:
X = leren/voorbeelden geven 0 = niet leren
Twijfel je of zijn je nota's niet duidelijk leesbaar dan kan je hieronder klikken voor de correctiesleutel.
Opgelet, bij sommige opdrachten zijn meerdere antwoorden mogelijk.
Beetje vervelend, maar de C.S. verschilt soms wat met onze werkbundel. Juf vraagt dit eens na bij de uitgeverij.
Week 11 september
Afgelopen week kwamen we allen samen op de speelplaats om via toneeltjes de speelplaatsregeltjes even terug in de verf te zetten.
Op woensdag introduceerden de leerlingen van L6 de vriendschapsbank.
Tussendoor speelden wij weer enkele "bouwen aan een positieve gouden klasklimaatspelletjes" én werden in de rekenles met allerlei meetinstrumenten de gekende gewichten herhaald.
Alweer een weekje én heel wat activiteiten verder ...
bibbezoek
natuurmemory en natuurpictionary
Bavi-lezen / slingerlezen
poppetje knutselen
groepswerk rond vluchtelingen
opdrachten in de natuur
klasklimaatspelletjes
Giraf en Jakhals
Algemeen oudercontact PPT
Voor zij die er niet bij konden zijn afgelopen vrijdag of zij die alles nog eens rustig willen doornemen...
De gouden weken
De gouden weken, de eerste 4 tot 6 weken van het schooljaar, een periode waarin we samen met onze klasgroep op pad gaan om een fijne sfeer te creëren. Tijdens deze weken leggen we de basis voor een goede groepssfeer, het hele jaar lang . Zo spelen we elke dag 2 tot 3 "bouwen aan een positief klasklimaatspelletjes", leren we elkaar nog beter kennen én met elkaars anders zijn rekening te houden.
FOTO'S (sorry maar enkele, want juf speelt heel graag mee )
Sociale opvoeding: Kiko en Flo.
Vandaag vond het eerste sociolesje plaats in onze grote klas van L4.
We maakten kennis met Kiko en Flo. Twee coole kikkertjes, de sfeermakertjes van onze klas! Zij gaan ons leren hoe wij van onze klas een fijne en positieve klasgroep kunnen maken én hoe wij ervoor kunnen zorgen dat iedereen zich goed voelt op school, zonder dat er iemand uitgesloten wordt.
Om een fijne klassfeer te krijgen moet je elkaar eerst beter leren kennen dus... speelden we enkele spelletjes: Namenbingo, domino en totem. Bij namenbingo gingen we op zoek naar een klasgenootje dat een hond heeft, goed kan tekenen... Wie als eerste alle vakjes van de Bingo vol had was de winnaar.Totem: We noteerden allerlei diersoorten op het bord. Iedereen ging op zoek naar eigenschappen van die dieren en tot slot zochten we een dier met eigenschap dat bij onszelf past. Dit werd onze persoonlijke totem. Domino: Een leerling stond vooraan en zei:"Links van mij mag een vriendje komen staan die ook 1 zus heeft en rechts een vriendje dat 3 talen kan spreken. Zo bouwden we een aaneensluitende rij van klasgenootjes met gelijkaardige persoonlijke kenmerken.
Tot slot was het "koffieklets" in L4. De wekelijkse babbelsessie waarin we onze klas én onszelf even gaan evalueren. Hoe liep het de afgelopen week ? Wat ging goed ? Wat ging minder goed ? Hoe kunnen we dit (samen) oplossen ? FOTO'S
We zijn vertrokken ...
... de eerste lessen zijn gegeven!
Tijdens de eerste W.O. les namen we ons eerste thema 'Iedereen is anders' onder de loep. We ontdekten gelijkenissen en verschillen. We dachten na tot welke groepen we allemaal behoren en of we deze groep zelf kunnen kiezen of niet. We gingen op zoek naar voor- en nadelen van een groep. We leerden samenwerken en beseffen dat je je in een groep soms moet aanpassen.
Tijdens de eerste godsdienst les werkten we rond gevoelens: uitbeelden, omschrijven, levende memory, ...
Dagelijks houden we ook tussendoortjes om te bouwen aan een positief klasklimaat. (Klik op de prent.)
Vlieg je mee?
... zo klinkt het nieuwe jaarthema en aan de blije gezichten te zien, hebben alle leerlingen van L4 zin om er dit schooljaar enthousiast in te vliegen!
1 september, een dag met heel wat belevenissen !
Zo kregen we vandaag onze eerste klasplaats, we maakten kennis met de juffen via een memory, we leerden elkaar nog beter kennen door het bewegingstussendoortje 'ik ook', we deelden schoolmateriaal en brieven uit, we vouwden onze eigen vlieger en dachten daarbij na waarvan wij vleugels krijgen, we vierden juf Kathy en meester Hans omdat ze 25 jaar in onze school werken, we luisterden tijdens het middageten naar een verhaal met een warme boodschap 'beschermende vleugels', we speelden 'mensenjacht' en kwamen zo te weten welke gelijkenissen we hebben met enkele klasgenoten, we maakten van onszelf een klaspoppetje voor de verjaardagskalender ... de dag vloog echt voorbij Klik op de prent voor sfeerbeelden.
De eerste lessen en werkboeken liggen alvast op ons te wachten tot na het weekend.
+ extra Foto's
Ben jij klaar om er in te vliegen coole kikker van L4 ?
Altan Boris Cédric Matisse Cleo Anna Mattis Jules
Matthias Amelie Juliette Risse Otis Niene Ella-Marie Lex Korneel
Kobe Vince Wannes Margo Gus Lasse Nand Olaf Max
Emile Leonie Leon Jack Mil
Zoeken
Data
SCHOOLJAAR 2023-2024
VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN
20/09: pedagogische studiedag
2/10: facultatieve verlofdag
30/10 tot 5/11: herfstvakantie
14/12: pedagogische studiedag
25/12 tot 7/01: kerstvakantie
6/02: pedagogische studiedag
12/02 tot 18/02: krokusvakantie
11/03: facultatieve verlofdag
1/04 tot 14/04: paasvakantie
1/5: Dag van de Arbeid
9/05 tot 10/05: OHHemelvaart
20/05: pinkstermaandag
01/07: begin zomervakantie
FEESTEN
eetfeest zondag 8 oktober
lichtjeswandeling
kinderfuif 15 maart
schoolfeest 25 mei
TE ONTHOUDEN DATA
30/08: opendeur K1a en K1b
8/09: info-avond K2, K3 en lagere school
16/10 tot 20/10: L5 Stemklassen
4/03 tot 6/03: L3 boerderijklassen
Contact
Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat 18 - 3360 Bierbeek
directie@vrijeschoolbierbeek.be
Ondernemingsnummer: 0443.268.323
Instellingsnummer: 12468