Klop, kom binnen!

 

 

Leuke post

Leuke post! 

(en deze keer niet van de juffen!)

Werden jullie ook blij verrast met deze woordzoeker van Margot ? Een leuke, sportieve onderneming en zo kon ze toch nog eens wat vriendjes zien! 

Juf heeft alvast alle namen gevonden! klik hier voor bewijs.

DIY: K3 -kus van de juf- shirt | WHAT WOULD K3 WEAR?!

Prettige paasvakantie + extra anti-verveeltips

                                       Prettige Paasvakantie! (geen training) – Leer Taekwon-Do bij Hodori

                                           Weet je de komende weken niet altijd wat doen ?

                 Scroll dan zeker nog eens door alle magjes die hier de afgelopen weken werden gepost.

 + extraatjes (linken naar luisterverhalen, wetenschapper of kok spelen, game ontwikkelen... )

                        als je op de prent hierboven klikt.

Professor Kwistetal aan het woord: Hoe zie je het verschil tussen een hardgekookt en zachtgekookt ei ?

Professor Kwistetal aan het woord...

Hoe zie je het verschil tussen een hardgekookt en een zachtgekookt ei ? Klik op de professor.

                                       Nieuw thema : techniek met de slimme professor ! - De Tweesprong

 

Paashazen vouwen

Paashazen vouwen.

Pasen staat voor de deur. Hoogtijd om je huis in stemming te brengen.

Vouw je deze paashazen even mee ? Klik op de haas.                                    

                                           Het geheim van de paashaas…. - Logistiek

 

Hoe gaat het met je ?

Hoe gaat het met je ?

Soms zien we jullie even op skype, soms lezen we iets via mail ... Maar hoe gaat het nu echt met jou ?

In de klas slaan we regelmatig een babbeltje met elkaar, maar dit kan nu helaas even niet.

Als je je gevoelens in deze coronatijd met de juf wilt delen, vul dan deze vragenlijst in (kan in PDF-document zelf) en stuur het terug naar: ann_mulders@vrijeschoolbierbeek.be. Klik op de emoji's

                            Hallo, hoe gaat het met je? - Inspirerend leven 

 

Kunst in huis... leuke opdrachtjes van museum M.

Kunst in huis... elke dinsdag nieuwe leuke opdrachtjes van museum M

Thuis met het hele gezin ? Weten jullie geen blijf met jullie creativiteit? In de komende weken voorziet museum M, waar we in oktober met onze klas een bezoek aan brachten, elke week een kunstblaadje voor kinderen vanaf 8 jaar. Aan de hand van een reeks opdrachten leer je samen een kunstwerk vanbinnen en vanbuiten kennen. Het eerste bundeltje staat intussen online !

Klik op dit kunstwerk:

Het Laatste Avondmaal (Dirk Bouts) - Wikipedia

 

Speciaal voor Joppe en al zijn voetbalvrienden ;-) ...

Een knutselactiviteit speciaal voor Joppe en al zijn voetbalvrienden wink!

bol.com | relaxdays tafelvoetbaltafel - voetbalspel tafelmodel ...

Klik op de prent:

Nog een goede wiskundige meetoefening (nauwkeurigheid ) erbij ;-) !  

Rekenraadsel 2 cijfer 9

Rekenraadsel 2 cijfer 9

Proficiat | Verjaardagskaart citaten, Verjaardagswensen

Anna, Len en Lola mailden de juiste oplossing van rekenraadsel 2 naar de juf door.

Proficiat !!!     yesyesyes   

 

  

Len's hersenkraker live 2 + nieuw projectje ?

Hersenkraker live 2 door Len

 

Len stuurde een tweede filmpje door, waarin hij toont hoe hij de hersenkraker  "Treinwagonnetjes rangeren" oplost.

Druk op het treintje voor de opdrachtfiche van deze hersenkraker en op FILMPJE voor zijn filmpje.

Hartelijk dank Len, weer top gedaan yessmiley !

 

toy train For sell on #shutterstock #shutterstockcontributor ...

Door deze filmpjes van Len kwam juf op het idee om zo'n filmpjes te bundelen als live correctiesleutel.

Heb jij, rode kikker, zin om hieraan mee te werken ? Kies dan een nieuwe hersenkraker uit de bundel, maak een filmpje van je oplossing en stuur het (link) door naar: ann_mulders@vrijeschoolbierbeek.be  yes

Geraak je er niet uit ? Laat dit dan ook zeker weten, dan stuurt juf een tip (of meerdere) naar je door.

Familiespel: Een koud kunstje.

Familiespel: Een koud kunstje.

                                          Waarom zit er vaak een gat in ijsblokjes die je in ...

Dit is een super leuk spelletje waarvoor je ijsklontjes nodig hebt.

Die kan je gemakkelijk zelf maken in de diepvries.

Leg één ijsblokje in het midden van een tafel met een glad oppervlak.

Aan elke kant van de tafel staat een speler.

Blaas met een rietje het ijsblokje naar de overkant, tot het van de tafel valt. Lukt dat voor het gesmolten is ?

Ja kan ook meer dan één ijsblokje op de tafel leggen.

Dan wint de speler die er de meeste af blaast. Veel plezier smiley !

                                                    

 

 

Paasgedichten

Paasgedichten

'Schrijf een paasgedicht' , is één van de magjes op ons derde contract.

Vandaag kreeg ik er alvast een leuk te lezen van Manou W. Heb jij er ook eentje gemaakt?

Met Pasen vieren we Jezus en gaan we naar de kerk ,
en dan heeft de pastoor veel werk .
Een gezellig feest met elkaar ,
en we verwennen onze familie met een mooi gebaar .
De paashaas brengt chocolade eieren , blauw en groen
zo heeft hij er wel een miljoen .

Mandje hier mandje daar…… tot volgend jaar .

Vrolijk Pasen Iedereen !!!

Manou W.

 

Wil jij met mij een eitje kraken?

Dat zal bij mij wel smaken.
om dan over mijn eieren te waken.
Lasse
Correctiesleutel Reken Maar

Correctiesleutel Reken Maar

Bingel zet de correctiesleutels in deze periode van thuiswerken online.

Ga naar: 

https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-reken-maar/

Hier klik je nog zelf het juiste leerjaar aan en controleer dan dat je het juiste werkboek kiest door naar onder te scrollen.

Wel eerlijk verbeteren zoals in de klas hé wink ( groen ° = fout en later even opnieuw maken, groen V = juist)

 

Een compliment voor de familie

Een nieuwe week... een nieuw complimenteninitiatief...

Maar deze keer niet voor jezelf.

Neen, soms moet je ook eens aan de anderen denken ;-)!

Daarom maak je deze week, via de kaartjes achter de prent, tijd om je familieleden te verwennen met een welgemeend complimentje.

Wedden dat ze gaan stralen smiley ?             KLIK op de prent.

Complimenten geven aan een vreemde - Blog - Jongin Lelystad

Suske en Wiske 75 jaar

Suske en Wiske vierden op 30 maart hun 75ste verjaardag.

Om dit te vieren liet een krant de allereerste strip: "Rikki en Wiske in Chokowakije " inlezen door 2 bekende comedians.

Wi je mee luisteren ? Klik dan HIER.

Heb je nadien zin om Wiske zelf te tekenen in 9 stappen ?

Klik dan op de prent en neem alvast potlood en papier bij de hand. 

Mag je resultaat op onze klasblog komen ? Stuur een berichtje naar de juf.

Belgatape - Het hoofd van Wiske - Belgatape - Catawiki

 

Len's hersenkraker live

Hersenkraker live opgelost door Len

 

Len stuurde een filmpje door, waarin hij de hersenkraker  "water over emmers verdelen" live oploste.

Druk op het emmertje voor de hersenkraker en op FILMPJE voor zijn filmpje.

Hartelijk dank Len, top gedaan yessmiley !

Mini seau en zinc

 

 

Weer wat leuke foto's

Weer wat leuke foto's

Het was fijn dat er vandaag weer heel wat kinderen lieten weten dat het goed met ze gaat.

Bekijk hier alvast even de foto's. Misschien zitten er wel leuke ideetjes tussen voor als jij je zou vervelen!

Jullie zijn allemaal toppers!!!

Vele groetjes van de juffen!

Een nieuw rekenraadsel

Een nieuw rekenraadsel over het cijfer 9.

Het rekenraadsel van afgelopen week "Vierkanten tellen", werd door Lola als eerste juist opgelost.

We verklappen de oplossing niet hé Lola, want je kan nog altijd meedoen.

Deze week een nieuw raadsel.

Klik op de 9 en het komt tevoorschijn:

Megaloon Cijfer 9 Holographic versturen? | Bestel eenvoudig en ...

 

 

Kookles 2 corona week 3.

Kookles 2

Buiten lijkt het warm met het zonnetje dat nu bijna dagelijks van zich laat zien, maar schijn bedriegt...

Brrr wat zijn die maxima temperaturen van 10 graden nog koud hé.

Daarom in deze kookles het recept van juf haar lievelingssoep: Courgettes-venkel-soep cheekycheekycheeky ! 

Klik op het prentje en de stapjes komen één voor één tevoorschijn:

Courgette venkel soep - My Food Blog

 

Geniet van een bordje vol vitamientjes smiley....

 

Alweer een winnaar !!!

Alweer een winnaar !!!

En de prijs gaat naar ... LOLA ! Zij was de eerste die alle brievenbussen bij het juiste klasgenootje kon plaatsen!
Geef achter je computer maar een applaus voor Lola en van de juf mag ze binnenkort extra post verwachten als beloning!

Medaille Stock Illustrations, Vectors, & Clipart – (93,449 Stock ...

Wie nog niet deelnam aan de brievenbussen - quiz, mag dit nog altijd doen want ... deelnemen is belangrijker dan winnen!

En ja hoor, Lola behaalde ook de zilveren medaille voor de twee rekenvraagstukken die bij onze fietstocht hoorden.

Goed bezig Lola !!!

Smiley - duim omhoog! | Grappige gezichten, Smiley, Emoties

 

Waarom hebben we zomertijd ?

Waarom hebben we zomertijd ?

Misschien ben jij ook nog een beetje moe, want in de nacht van zaterdag op zondag ging de klok één uurtje naar voren.

Twee uur werd drie uur. De zomertijd ging dus van start.

Wil je weten waarom deze werd ingevoegd ? Klik dan op volgende prentjes...

iGO Nieuws - Actueel - Let op: wintertijd gaat in zaterdag op zondag     Zomertijd komt er aan. | Toluna

 

 

 

WINNAAR !!!

WINNAAR !!!

En we hebben een winnaar voor de rekenvraagstukjes over afstand/snelheid die bij de brievenbussenquiz van afgelopen week hoorden.

Len  

stuurde als eerste de juiste oplossingen op beide vragen én wint hiermee de gouden medaille yes !!!

Neen... Ik verklap de uitkomsten niet, want juf deelt ook een prijs uit aan de zilveren en bronzen winnaar.

Prijzen worden uitgedeeld als we elkaar terug op school zien.

SnelHeid | Afstand, Snelheid en Tijd

 

 

Les 105 Blokkenbouwsels.

Les 105: Blokkenbouwsels.

 

Klik op het blokkenbouwsel en zo bekom je de richtlijnen en 7 opdrachten (van bouwsel 5 tot 11) om per 2 te spelen. Veel plezier.

 

Tussen een en drie: Blokkenbouwsels

 

 

Corona - Contract 3

Corona - contract week 3

Hallo iedereen,

Vanmorgen kreeg iedereen zijn nieuwe taken voor deze week doorgestuurd.
Het was dan ook fijn om meteen daarna al enkele reactie's van jullie te krijgen. Super dat iedereen zo zijn/haar best doet!

Slaat de verveling toch toe? Dan kan je misschien, net zoals Arthur, je huis verbouwen smiley 

weekfoto's corona

Wil jij hier ook een leuke foto delen met de klasgenootjes? Stuur dan maar door!

Hoe een leesboek kiezen ?

Hoe een leesboek kiezen ?

Niet altijd even gemakkelijk hé... Misschien kan BOEKENZOEKER je hierbij wel helpen ?

Bij elk boek vind je een kort (luister)fragment om alvast even te proeven.

Klik op het boek:                                           Luister je liever naar een verhaal ?

                                                                                                        Klik op het oortje:

                                                                                                                                                

Ronja de roversdochter - gekartonneerd - Astrid Lindgren, Ilon ...        oor links | Menselijk lichaam, Kleurplaten, Lichaam

Leuke dierentekeningen maken met je hand

Leuke dierentekeningen maken met je hand

Hand drawing hand — Stock Vector © atthameeni #52478483    Klik op de tekening


 
Eentje voor de mama's...

Eentje voor de mama's met of zonder de kinderen ...

Afbeeldingsresultaat voor pilates mama en kinderen

                                                                Klik hier

Knopen in touwen leggen

Knopen in touwen leggen.

Met dit mooie weer vertoeven jullie ongetwijfeld veel in de natuur.

Misschien zijn jullie ook kampen aan het bouwen ? Ooit mijn lievelingsactiviteit met de buurkinderen smiley.

Dan maken jullie de takken/palen best goed vast met stevige knopen.

Als je op het prentje hieronder klikt, kan je nieuwe knopen ontdekken én uitproberen.

Afbeeldingsresultaat voor knopen touw

                                                                                Veel plezier :-) !!!

Afbeeldingsresultaat voor kampen bouwen in de tuin

 

Brievenbussen - quiz L4

Brievenbussen - quiz L4

Hallo allemaal,

Sommige leerlingen hebben ons deze week gezien of gehoord ... én zeker iets in hun brievenbus gevonden!!!

De juffen deden met de fiets een ronde langs (bijna - 24 van de 28!) alle brievenbussen van onze klas. Hopelijk vonden jullie de post leuk! Wij vonden het alvast heel fijn om jullie te verrassen met een kaartje en om sommige gezichten (van ver;) nog eens te zien. Leuk om te horen dat de klastaken goed lukken en dat jullie je niet te hard vervelen!

Tijdens onze fietstocht trokken we een foto van elke brievenbus. Kan jij raden welke brievenbus bij wie hoort? 
Neem zeker deel aan de brievenbussen - quiz. 
Hiervoor moet je de foto's bekijken van alle brievenbussen. Klik hier

En het antwoordformulier in word downloaden, invullen en terugmailen.  HIER klikken

Bij deze fietstocht stelden we 2 rekenvraagstukken op: Klik hier er valt iets te winnen :-)...

Ik ben benieuwd !!

Wil je zelf ook eens de ronde langs de klasgenootjes fietsen, dan kan je hier onze route zien: 45 kmyes

Voorbeeld van afbeelding

 

Les 100 Spiegelingen en symmetrie met Legoblokken.

Les 100: Spiegelingen en symmetrie met Legoblokken.

 

Klik op de prent en ontdek de opdracht...   

                                                   Maak je een foto van jouw kunstwerk en stuur je deze naar de juf ?

Afbeeldingsresultaat voor legoblokken

                                                                       Veel bouwplezier ....

Handen wassen...Hoe doe je dat goed ?

Handen wassen... Hoe doe je dat goed ?

Familiespel ALARM

  Familiespel: ALARM

                                         Afbeeldingsresultaat voor keukenwekker 

Neem een keukenwekker en stel het alarm in op bijvoorbeeld 3 à 4 minuten. Iedereen gaat even naar buiten en jij verbergt de wekker ergens in de woonkamer of in de tuin of ... (spreek dit op voorhand duidelijk af). Nu roep je je familieleden er terug bij. Zij gaan op zoek naar de keukenwekker en proberen deze te vinden voor het alarm afgaat. De vinder mag de wekker op zijn/haar beurt instellen. 

Je kan dit spel ook 's avonds spelen als het donker is ... nog spannnender :-) !           Veel plezier !!!

Rekenraadsel van de week 1: Vierkanten tellen.

Rekenraadsel van de week 1: Vierkanten tellen.

Ook ons wekelijks rekenraadsel van in de FLEXLES kan gewoon doorgaan.

Klik op het prentje en zo zie je het raadsel van deze week.

Stuur je antwoord naar de juf en ontvang een I LIKE of een DISLIKE stempeltje ;-) !!!

Afbeeldingsresultaat voor vierkanten tellen

                                              Afbeeldingsresultaat voor i like stempel

LLOL Leuk Leren Ondanks Lockdown

LLOL Leuk Leren Ondanks Lockdown...

HEBBEN WE NOG GENOEG WC-PAPIER ?

De laatste tijd gaan veel mensen wc-papier kopen, want ze zijn bang dat ze er geen meer zullen hebben. Daardoor is het wc-papier in de winkel vaak op. Jij kan hier berekenen voor hoeveel dagen jullie nog wc-papier hebben. Lees verder onder de prent.

Afbeeldingsresultaat voor wc rol 

Stap 1: Plak een post-it naast je rol wc-papier met de datum dat jullie een nieuwe rol beginnen:

Start rol wc-papier: ..... / ..... / 2020

Stap 2: Als de rol wc-papier op is, schrijf dan de datum van die dag op.

Einde rol wc-papier: ..... / ..... / 2020   Hoelang hebben jullie over die rol gedaan ? ..... dagen

Stap 3: Tel het aantal rollen wc-papier dat jullie nog over hebben.

Stap 4: Bereken hoeveel dagen/weken jullie nog verder kunnen met de rollen wc-papier in huis.

Een compliment voor elke dag !

Een complimentje voor elke dag!

Missen jullie de complimenten die jullie wekelijks op maandag in jullie agenda kleefden ?

Geen nood... Klik op de prent hieronder, print uit en hang op een leuke plek. Ongetwijfeld dat mama, papa, broer, zus of .... hier dagelijks een complimentje voor jou zullen neerpennen :- ) !

Afbeeldingsresultaat voor compliment

 

Les 99 dinsdag 24 maart Hoofdrekenen tot 100 000 puzzelen maar.

Puzzels (3) bij Les 99 hoofdrekenen tot 100 000.

Klik op de puzzel, print uit, kleef de opdrachten op de juiste prent/uitkomst en puzzelen maar...  VEEL PLEZIER :-) !!!

Afbeeldingsresultaat voor puzzel

 

Les 97 en 98 maandag 23 maart: Getallen tot 100 000; 4 op 1 rij en dobbelen maar.

Magjes (spelletjes) bij Les 97 en 98: Getallen tot 100 000.

 

Klik op de tekening om aan de spelletjes te geraken.

Afbeeldingsresultaat voor 4 op 1 rij  

 

Afbeeldingsresultaat voor dobbelsteen

 

 

Corona week 2 bakles.

Corona week 2, kookles 1: Wafels bakken.

In deze coronatijd ga ik je wekelijks een receptje met bijhorende foto's doorsturen.

                                               METEN is WETEN hé !

Vandaag gaan we wafels bakken. Ik heb een lekker receptje van een oud-leerling gevonden:

Ingrediënten:

275 gram suiker, 275 g zachte boter, 2 pakjes vanillesuiker, 4 eieren (eigeel en eiwit scheiden) en 500 gram zelfrijzende bloem.

Volg de instructies op de foto's nauwkeurig op, dan komt alles in orde.

Vraag: Hoeveel wafels kon juf bakken uit deze ingrediënten ? Mail het mij.

           Hoeveel wafels kon jij bakken ? Mail het mij met bijhorende foto.

FOTO's 

Afbeeldingsresultaat voor wafels bakken

 

Corona weekfoto's

Corona weekfoto's

Missen jullie elkaar? Stuur een leuke foto door naar de juf, dan zetten wij hem op de klasblog ... zo kunnen we elkaar toch nog eens zien!

grotere foto's klik hier

Nog wat tips van Lasse: 
- Hij maakte al een schans voor zijn fiets.
- Hij heeft mee de ramen gewassen. (Mag hij bij mij thuis ook eens komen doen ;)
- Hij bakte pizzabroodjes en hij heeft al veel buiten gespeeld! 
Super allemaal !! 

June kan je hier zien met een kunstje op de trampoline.
Ze vond de les van de kettingreactie in het thema energie vast ook leuk, want ze maakte er thuis ook één (iets groter weliswaar). Kijk mee. Ze kreeg ook nog een salamander te vangen! Top !! 

CORONA week 2

Corona week 2:

Vanaf deze week ga je op onze klasblog regelmatig nieuwtjes, magjes, weetjes, tips, fotootjes, mopjes ... vinden. Wij juffen, denken dat het voor jullie overzichtelijker én luchtiger wordt als deze niet meer op ons wekelijks contractje staan. Dus vanaf Corona week 3 vind je ze hier...smiley

See you soon en weet... na inspanning komt ontspanning:

Afsluiter breuken = pizzabak

Afsluiter breuken = pizzabak !!!

Traditiegetrouw sloten we afgelopen week het hoofdstuk van de breuken af met een echte pizzabak in een echte pizza-oven.

Gelukkig kon dit leuke eetfestijn nog net doorgaan voor de sluiting van onze school door Corona :-S !!!

Alle leerstof over de breuken voor L4 werd gegeven, maar vraagt nog wel wat extra inoefening/herhaling. Dit o.a. door het volgen van een breukenparcours met allerlei breukenspelletjes (memory, bingo, ganzenbord...) , invulwerkbundel, computeropdrachten ... over gelijkwaardige breuken, gelijknamige breuken, breuken + en -, breuken vergelijken, rangschikken ...

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor pizzaoven

 

.

 

Na de krokus ...

Na de krokus ...

gingen we weer vlot van start.

Ons eerste gespreksonderwerp was natuurlijk 'het coronavirus'. De voorzorgsmaatregelen werden overlopen en het belang ervan benadrukt. Er werden deze week dus heel wat handen gewassen!!

Er werd gerekend met kommagetallen, zinvol energie bespaard, een rollenspel gespeeld, luidop gelezen, een kindcontact met de juf gehouden, popart getekend, verder geoefend op de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd, een wagen met windenergie gebouwd, nagedacht over een doelstelling voor in de vastentijd, ...

Op de speelplaats houden de 'Pesten, ik doe er niet aan mee'-bandjes ons op het goede pad;)

foto's

 

Slot samenspeelmaand, carnaval, ...

Slot samenspeelmaand, carnaval, ...

Deze week was het de laatste week van de samenspeelmaand in L4. Op maandag speelden we met de hele lagere school het hoepelspel. We moesten per klas een anti-pestslogan op een hoepel schrijven. Deze werden dan op de muziek van STIPIT doorgegeven, zonder elkaars handen te lossen. We schreven elk ook nog een slogan op een strook papier én versierden hiermee de trappen naar L5 en L6.

Tijdens de middagpauzes keken we (en praatten ook nog even na) naar enkele reportages op KETNET: Wat is het verschil tussen plagen en pesten ? Gaat pesten vanzelf over ?

Tijdens FLEX speelden we: de ZAPP HELDENGAME waarbij onze klas uitspraken moest beoordelen, uitdagingen aangaan, meningen verwoorden, keuzes maken... Wees een held met elkaar was de boodschap!

We overliepen én evalueerden elk ook al even de activiteiten die de afgelopen maand de revue passeerden. Ook thuis nog even afwerken a.u.b., want ook na de vakantie dulden we nog steeds geen pesters in onze klas!!! We waren al heel blij als we in de krant lazen dat het pesten in België afneemt.

Als afsluiter vierden we vandaag vrijdag 21 februari Carnaval. We kregen van Mona Lisa en ridder Roderik de opdracht (https://photos.app.goo.gl/iQ7ZM3tJqNQBtxvM6) om een keuze te maken tussen 2 bekende schilderijen én dit met heel de klas zo goed als mogelijk na te bootsen. Er werd nadgedacht over de achtergrond, de personages, de attibuten, de poses, ... De juffen waren enorm fier over de medewerking, de samenwerking én de ijverigheid om de opdracht tot een goed einde te brengen. Ons resultaat was erg geslaagd, maar toch ging L2 nipt met het gouden kroontje lopen. Ridder Roderik en Mona Lisa kwamen ons persoonlijk feliciteren én belonen met een filmticket en zakken popcorn!!!

De krokusvakantie kan beginnen... veel plezier !!!   FOTO'S + foto's

Afbeeldingsresultaat voor krokusvakantie 2020

 

 

Fris begin ... warm einde.

Fris begin ... warm einde.

Deze  week begon letterlijk fris op het koude ijs tijdens het schaatsplezier en door de openluchtklas op dikke truiendag. Al deden we allerlei opdrachten om het lekker warm te krijgen: dikke truienwedstrijd, dikke truienlied, ... We leerden meer over biodiversiteit en hoe we door kleine dingen ook ons steentje kunnen bijdragen. Zo knutselden we bij muzo een vogelnestje in elkaar.

Donderdag was het moment aangebroken om onze verteltas te delen met de derde kleuterklas. Sommigen genoten met volle teugen van deze activiteit en hadden veel voldoening van hun harde werk tijdens de voorbereidingen, anderen ondervonden dat het soms lastig is als er niet flink geluisterd wordt of ze zich niet houden aan de spelregels en waren zo wat teleurgesteld ... 

Als warme afsluiter werden er op valentijn lieve én lekkere hartjes uitgedeeld en kregen we een nieuw zorgmaatje voor volgende week!     + foto's

Afbeeldingsresultaat voor valentijn          

Dikke truiendag

Dikke truiendag

Naar jaarlijkse gewoonte deden we ook dit jaar mee aan dikke truiendag.

Maar ... dit jaar draaiden we de verwarming niet 2 graadjes lager. Neen... we draaiden ze helemaal uit én deden we de ramen ook nog eens wagewijd open. Gelukkig verwittigden onze juffen ons gisteren al én konden we ons voorzien van enkele laagjes dikke truien. 

In enkele filmpjes ( https://www.ketnet.be/Karrewiet/20-januari-2016-openluchtschool + https://www.ketnet.be/karrewiet/26-februari-2018-ijskoud-in-de-openluchtklas) over een school in België waar de kinderen zo dagelijks les krijgen, konden we zien en horen dat deze frisse lucht erg bevorderlijk is voor de concentratie (en tegen de bacteriën).

Ook wij ondervonden dit! Wat gingen die hoofdrekenoefeningen vlug vooruit zeg !!!

Of kwam het door het paintbalgevecht ;-) dat aan deze les gekoppeld was ? 

FOTO

Afbeeldingsresultaat voor dikke truiendag 2020

 

Schaatspret

Schaatspret !!

Niets zo leuk als met alle klasgenootjes je uitleven op het ijs...

FOTO'S

                              

 

Samenspeelmaand week 1 + de kommagetallen.

Samenspeelmaand + Eindelijk... De kommagetallen..

We startten afgelopen dinsdag de samenspeelmaand met het bekijken én beluisteren van de nieuwe Stip It

KETNET anti-pest videoclip 2020: Iedereen in positie !!!   https://www.youtube.com/watch?v=aROCghSov0I

De juf las een vriendschapsgedicht voor en dan kon de rekenles (waarnaar we allen al maanden uitkeken) starten: De kommagetallen !!!

 We zien ze overal: Op de weegschaal, op de thermometer, op verpakkingen... Maar waar komen ze vandaan ? Van leerjaar 1 tot nu maakten we de getallen telkens 10 keer groter. Zo werden de Eenheden Tientallen, dan Honderdtallen, dan Duizendtallen én TD tienduizendtallen. Maar je kan de Eenheden ook 10 keer verkleinen. Dit toonde de juf met haar magisch vergroot blokje E ,dat ze in plakjes versneed én zo werden de tienden geboren. We vonden de tienden ook terug op een getallenas (tussen de 0 en de 1), in breuken, in maten bv. de inhoudsmaten...

Om dit aan te voelen kregen we allen een drinkyoghurtje (Actimel). Deze inhoud 1 dl is precies  1 tiende van een liter of 0,1 liter. Na de theorie kwam de praktijk, de oefeningen in ons rekenboek. Met af en toe een slokje drinkyoghurt erbij ;-) werden deze ontzettend vlug afgewerkt :-)!!!  Word volgende week vervolgd ...

Voor de samenspeelmaand keken we verder naar de film van Dik Trom, kregen we een zorgmaatje, kleurden we onze hartenhuiswerkkaartje in én maakten we tijdens Flex een uniek L4 klasvriendenarmbandje.

Ook volgende week gaan we hartig verder met heel wat leuke hartige activiteiten.

Afbeeldingsresultaat voor stip it 2020

Draag je hartje bij (Samenspeelmaand in L4) !

Draag je hartje bij (samenspeelmaand in L4) !!!

In februari vindt naar jaarlijkse gewoonte de samenspeelweek (= anti-pestweek) plaats.

Dit van 17 tot 21 februari. Wij in L4, maken er een samenspeelmaand van !

Door allerlei activiteiten leren we elkaar én ons anders zijn nog beter kennen én begrijpen.

Zo keken we de afgelopen week al naar de film Dik Trom. We gingen op bezoek bij Ganspoel. We kregen een maatje toegewezen waarvoor we extra zorg gaan dragen...

Donderdag kregen we ook een brief mee, met uitleg over een extra dagelijks hartig huistaakje.

Zo moeten we elke avond even stilstaan bij ons gedrag t.o.v. van elkaar. Zijn we lief en behulpzaam geweest én hebben we niemand pijn gedaan (letterlijk of figuurlijk )? Dan mogen we een hartje op onze "Ik draag mijn hartje bij voor een leuke klassfeer"-kaartje inkleuren. Indien onze juffen toch een ander signaal ontvangen, dan trekken zij een pijl doorheen het hartje (auw!!!) , met een kleine boodschap erbij. Op het einde van de week handtekenen onze ouders deze kaart en komen ze allen op onze grote hartenmuur in de klas te hangen.

Op deze manier proberen we er een echte hartige klas van te maken.

Jij draagt toch ook je hartje bij ? Wij rekenen op jou :-) !!!

Afbeeldingsresultaat voor hart

 

 

 

Smoothie

Smoothie en ...

(voor gezonde vitamientjes in de klas, want vandaag was 1/4 van de leerlingen van onze klas ziek! Veel beterschap aan allen. Hopelijk doet het extra dagje rust deugd!)

- Na de fruitsoorten in het Frans te leren, schreven we vandaag zelfs een recept over in het Frans en maakten we de smoothie natuurlijk ook klaar, heerlijk én gezond!

- Iedereen kent de klassieke sprookjes, maar wij maakten er een moderne versie van!

- Wat extra poëzie op gedichtendag tijdens flex.

- Onze uiltjes kunnen niet wachten om op de kinderfuif weg te dromen.

- We werkten hard verder aan onze verteltas!

- We kregen een 'zorgmaatje'. De komende week zijn we extra maatjes met dit klasgenootje en zorgen we goed voor elkaar! Elke week in februari krijgen we een nieuw zorgmaatje. De boodschap in dit liedje kwam duidelijk aan, dus iedereen helpt mee om er een leuke samenspeelmaand van te maken.

https://www.youtube.com/watch?v=c0tMr1UDw50

foto: klik op de smoothie

Afbeeldingsresultaat voor smoothie"

Bezoek aan Ganspoel

Bezoek aan Ganspoel Huldenberg.

In het kader van ons jaarthema "Handen vol hoop !" én onze lesjes sociale vaardigheden "Iedereen is anders en dat is OK!", brachten we vandaag een bezoek aan Ganspoel, een school voor o.a. slechtziende en blinde kinderen.

Vorige week konden we via verhalen en foto's van onze juf, ons al een beeld vormen hoe het bezoek aan een totaal andere school zou gaan verlopen.

Gisteren maakten we alvast chocomousse als dank en keken we naar de film Dik Trom.

Vandaag was het dan zo ver. Om 09:40 uur pikte het gemeentebusje ons op en vertrokken we naar Huldenberg. Daar wachtte juf Julie ons al op. De kinderen van Ganspoel en wij werden in gemengde groepjes over de verschillende klaslokalen verdeeld én dan konden de (zintuig-)spelletjes beginnen. 

We speelden ganzenbord met een brailledobbelsteen, we legden met een rolstoel een parcours af in de turnzaal, we gooiden met pittenzakjes zo dicht mogelijk naar een blok, we proefden, roken en voelden vanalles geblinddoekt, ...

Om de 10 minuten veranderden we van lokaal en spel.

Op deze manier leerden we elkaar beter kennen, voelden we aan den lijve hoe anders het kan zijn en konden hierover ook vragen aan elkaar stellen. 

Hierdoor werden er ook al vlug vriendschappen gesmeed :-)!

De voormiddag vloog voorbij en omstreeks 12:00 uur moesten we al afscheid nemen :-(.

Maar ... op 24 maart houden de kinderen van Ganspoel hun sportdag in de Borre. We kijken er alvast naar uit om hen dan misschien nog heel even weer te zien...

Alleszins deze voormiddag zullen we niet vlug vergeten...

FOTO'S 1        FOTO'S 2          FOTO'S 3

Afbeeldingsresultaat voor kikker iedereen is anders

Gerelateerde afbeelding

 

Week 20/01 - 24/01

Week 20/01 - 24/01

- Verleden - heden - toekomst: Herkennen we deze voorwerpen van vroeger? Hoe werkten ze? Hoe zien ze er nu uit? Waarom zijn ze zo veranderd?
 

Afbeeldingsresultaat voor voorwerpen vroegerWie is de uitvinder ervan? Hoe zien ze er binnen 50 jaar uit? Schuilt er in mij een uitvinder? ...
We zochten het uit tijdens de w.o.-lessen van deze week.

- Verteltas: We maken zelf een verteltas. Eerst lazen we informatieve teksten over het: Wat?, Hoe?, Waarom?, ... aan elkaar voor en beoordeelden we elkaar. Daarna kozen we alvast een geschikt prentenboek dat aan enkele voorwaarden moest voldoen.

- We knapten een uiltje (op) ;) !

- Enkele grote herhalingstoetsen kunnen we deze week al afvinken.

- We gaven onze speeltijden deze week telkens punten en we behaalden een gemiddelde van 8.5/10 = groen licht = leuk voor de klassfeer !!

foto's

Citron citron

Citron citron

On va jouer "Citron citron". Tout le monde prend sa chaise. Vous faites un cercle avec vos chaises. Vous recevez une carte avec un fruit. Une persone vient au milieu du cercle. Vous posez la question: "Qu'est-ce que tu manges?" Tu dis par exemple: "Je mange une banane."

Gerelateerde afbeelding

 

Tous les camarades de classe qui ont une carte avec une banane se mettent debout et 

changent de place.
Tu peux chercher une place et celui qui n' a pas de place vient au milieu du cercle.

Begrepen?
Zo speelden we vandaag nog enkele spelletjes om de getallen en de fruitsoorten in het Frans te oefenen.

We begonnen deze week ook aan ons thema "Sprookjes". Roald Dahl gaf ons al enkele tips om heksen te herkennen :), maar ook uit andere jeugdboekfragmenten konden we weetjes over de echte heksen uit de middeleeuwen verzamelen. 
Toen waren de mensen heel bijgelovig en daarom bepaalden we ook eens ons geluksgetal en  onze gelukskleur en zo kregen we een persoonlijke beschrijving waarin er toch heel wat dingen bleken te kloppen. Toeval of niet?

Afbeeldingsresultaat voor fototoestel

Fijn 2020!

Fijn 2020!

De eerste schoolweek van 2020 zit er al op!

Juf had op maandag nog haar nieuwjaarsbrief klaar met de beste wensen voor nog vele leuke klasmomenten!

Nadien gingen we al stevig aan de slag met de herhalingen tijdens taal en rekenen.

We werkten ook nog verder in ons rekenboek blok 6 en leerden breuken gelijknamig maken.

Tijdens socio hielden we een nieuwjaarsreceptie én legden we onze goede voornemens en doelen voor 2020 vast op papier. We zochten ook een mooi plaatsje voor onze nieuwste coole kikker in de klas, die juf Ann voor haar verjaardag kreeg.

Tijdens FLEX daagden heel wat kinderen elkaar (en de juf) uit in een damtornooi. Dit wordt zeker vervolgd.

Nu de echte winter nog op zich laat wachten, knutselden we alvast voor wat wintersfeer in de klas.

We leerden nog over de mobiele school en spelletjes uit andere werelddelen om ons

Afbeeldingsresultaat voor groen lichtthema spelen van W.O. af te sluiten. De speelvogel werd gevonden!

We maakten goede voornemens. Zo willen we met de hele klasgroep samenwerken om het licht op groen te houden tijdens de speeltijden. We vinden het belangrijk dat iedereen zich op een aangename manier gedraagt op de speelplaats., dit is fijn voor iedereen!

foto's + foto's

 

Speelgoedmuseum

Speelgoedmuseum

We sloten het eerste trimester af met:

- een leuke uitstap naar het speelgoedmuseum! Nog eens een dankjewel aan de vrijwillige chauffeurs!!

- het versieren van kerstkoekjes. Wat een lekkere kunstwerkjes!

- nieuwjaarsbrieven schrijven. Nog even geduld tot 1 januari!

- spelen zoals vroeger met bikkels, hoepels, stelten, tollen, ...Afbeeldingsresultaat voor 2020

- een moderne versie maken van het schilderij 'De Kinderspelen'.

- een rapportje van én voor onszelf. Hoe tevreden ben ik over ...

- een lachsessie tijdens socio

- even terug naar de kleuterklas ;)

- ...

FOTO'S  + FOTO'S

Aan iedereen een warme, fijne, heerlijke, zalige, rustgevende, feestelijke, ... kerstvakantie gewenst!
Tot in 2020 !

 

Week 16

Week 16

- Speelden jullie al eens blaasbal?
- Wie kan het langst zijn adem inhouden?
- Kan je een veertje in de lucht houden met je adem? Ons record is 27 seconden.

- Begrijpen jullie snoezeltaal?
- Hebben jullie ook reeds je eerste nieuwjaarsbrief klaar?
- Zijn jullie ook al volop kerstliedjes aan het zingen om in feeststemming te komen?


- Kennen jullie de kinderrechten?
- Speelden jullie ook al eens vier op een rij met kroonkurkjes?
- Hebben kinderen elders in de wereld evenveel vrije tijd als ons?

Wij deden of leerden dit allemaal in onze klas deze week. Kijk mee.

Gerelateerde afbeelding

 

Week 15

Week 15:

Maandag luisterden we tijdens socio naar het verhaal van Podi de Fuut. Doel: Vrienden doen leuke dingen samen. En dat deden we dan ook tijdens ons wekelijkse "bouwen aan een positief klasklimaatspel": Formaties.We mochten in kleine of grotere groepen, zonder met elkaar te praten/te overleggen, een aantal woorden uitbeelden: Ijsje (op hoorntje), sint, kerstboom ...  en tot slot een vulkaan die uitbarst.

Tijdens de rekenlessen leerden we o.a. over kijklijnen. Wat zijn dit ? Waarvoor hebben we ze nodig ? Gebruiken we ze ? Tijdens allerlei klasopdrachten werd het nut ervan erg duidelijk. We ondervonden zo ook zelf, waarom redders aan zee of in het zwembad, best beter op een verhoogde stoel gaan zitten. We werkten rekenblok 5 af en maakten ons zo klaar voor de komende laatste bloktoets van dit kalenderjaar.

Tijdens Flex moesten we eerst met z'n allen minstens 3 papiertjes op de speelplaats gaan rapen en daarna kon er in de rekenklas een keuze gemaakt worden uit: Kerstboomnaamkaartjes maken met ijsstokjes (deze in verstek in een hoek van 45° zagen), gelukspoppetjes socio afmaken, toast champignon maken met onze eigen gekweekte champignons of het rekenraadsel van de week oplossen. Beloning als je dit kon oplossen = activiteit naar keuze ! En wat werd dit dan ? Inderdaad... de LEGOdoos werd weer eens uitgehaald. Uren speelplezier  voor vele leerlingen van L4.

FOTO'S + Foto's champignons

Afbeeldingsresultaat voor toast champignon

 

Sintweek

Sintweek

Gooi je oude versleten sokken niet weg ... wij knutselden er leuke spiekpietjes mee. We sloegen ook de handen in elkaar om de Sint te verrassen met een origineel liedje. We voegden alle ideetjes samen tot een leuke medley. In hoekenwerk was er een chocoladehoek, mmmm... ja er moest natuurlijk ook

Afbeeldingsresultaat voor sint met cadeautjes geproefd worden! Ook de spellingwoorden waren om op te eten deze week ;). (nicnacletters)

Omdat we deze week begonnen aan ons W.O.thema rond spelen kon de Sint geen perfecter kado schenken dan een bezoek aan het speelgoedmuseum als afsluiter! Ook de legoblokken zullen goed van pas komen, danku Sinterklaas! We moesten wel beloven dat we ons allemaal gaan inzetten om minder ruzie te maken op de speelplaats. Het is niet fijn dat er nog steeds oneerlijk gespeeld wordt en dat kinderen onnodige commentaartjes geven op elkaar en soms zelfs worden uitgesloten. Sint, hopelijk houden ze zich aan deze belofte!

Tussen al het Sintgedruis haalden we ook al de adventskrans boven en maakten we een eigen adventskalender om af te tellen ... Zo beginnen we elke dag met een lieve kerstwens van een klasgenootje.

foto's

Snoezelweek

Snoezelweek

Met de decembermaand in het vooruitzicht werkten we onze bundel van de herfst af. Voedselketens, woordzoekers, bomen met gevoelens, kwartet over herfstdieren, ... het kwam allemaal aan bod in ons hoekenwerk.

Begrijpend lezen dat is tof! (Deze week waren we het hier toch allemaal over eens!) We kregen de handleiding van een kaartspel te lezen en wie de spelregels aandachtig gelezen en begrepen had, kon leuk met de kaarten spelen.

Op een ochtend was het best gezellig in de klas met dekentjes, kussens, lampjes, rustige muziek, ... om ons nieuw thema van taal aan te kondigen: Snoezelen en doezelen. Gezellig, juf had zelfs het haardvuur aangestoken ;). Er werden heel wat relaxte snoezelruimtes ontworpen en bij flex bouwden we onze eigen snoezelhoek.

Door hard te rekenen konden we ook nog de kleurencode ontcijferen om de bollobo's te bevrijden en in de les rond patronen bleef het een raadsel welk nut de zebra's hun witte en zwarte strepen hebben.

Tijdens socio kwamen we tot het besluit dat ook kinderen recht hebben op privacy. We maakten tijdens het flexuurtje dan ook maar meteen een "niet-binnenkomen-slaapkamerdeurhanger" en speelden levende memory. 

Net op tijd voor de vrieskoude, hingen we ons zelfgemaakt vogelvoersnoer op.

Niet te vergeten ... onze klas werd ook al in feeststemming gebracht voor de komst van de Sint volgende week!

We ontwierpen eerst en tekende nadien o.a.een nieuwe raamdecoratie op onze venster.

kijk mee  +  Nog een portie foto's

Week 11

Week 11

Tijdens rekenen leerden we deze week over verhoudingen. We pasten voor een verjaardagsfeestje het aantal ballonnen, feesthoedjes, koekjes, limonade ... aan.

We bereidden ook onze kennis over de breuken uit en kunnen nu gelijkwaardige breuken zoeken én breuken vereenvoudigen.Ook de familie van de vierhoeken werd groter met de komst van het trapezium en de parallellogram. 

Tijdens het flexuurtje zorgden we voor een aantal toepassingen. We zette een basisrecept van pannenkoeken om naar de juiste hoeveelheid ingrediënten voor onze klas én begonnen daarna aan het bakken. Ook met het maken van een vogelvoerdraad kwam de les van verhoudingen te pas. We gingen met de breukstaven, breukmuurtjes, breukstempels en breukschijven actief op zoeken naar gelijkwaardige breuken...

Tijdens socio luisterden we naar het verhaal van Parus de Koolmees. DOEL: Vrienden zijn vriendelijk! De tuin, speelplaats, klas, ... is van iedereen ! Niemand is de baas! Iedereen mag eens een spel kiezen ! We maakten speelplaatsafspraken en legden deze vast op papier, zodat we deze elke week eens even in het spotlicht kunnen zetten ;)! Tot slot speelden we het "bouwen aan een positiefklasklimaatspel ": Wie is bang van wie ? De leeuw van de olifant ? De muis van de leeuw ? De olifant van de muis ? En jij ?  FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor kleine pannenkoeken

 

Herfstweek 10

Herfstweek 10

Na een extra dagje rust begonnen we actief aan de 4-dagenweek. In de taallessen leerden we de 10 gevaarlijkste, giftigste en zelfs dodelijke dieren kennen. We leerden over het bepaalde en onbepaalde lidwoord. We gingen letterlijk op zoek naar de verklaringen van de woordenschatwoorden, juf had deze goed verstopt in de klas! 

We konden ons verder uitleven in het thema van de herfst tijdens flex: herfstbladeren borstelen (ja, er waren kinderen die dit een geweldig taakje vonden!), herfsttuintjes maken, creatief met eikels, zoek de verschillen in de herfst, ...

Nadien tekenden we ook zelf een herfstboom, we gebruikten een 'afplaktechniek' voor een leuk effect. We deden met ons eigen lichaam en een ritmisch tikken ook verschillende soorten regen na.

Het Franse verhaaltje over Juliette en Mousse was best schattig, want op het einde kwamen er drie kleine kittens tevoorschijn. Er werden weer heel wat leesrecords gebroken en deze keer lekkere medailles uitgedeeld en de fluo-bandjes waren heerlijk 'afleidingsmateriaal' ;) om de week mee af te sluiten.

De rekenlessen stonden vooral in het teken van toetsweek blok 3. Daarnaast leerden we ook optellen, aftrekken én vermenigvuldigen met getallen tot 10 000. We deden een extra inspanning om deze oefeningen af te werken, zodat we toch vrij konden kiezen tijdens het flexuurtje. Sommigen kozen voor de Bingel weektaken en verdienden zo extra pingping. Anderen bouwden met legoblokken een uniek regenboogzwembad of daagden elkaar uit in een damtornooi. Ook de nieuwe STEMbox  met vele raadsels,puzzels, ... lokte nieuwsgierigen. Tot slot werd de rechtmatige eigenaar van de verloren portefeuille uit het instaplesje van blok 4 ontmaskerd en hiervoor werden de leerling natuurlijk gepast beloond (chocolade muntjes cheeky). 

Klik op de foto      +     foto's

Week 9

Week 9

Maandag lazen we het eerste verhaal van de geluksvogels voor vriendschap. Vrienden maken is één ding, maar vrienden blijven, daar moet je aan werken. Deze week leerden we dat het belangrijk is dat vrienden elkaar aanmoedigen! Als afsluiter speelden we een klasklimaatspelletje waarbij we elkaar in een positie moesten zetten en de andere probeerde de gebeurtenis te raden. We leerden tellen tot 10 000 en proberen nu ook dagelijks 10 000 stappen te zetten want De Vlaming brengt gemiddeld: 75% van de dag zittend of liggend door, 22 jaar in bed voor een goede nachtrust, 1 jaar op het toilet, 7 jaar gezellig voor de tv en ontelbare uren in de wagen, aan de tafel of computer of ...

Dinsdag bedachten de schurken een straf voor Roodkapje en wij lazen deze tekst in groepjes expressief voor. Juf hoorde vele gekke stemmetjes in de klas. We werkten in de rekenles aan onze herhalingsoefeningen blok 3 ter voorbereiding van de toetsweek en voerden stap 1 uit van onze eigen kweek champignonnenset. Verzamel alvast maar eenvoudige lekkere receptjes, voor over enkele weken als de pluk begint.

Woensdag werkten we verder rond de weerkaart en de natuurverschijnselen in de herfst.

Donderdag werden er enkele stinkende, slijmerige griezelrecepten geschreven. Tijdens flex hielden we een kindcontact ter voorbereiding op het oudercontact. Nadien werden er nog monsters en mummi's ontworpen in de klas. Tijdens de instaples van rekenblok 4 moesten we in kleine groepjes achterhalen wie de rechtmatige eigenaar van een gevonden portefeuille was. Dit door uitsluiting via allerlei tips, die we van de politie kregen. Volgende week de ontknoping...

Vrijdag leerden we betalen, wisselen en teruggeven met geld. 
Er werden verschillende leesrecords gebroken en medailles uitgedeeld.
We kunnen nu verklaren hoe dag en nacht, de seizoenen en een schrikkeljaar ontstaat. 

Er was een leuk liedje bij over de rondjes van de aarde, luister ook maar eens:

https://youtu.be/lbyUfBB2yzYAfbeeldingsresultaat voor herfst

We gingen het lange weekend in met een herfstmemory.

Nog enkele foto's. + foto's

Week 8: provinciehuis - museum M

Week 8: Provinciehuis - museum M - ...

Deze laatste week voor de herfstvakantie werkten we ons taalthema af, we leerden meer over Oriënteren, we gingen op uitstap naar het provinciehuis, we bezochten museum M en hadden ook nog tijd voor een griezelig halloweenverhaal en leuke halloweenknutsels!

We werkten in de rekenklas ons "groen blad" af, zodat we huiswerkvrij en dus 100% kunnen genieten van de herfstvakantie. We maakten tijdens de les over de mm kennis met het kleinste visje ter wereld: "The stout infantfish" maar 7 mm groot (!!!) en leeft in Australië (helemaal aan de andere kant van de wereldbol).We kozen rekenmeters en rekenpeters uit = assistentjes voor de juf, op piek- of andere momenten én daar hoorden natuurlijk suikerbonen bij cheeky.

We hielden tijdens "socio" een stemming en gaven onze klasmascotte uiteindeljk de naam "Joske". Hij mag nu een weekje bij juf Ann gaan logeren :)! Onze eerste sociobundel "Het Coole Kikkerplan" afgewerkt is en deze bij ons rapport zit om samen met mama en/of papa eens te doorbladeren. Wist je dat ze in het provinciehuis ook een "complimentenkikker" hebben (zie foto) ? En dat er in de kunstwerken in museum M héél wat emoties te zien en beleven vielen ?  Boos, bang, blij, angstig, ... HALLOWEEN here we come :)!

 

Sleutelwoorden en foto's + foto's bij deze leuke week:

provincieraadzaal                                  provinciequiz                                 ingeleefd                           emoties

                      cluedo                 gedeputeerden                stemmen                       kunst           rekenmeter/peter

stadspark                   uitstap                     gouverneur                   uitbeelden                   muziekfragmenten

              binnenspeeltuin of windmolenpark              buurman Barry             rapport 1                      zelfevaluatie                                                                                                                          stout infantfish

complimentenkikker                      laatste leesuitdaging               mandarijn - pompoen              Joske

                    techniek - spinnenweb                  schattig spookje                        plattegrond school

                                                                FIJNE     HERFSTVAKANTIE !                                suikerbonen

* Leuk liedje horen/zien over onze provincie: https://www.youtube.com/watch?v=jBvuxUtqqBY

* Interessante weetjes over onze provincie: https://www.youtube.com/watch?v=lXqi4z5aHlU

                                    

Week 7

Toetsenweek 2 + complimentenspel socio + uitstap bos :

Deze week is er uit "Bolloborekenland" niet veel nieuws te vertellen, het was namelijk toetsenweek 2.

Dankzij onze inzet zowel in de klas als thuis én het krijgen van een "peppilletje" wink misschien ??? ,hebben we het allemaal erg goed gedaan :)!  Dikke proficiat vierdeklassers yes !

Ook tijdens socio werden er deze week heel wat complimenten aan elkaar uitgedeeld met het complimentenspel. Dit wordt maandag zeker vervolgd.

Op het einde van de week trokken we er met z'n allen op uit richting bos. De weergoden voorspelden niet veel goeds, maar gelukkig kunnen ook zij zich af en toe eens vergissen. We brachten de wandelweg in kaart én openden al onze zintuigen om volop te kunnen genieten van dit prachtige stukje natuur. Ter plaatsen leerden we via spel en opdrachten weer heel wat nieuwtjes bij over het leven in het bos. 

FOTO'S

Afbeeldingsresultaat voor week van het bos

 

Tientallentalentententoonstelling

Tientallentalentententoonstelling

In de talentenwinkel zijn alle talenten te koop.
Ze liggen er niet op een hoop.
Maar ze staan netjes in potjes op rekken.
Voor de bovenste moet je jezelf helemaal uitstrekken.
Als je een talent wilt kopen, moet je er maar eens langsgaan,
je zult van al die potjes helemaal versteld staan.
Zul je nog wel kunnen kiezen?
Wil je grappig zijn of nooit meer verliezen?
Wil je goed kunnen rekenen?
Of fantastisch mooi kunnen tekenen?
Wil je heel mooie verhalen kunnen schrijven?
Of eeuwig jong blijven?
Zou je graag goed kunnen hoogspringen?
Of wil je liever fantastisch kunnen zingen?
Wil jij heel goed kunnen paardrijden?
Of voor de titel van beste profvoetballer meestrijden?
Zou je liever bij schaken kunnen winnen?
Kom dan zeker de talentenwinkel binnen.
Hoeveel euro zou je per talent moeten neertellen?
Ik zal jullie maar niet langer kwellen.
Want talenten kun je eigenlijk niet kopen.
Daar moeten jullie dus niet op hopen.
Een talent heb je al. Dat zit in Jezelf verborgen.
En maak je maar geen zorgen:
iedereen heeft een talent,
zoiets waar je echt goed in bent!

Kijk je mee naar onze talenten?

Afbeeldingsresultaat voor talent

Week 6

Week 6

Dit stond er deze week op ons TO DO-lijstje:

- een krantenartikel schrijven met onszelf in de hoofdrol als held. We herhaalden de tekstdelen: titel, inleiding, midden en slot. 

- een (H)eerlijk stukje chocolade smullen tijdens de godsdienstles waar we leerden over Fair Trade

- de provincies en hun hoofdsteden verder inoefenen, een quiz over Belgiëspelen en België in elkaar puzzelen.

- een leuke workshop van de Bosbouwers volgen. Dit was een actief leer-doe-zoekspel in het bos te Lovenjoel. We maakten weer een "we trekken eropuitflap" erbij, met alle gegevens betreffende ons busreisje (vertrekuur, aankomst, afgelegde weg, aantal kilometer...)

- zelf een beloning kiezen voor een geslaagde leesuitdaging. De keuze viel op een filmpje kijken. (Laat het bad al maar vollopen voor de volgende leesuitdaging ;)

- een eigenaardig dier ontwerpen door delen van bestaande dieren te gebruiken.

- Franse cijfers inoefenen door op elkaars rug te tekenen, het 'ik hoor - ik zeg'spel spelen

- Het uiteindelijke resultaat van al onze ontwerpen voor onze klasmascotte T-shirt bewonderen én joepie ... we mogen hem ook om beurten mee naar huis nemen

- Leren werken met een gradenboog. Weet je dat het erg warm kan zijn als je in de hoek moet gaan staan!!!    Heb je hem ;) ?

- Klusjes uitvoeren (= rekenoefeningen samen oplossen) waarmee we de broers Robin, John en Harold geholpen hebben om de winter in het bos door te komen (instaples blok 3 gebaseerd op het boek "Brendon Chase").  Als beloning las de juf een spannend fragment voor. 

kijk mee                                                                extra FOTO'S           klasmascotte

Afbeeldingsresultaat voor Bos                 Afbeeldingsresultaat voor mascotte

Week 5

Week 5

Deze week startten we op dinsdag met maar liefst 4 juffen in de klas! Juf Ann en juf Katrien, zoals gewoonlijk, en juf Silke en juf Anke komen vanaf nu af en toe eens een kijkje nemen, helpen en later ook lesgeven.

Tijdens de taalles was het muisstil omdat er bij de talentenschrijfronde niet mocht gesproken worden, alle communicatie moest schriftelijk gebeuren. We herhaalden daarvoor nog eens de verschillende soorten zinnen. Er kwamen heel mooie meningen en reacties op de bladen te staan!Afbeeldingsresultaat voor Talent

Het bleef natuurlijk niet bij schrijven alleen, later brachten we onze eigen talentenrap voor de klas!

Woensdag gingen we de buurt van de school vergelijken met hoe het vroeger was. We konden tijdens onze wandeling toch wat sporen van vroeger ontdekken. Later maakten we in hoekenwerk de oefeningen, we puzzelden Vlaams-Brabant in elkaar, ontdekten de andere provincies en hun hoofdsteden in de atlas en zochten naar informatie op de website van de gemeente Bierbeek.

Tellen tot 20 in het Frans lukt ons al aardig. We oefenden dit al fluisterend, roepend, zingend, met de dobbelstenen, met flitskaarten, ...

Ga volgende week zeker op zoek naar een hoop zachte kussens, plof je ertussen en lees 20 minuten voor de leesuitdaging van de week! 

Voor rekenen leerden we een staafdiagram opstellen en een lijngrafiek tekenen. Tijdens het flexuurtje gingen we op rondvraag bij onze klasgenoten en stelden zo zelf een diagram op over: lievelingsdesserts, sporten, familiesamenstelling ...

We herhaalden de inhoudsmaten uit L3 en deden tijdens flex aan "bottle music".

De eerste grote tafeltoets passeerde ook afgelopen week. Iedereen slaagde erin om de 100 maal-en deeltafels in 10 minuten tijd te kunnen oplossen: BRAVO !!! De grote tafeltoets zal maandelijks herhaald worden en zo trainen we tot we deze op het einde van het schooljaar in 5 minuten tijd kunnen oplossen. Zouden we hier ook geen staafdiagrammetje of lijngrafiekje bij kunnen maken, om zo onze eigen evolutie in beeld te brengen ?

De eerste rekenleerstof van het vierde leerjaar diende zich ook aan met breuken groter dan 1 geheel. Niet zo gemakkelijk, maar als we er taarten en pizza's bij betrekken, lukt het al veel beter :)! 

In een lesje over // en snijdende lijnen, zagen we dat ook kunstenaars deze techniek gebruiken. We keken naar de werken van Piet Mondriaan en tijdens flex probeerden we dit te kopiëren ;)!

 

foto's  + foto's   

      Afbeeldingsresultaat voor mondriaan

 

Week 4

Week 4

Deze week werd feestelijk ingezet door een versierde klas en met een verjaardagslied. 2 vliegen in één klap want Jasper verjaarde op dezelfde dag als de juf. Dubbele traktatie dus!

Tijdens de instaples van rekenblok 2, gingen we per 2 een nieuwe uitdaging aan. We verzamelden door het oplossen van allerlei oefeningen zoveel mogelijk infokaartjes over griezelfiguren. Deze weetjes hadden we nodig om te kunnen scoren tijdens de slotkwis.

In het sociolesje werkten we verder aan de T-shirt voor onze klasmascotte. Welke waarden en normen vinden wij als klasgroep belangrijk?

Dinsdag werd een beetje sportdag en vooral fietsdag. Dit begon al in de ochtend wanneer we leerden over het onderhoud van onze fiets en een controle uitvoerden. In de namiddag fietsten we als opwarming naar Lovenjoel voor de scholenveldloop. De drinkbussen waren nadien welkom om de flinke lopers te belonen én wat af te koelen, in de terugrit zorgde de regen voor afkoeling :(.

Er werden later in de week nog leuke ideeën voorgesteld a.d.h.v. de plattegrond en legende van de klas van de toekomst. Het eerste thema van W.O. werd ook al eens herhaald door een ganzenbordspel, zo moet het studeren thuis volgende week zeker lukken.

Tijdens FLEX rekenen op donderdag werd het projectje "Make a cake" uitgevoerd. Vorige week werden  maten omgezet én berekeningen voor onze klasgroep gemaakt, om zo een boodschappenlijstje te kunnen maken. Deze week werd het recept in uitvoering gebracht, met een optimaal resultaat als gevolg cheeky. Andere leerlingen peinigden hun hersenen op het rekenraadsel van de week, verzamelden punten op Bingel, of noteerden ideetjes voor ons flexuurtje.

Vrijdag waagden we ons dan aan enkele wedstrijdjes handbal tegen andere scholen. Deze minder bekende ploegsport viel bij velen in de smaak en er werden dan ook heel wat doelpunten gescoord voor de Kinderberg.

Maandag is een welverdiende extra rustdag!

Afbeeldingsresultaat voor pim panter handbal           Afbeeldingsresultaat voor cake bakken

foto's                                                         foto's

Week 3

Week 3

Met een extra rustdagje op woensdag , hadden we deze week  nog 4 dagen over om leuke dingen te doen zoals:

- te luisteren naar het verhaal van 'De mooiste vis uit de zee' , die leerde ons dat hij gelukkiger werd door te delen met anderen. Dit willen wij dit schooljaar zeker ook doen! Blijven we toch eens zitten met een 'zorgje' kunnen we dit kwijt in onze zelfgeknutselde troostvis. 

- een knoopje in onze eigen tong leggen. Enkele tongbrekers zorgden hiervoor! 

- het liedje en dansje van de strapdag vrij te oefenen tijdens flexwerk. Vrijdag hadden we dan ook veel stappende en trappende kinderen in de klas zitten! Super!

- 25 kinderen haalden de leesuitdaging! Daarom werd tijdens de rekenles de radio opgezet. Kunnen we volgende week nog beter dan 25?? Leg alvast je zaklamp klaar ...

- het Franse verhaal te beluisteren van Monsieur le loup. Het lukt ons nu reeds om in het Frans te vragen hoe laat het is en hierop te antwoorden.

- vrijdag tijdens het hoekenwerk van womo een klas van de toekomst te ontwerpen, een maquette te maken van een oud schoolgebouw, woorden uit het oud Nederlands te verklaren en de regels van het schoolregelement te verdelen bij de juiste periode.

klik op de foto 

Week 2

Week 2

Ondertussen zijn we het reilen en zeilen in het vierde leerjaar al wat gewoon en werd er deze week al hard gewerkt aan:

- een groepswerk van W.O. rond de school van vroeger. We gaven zelf een stukje les aan onze klasgenoten, dit ging vlot :)
- het opbouwen van de eeuwenband. Het werken met de jaartallen en de eeuwen was even zweten geblazen!
- het oefenen van het vingeralfabet. Sommige leerlingen kunnen nu hun eigen naam vormen.
- de eerste leesuitdaging. 17 leerlingen slaagden erin om 15 minuten op het toilet te lezen (sommigen hielden er zelfs rode billen aan over;). Dat verdiende dus wel een snoepje! Volgende week lezen we 20 minuten op onze buik in de zetel én gaan we voor meer dan 17 leerlingen! Doe zeker mee!
- het cijferduel van de bollobo's. Met de klasgroep moesten we 280 punten zien te verzamelen door cijferoefeningen juist op te lossen. Met makkelijkere oefeningen was 1 punt te verdienen, de moeilijkste leverden dan weer 5 punten op. We werkten als groep samen en sprokkelden zo wat reservepunten voor elkaar. We haalden zo maar liefst 384 punten!! Een grappig filmpje zorgde voor wat ontspanning na deze harde inspanning!
- oorzaak en gevolg. Aan de hand van een memory hadden we deze begrippen snel onder de knie.
- actualiteit. Elke vrijdagochtend bladeren we eens door de krant, we kozen deze week 3 artikels uit: over Krekelpop te Bierbeek, de boer die bomen vergiftigde en spijt toonde en waarom meesters en juffen op school geen medicijnen mogen toedienen.
- ons eigen klaspoppetje-sleutelhanger: iedereen hoort erbij!
- flexwerk: enkele leerlingen kozen om een dansje te maken op het Taalbendelied, scoodle play werd uitgetest, oefeningen werden afgewerkt, ...  vaak is er té veel keuze en té weinig tijd ;)

foto'sAfbeeldingsresultaat voor werken

 

Meten is weten!

Meten is weten!

Deze week werd er heel wat gemeten in de rekenles. De standaardmaten (lengte en gewicht) uit de afgelopen leerjaren werden nog eens opgefrist en vastgezet door het uitvoeren van allerlei meetopdrachten.

NIEUW: Het gebruik van de verhoudingstabel bij het omzetten naar andere maten.

TIP: Zet een stip onder het cijfer dat de E weergeeft in het getal. Dit cijfer hoort in de tabel bij de maateenheid die erachter staat. Vb. 45 cm, de 5 noteer je in de tabel in het hokje van de cm en de 4 bij dm.

FOTO's

Afbeeldingsresultaat voor meten is weten

Eerste schoolweek

Eerste schoolweek in L4:

We maakten met elkaar en vooral met de nieuwe juffen kennis, we gingen op zoek naar de verdwenen kleuren van de regenboog en voerden allerlei opdrachten uit, we maakten kennis met de Bollobo's in onze nieuwe Reken Maar (dat je het kan!) rekenboeken, we hielpen Bento van het onbewoond eiland af door samen allerlei rekenopdrachten uit te voeren, tijdens het nieuwe keuze-uur: FLEXI-UURTJE oefenden we voor rekenen de maaltafels in met een vouwspelletje, maakten we met handen en touw allerlei figuren, tekenden we met een stappenplan een kikker en maakten zo samen een verjaardagskalender, ...

We werkten ook al met de gevoelskaarten en noteerden onze gevoelens van tijdens de eerste 'spannende' schoolweek op het klasbord. Nieuw in de klas, iedereen hoort erbij ... is ons eerste W.O./taal-thema waar al flink aan gewerkt werd. We knutselden onszelf zodat iedereen kan zien wie er in onze klas zit. Vandaag kwam ook de eerste leesuitdaging aan bord te hangen en iedereen verdiende een pluim voor zijn fijne, sociale coole kikker-gedrag! 

Benieuwd... hier enkele kiekjes + nog foto's

                                         Afbeeldingsresultaat voor ztrings

 

 

 

Eerste schooldag

Eerste schooldag

Iedereen van het vierde leerjaar kon de juffen snel terugvinden dankzij hun kleurrijke kledij. We willen er dan ook samen een kleurrijk schooljaar van maken. We luisterden naar het lied van de regenboog en juf Ann en juf Katrien kregen de opdracht om de kleuren van de regenboog te bewaken.

We maakten kennis aan de hand van een M&M-aperitiefje en hoorden zo ook enkele leuke vakantieavonturen.

We spraken af dat wij dit schooljaar 'coole kikkers' willen zijn, dit zijn kinderen die zich prettig, respectvol en sociaal tegenover elkaar gedragen. Wil de kikker gaf ons alvast het juiste voorbeeld en we vouwden onze eigen kikker in origami.

Na de middag schrokken de juffen wel even! Al hun kleuren waren verdwenen!  Alles zwart/wit zagen ze niet zitten en ze vroegen de leerlingen om hulp. Met 6 opdrachten konden we de kleuren terug verdienen!

Zo gezegd, zo gedaan! We beleefden een gezellige buitennamiddag!

Afbeeldingsresultaat voor coole kikker

Regenboog

            Klaar voor een schooljaar vol kleur?
 

                       Juf Katrien en juf Ann kijken alvast uit naar jullie komst!Afbeeldingsresultaat voor regenboog

Binnen kijken > Vierde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2019-2020

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

woensdag 18 september

maandag 30 september

woensdag 20 november

woensdag 15 januari

maandag 3 februari

woensdag 20 mei

(vrijdag 22 mei = brugdag) 

FEESTEN

eetfeest zondag 13 oktober

kinderfuif vrijdag 7 februari

schoolfeest zaterdag 9 mei

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323