Komt het zien in het vijfde leerjaar!

 

 

Leuke afsluiters

Dolle pret de laatste dagen in het vijfde leerjaar!

We hebben dit schooljaar hard gewerkt. 
Om het begrijpend lezen nog eens te oefenen,kregen de leerlingen een originele opdracht.
Lees de spelfiche en speel het spel!

We maakten op het einde van de week ook een mooie wandeling.
Eerst onze weg uitstippelen en dan via de kaart naar onze bestemming wandelen.
We werden hartelijk ontvangen bij 2 klasgenootjes.
Wat een fijne dag!

Foto's

Link voor oudercontacten

Doodle 'praatje met de juf'.

Ouders die een gesprek wensen met juf Evelien kunnen zich hier inschrijven voor een oudercontact op woensdag 24 juni:

https://doodle.com/poll/qf7m73ms536xyx9f

12 tot 19 juni

                                                                                    DOCUMENTEN                                                                    

Agenda:https://drive.google.com/file/d/12d8yCP8oyKNE7-taeB8AYX4wpeiGuXDG/view?usp=sharing

                                                                                   SPELLING                                                                            

Online oefeningen:

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Correctiesleutel van de remediëringsbladen:

https://drive.google.com/file/d/1JGS4qiFRKwskegeTa2kLZdSgirj5aRmz/view?usp=sharing

 

                                                                                     FRANS                                                                               

Oefeningen grammaire:

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

ideetje van Noah
Vragen aan de juf

Als jullie iets willen vragen, klik maar op de knop!

JUF EVELIEN= AFWEZIG

JUF LIESE: AFWEZIG

Magjes van vorige week.

Enkele leerlingen stuurden de resultaten door van de magjes van vorige week.  De moeite om te zien:

https://photos.app.goo.gl/pWzZGMvd3khKxVdu9

Oplossing hersenkrakers

Voor degene die een gokje waagde en de hersenkrakers probeerden,
vind je hier de oplossingen terug.

Ideetjes voor tijdens de vakantie

Dag lieve leerlingen.  Vanaf vandaag geen nieuwe opdrachten meer.  Het is vakantie.  Joepie!!!!  Ik wens jullie alvast een heel leuke vakantie toe. Natuurlijk zal de vakantie iets anders verlopen, want ook tijdens de vakantie is er een lockdown.  Hier een website met wat ideetjes voor thuis:

http://tiny.cc/eejcmz

Voorstelling dieren

Hallo,

 

Er zijn al heel wat kinderen die hun lievelingsdier hebben voorgesteld.  Het lijkt me wel fijn om te lezen wat je klasgenootjes geschreven hebben.  Ik heb ze hier verzameld.  Zo hebben we een mooi dierenboekje:

https://drive.google.com/drive/folders/1OCM1M-1gcQrlZ2_zndiT3PgKRm3gj4ia?usp=sharing

Meningen over proeven op dieren

Hier al enkele meningen van de klas die jullie kunnen inspireren:

Mening 1:Dierenproeven

Voordelen: Medicijnen woorden getest op dieren en zo kunnen ze zien of de medicijnen giftig zijn of niet.

Onderzoeken welke producten goed zijn voor de mens.

Nadelen: Er gaan dieren dood, gezonde dieren hebben geen goed leven.

Mijn mening :

Ik vind het goed dat ze dierenproeven doen omdat je dan medicijnen kan maken. Zo kunnen ze zien welke medicijnen de mens beter  maken en welke medicijnen giftig zijn voor de mens. Door die medicijnen kan je mensen weer gezond maken. Als je nieuwe medicijnen op mensen zou moeten testen dan zou er veel mensen sterven voor niets, omdat sommige medicijnen giftig zijn.

Ik vind het ook niet goed dat ze die dierenproeven doen omdat ze  die medicijnen testen op die dieren maar als die medicijnen giftig zijn gaan die dieren dood. Ik vind dat gewoon echt niet oké dat ze dieren gewoon gebruiken en dat die dood gaan voor niks. Want gezonde dieren die een goed leven hadden gaan door ons soms dood. Ik ben een echte dierenvriend en daarom vind ik dierenproeven niet oké.

Hopelijk kunnen ze op een dag medicijnen op een andere manier testen .

Mening 2 dierenproeven:
Ik vind het goed dat ze dierenproeven uitvoeren om nieuwe  medicijnen te maken. Alleen als het niet anders kan mogen ze op dieren testen. Ze mogen dieren niet zomaar pijn doen. Ze leven niet lang amper 3 tot 4 maanden . ik vind het niet leuk det ze dat ook met lieve en schattige dieren doen zoals konijnen omdat je die ook als huisdier kan houden.

mening 3 over de dierenproeven.

Ik vind dat dierenproeven goed zijn om nieuwe geneesmiddelen te maken. Zoals nu tegen het Coronavirus. Er wordt een vaccin tegen Corona gezocht en getest op muizen.
Dat dierenartsen technieken kunnen oefenen op de dieren is goed, want hierdoor worden ze betere dierenartsen.
Ik vind dat dierenproeven niet goed zijn, omdat dieren worden gedood bij sommige proeven. Ook omdat ze soms mishandeld worden. Gelukkig wordt er wel controle uitgevoerd.
Dat dieren gebruikt worden om make-up te testen vind ik helemaal niet oké.
Nu worden er al meer menselijke cellen gebruikt om proeven mee te doen. Dat vind ik al veel beter, want hierbij worden er geen dieren gedood of mishandeld.
Ik denk dat er steeds minder dieren kunnen gebruikt worden bij de proeven.

Mening 4 over dierenproeven:

 

Ik heb enkele beelden van dierproeven gezien en ben er meteen mee gestopt.

Ik vind dierenproeven niet oke maar ik snap wel  waarom dit gebeurt.

Gelukkig is er een Europese wetgeving maar toch voel ik mij er niet goed bij omdat ik weet dat er een dier van afziet.

Toch zijn er ook voordelen die mensenlevens kunnen redden, zoals bijvoorbeeld het uittesten van een vaccin tegen corona.

Ik vind het gewoon erg voor die dieren want ik ben een grote dierenliefhebber en zou ze nooit bewust pijn kunnen doen.

Mening 5:

Ik ben helemaal tegen dierenproeven ook al helpt het ons, wij mogen dieren niet zomaar pijn doen om ons dan te redden. Sorry, maar we denken dan alleen aan ons zelf. Ik vind dat dieren niet lager staan dan mensen. Zij hebben even veel recht om te leven als wij. En ik hoop dat er snel andere manieren gaan komen om ons te genezen.

Mening 6:

 

Ik vind het wel goed omdat ze dan geneesmiddelen kunnen vinden voor verschillende ziektes. De dierenproeven zijn nuttig voor de mens.

Dan gaan er niet zomaar mensen dood, want als we dat op mensen testen dan gaan er voor niets mensen dood.

Ik vind het niet goed omdat er veel dieren sterven en daarom hou ik er niet van.

Maar als we niet op dieren testen dan hebben we geen geneesmiddelen om mensen te redden en dan kunnen er veel mensen sterven.

De uitwerking van de proeven zijn niet altijd hetzelfde bij dieren als bij de mensen.  Soms zijn er geneesmiddelen waar dieren slecht op

reageren maar toch goed zijn voor de mens en omgekeerd.

Meningen doorgestuurd via foto:

https://photos.app.goo.gl/adkYxtxStJRZwA2A9

1 april mopjestijd (uitdaging!)

Uitdaging van de juf:

https://youtu.be/aSyxD-ecwmU

Ik wacht op inzendingen van de leerlingen.  Die komen hier:

Ideetje van Munia:

https://photos.app.goo.gl/Lw5Ncri8Fh3BYL8r9

Mopjes/raadseltjes van Evaluna:

Wat is een 💩 naast het toilet?

Een drukfout.
 
Wat zegt een boterham met veel geld🤑?
Kun je me wat meer beleggen?
 
Waarom smeerde de jongen het madeliefje met boter in?
Zijn moeder hield van boterbloemen.
 
Waarom huilde de schoen?
Hij had op zijn tong gebeten.
 
Waarom zwemmen haaien in zout water?
Omdat ze van peper moeten niezen.
 
Wat loopt van het ene dorp naar het andere maar beweegt niet?
De weg.
 
Hoe kunnen 6 reuzen onder een gewone paraplu staan zonder nat te worden?
Als het niet regent.
Sportende kinderen gespot

Hier foto's van kinderen die aan de slag gingen met de sporttips van meester Gunther:

https://photos.app.goo.gl/5LTzs5EbEen6CGtk7

mens-verveel-je-niet

Weet je nog dat we voor de lockdown eigen thema's uitwerkten?  De groep van het coronavirus maakte toen een spel.  Het laatste nieuws heeft nu ook zo een spel gemaakt.  Het lijkt zelfs wat op ons spel.  Zin om het te spelen?  Ik heb er een foto van genomen.  Als je het afprint kan je het ook eens spelen.  Of je kan er zelf ééntje tekenen en bedenken!  Ook leuk.

https://photos.app.goo.gl/s4LQWd8KDixB2dmFA

Kriebeldiertjes gespot!
Een eigen bewegingsparcours

Kijk eens naar het bewegingsparcours van Fee.  Een gezond ideetje:

https://photos.app.goo.gl/xshna5sBKNjVhgpV9

Wie kent er nog een tof parcours?

Zin in wat beweging?
Gekke kapsels

Hier foto's van kinderen die de 'challenge' van de gekke kapsels hebben uitgevoerd:

https://photos.app.goo.gl/AkKoZ1Wk5gUuJZNP7

Uitdaging 25 maart
Boodschappen voor de jarigen van maart van klasgenoten

Lieve Falke,Brent,Fee

Een dikke proficiat met jullie verjaardag.
Geniet er maar van want je wordt maar 1 keer 11.
Nog een fijne Verjaardag!
 
Munia
;)
 
Beste feest🐖🐖,👋
 
Hopelijk hebben jullie een fijne verjaardag gehad!
Jammer dat we het niet samen kunnen vieren.
Geniet maar lekker na,
kijk een film, er is toch genoeg tijd.😆(Hopelijk)
Blijf goed bewegen,
ga eens wandelen.
Verzorg jullie goed,
groetjes,
 
Evaluna🤗
P.S. Keep Calm!👌🙏
24 maart leuke tussendoortjes

Wat tijd over na het werken?  Dat hopen we toch wel.  Misschien kan je voor je vrije tijd wat inspiratie opdoen:

Kunstjes op de trampoline zoals Noah:
https://photos.app.goo.gl/HftHgiW4jC3zn3DPA

Bouw een kettingreactie zoals Noah en zijn huisgenoten:

https://photos.app.goo.gl/JAbJ7GSogM1sGFGt6

jarigen van maart
Contract week 2 (links + foto's leerlingen)
20 maart Qui-est ce?

Voor wie nog iets extra wil doen, hier een spelletje:

 

https://youtu.be/TLuLN3ktsQ4

Presentaties van kleding

Wie stuurt mij een filmpje door met een presentatie van kleding?

 

Evaluna durfde het alvast aan:https://photos.app.goo.gl/ZUZZzHJsNDfYz47EA
https://photos.app.goo.gl/8LUyHgJSDg6wwk2Q7

https://photos.app.goo.gl/X9mNUxbXGDCCLfPWA

Marie Vlassaks presenteert haar poppen:

https://photos.app.goo.gl/WGayN3AmybPR1t6L8

Mona zet haar broertje in:

https://photos.app.goo.gl/s3CRMStWLK9jEFZa6

Tuur laat van zich horen:

https://photos.app.goo.gl/G6ANTcW5KZZwhtgX8

Munia laat mama en papa werken:

https://photos.app.goo.gl/TgAnLzgU5bt7xYsd6

Ook Kobe gaat ervoor:

https://youtu.be/GVEj9fqxvFc

Janne mobileert een hele bende in de thuisshop:

https://photos.app.goo.gl/8W6QC1KW628bLwti9

Marie met de chapeau:

https://photos.app.goo.gl/mgeGDMVoMWLkMVND7

Brent piraat, Brent piraat, schip ahoi, hoi, hoi....

https://photos.app.goo.gl/e7JsCZCa1D53akXd9

19 maart uitdaging + correctiesleutel

Hallo,

 

In die fimpje vinden jullie een uitdaging.  Wie probeert?

https://youtu.be/rTpyeGijUbc

Op vraag hier ook nog de correctiesleutels van rekenen blok 10.   Denk eraan eerst zelf proberen!  Niet zomaar overschrijven!  Bij het verbeteren opnieuw nadenken!

https://photos.app.goo.gl/wji2j3cC9EQ2L6fE9

Week 1 thuisstudie.

Hier volgen de de websites die je kan gebruiken voor je thuiswerk van week 1, ook op bingel staan taken klaar.

correctiesleutel spelling/Franshttps://photos.app.goo.gl/5JkYBVArkVysfGNM7

correctiesleutel rekenen blok 10 (link kopiëren en plakken):

file:///C:/Users/Leerkracht/Desktop/juf%20Liese/2019-2020/L5/rekenen/blok%2010%20correctie.pdf

Frans inoefenen kledingstukken:

https://www.youtube.com/watch?v=JDidxfQ4qB4

https://www.youtube.com/watch?v=_WgLNIOPKCQ

https://www.youtube.com/watch?v=v5NyyIIYm3o

Zelfgemaakt filmpje voor kledingstukken in te oefenen:

https://photos.app.goo.gl/thREXCsLXha4rkD57

Zin om zelf je kledingkast voor te stellen?  Stuur dan maar een filmpje!

Wil je mij bewijzen dat je de kledingstukken aan het inoefenen bent?  Vul dan dit online-testje maar eens in:
https://www.survio.com/survey/d/R5Q7S2K3G9D7L0W9Q

Webmix van juf Evelien:

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Bewegingstussendoortje:

https://www.youtube.com/watch?v=NRScd2LqOAc

Knutseltussendoortjes:

http://www.gespotvoorjou.nl/knutselen-voor-pasen/

https://mamasopinternet.nl/pasen-knutselen-voor-volwassenen/

Wie is het?
Frans oefeningen voor unité 5

Wil je wat online oefenen voor unité 5?  Klik dan op de gele blokjes.

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Frans unité 5 oefenen getallen tot 100
dikketruiendag

Op dikketruiendag kregen de leerlingen een opdracht om een blok ijs te isoleren.  Ze moeten 24 uur wachten voor de fles uit de isolatie mag gehaald worden.  Dan gaan we bestuderen wie procentueel het minst ijs heeft laten ontdooien.  Benieuwd!  Zo zullen we ontdekken welk materiaal geschikt is voor een goede isolatie.

https://photos.app.goo.gl/Jajn1UuiySSSgGf18

 

De lln. onderzochten op school ook hoe het met de isolatie gesteld is.  

schaatsen
Versieren kinderfuif

De kinderen van het vijfde leerjaar hebben versiering gemaakt voor de kinderfuif:sterren, dromenvangers, schilderijen + potten met gevangen dromen.  Op de vrijdag van de kinderfuif mochten de kinderen dan ook zelf de zaal mee versieren.  Hebben jullie ook gemerkt hoe knap het was!  Dikke proficiat!

https://photos.app.goo.gl/g7YNikAeP8N3tPSq7

Ook de vuurvliegjes van L1 zagen er fantastisch uit!

Gluren bij de buren

Tijdens het thema van 'gluren bij de buren' moesten de kinderen een buurland onderzoeken.  Ze maakten een tentoonstelling met gegevens uit het onderzoek.  Nadien gingen de kinderen bij mekaar rond.  Iedereen ging op zoek in de tentoonstellingen van de anderen met vaste onderzoeksvragen: vlag? hoofdstad? opp?....

https://photos.app.goo.gl/HH3PNfPnubXULG436

planeten

Op maandag kregen de leerlingen in groepjes een planeet toegewezen.  Hierover moesten ze op internet opzoekingen doen: Is er een dampkring?  Gasplaneet?  Afstand?  Diameter?  Kleuren?  

Op dinsdag maakten de leerlingen een tentoonstellingsfiche van hun planeet.  Hierbij was aandacht voor de lay-out belangrijk.

Op donderdag berekenden we op welke schaal we de planeten zouden kunnen namaken. 

Dit werk schaal 1/100 000 000.  Alle planeten konden we met deze schaal maken.  (De zon kon niet.  Die zou nog te groot zijn om na te maken.)  Iedere groep maakte dan zijn planeet na.  Voor sommigen een bolletje met een straal van 6cm, anderen een straal van 60 cm.  De planeten hangen in onze gang.

https://photos.app.goo.gl/RMeTw93VdCxVqpwG8

naar Tienen...

Op vrijdag 29 november zijn we naar Tienen geweest.  We gingen er de suikerfabriekbezoeken.  Van Sinterklaas kregen we er een extra uitstapje bovenop: een bezoekje aan museum het 'Toreken'.

We kregen wel de opdracht om duurzaam naar daar te reizen.  We onderzochten in de klas hoe we dit konden doen.  Met de fiets is het 15km, maar dan wel via de Tiensesteenweg.  Via knooppunten 18 km.  We besloten dat dit toch te ver was.  Dus gingen we na hoe het zat met de diensten van DE LIJN.

Op 29 november vertrokken we dus met de lijnbus naar Tienen.  We vertrokken met de 7 naar de Tiensesteenweg.  Daar stapten we over op de 380 en toen...plots...panne...  De bus ging niet meer verder  Dan hebben we een 2-tal km te voet verder gewandeld en nog een andere bus genomen.  We waren net op tijd in de suikerfabriek.

Hier zagen we hoe bieten binnen kwamen via de weegschaal, hoe er een staal wordt genomen, hoe de stenen en het kruid verwijderd wordt, dan de wastrommel in, de snijmachine, de diffusor,...  We kregen nog een pakje bruine suiker mee als herinnering aan ons bezoek.

We wandelden verder naar de Grote Markt in Tienen.  Hier aten we onze boterhammen op.  Daarna kregen we een rondleiding in het museum 'Toreken'.  Dit is een Gallo-Romeins museum.  Tienen lag op een belangrijke heirbaan die van Duitsland naar Frankrijk ging. In Tienen was de rustplaats.  Hier zijn 1400 graven gevonden.  Omdat men vroeger voorwerpen meegaf met de doden werden er ook heel wat voorwerpen uit die tijd gevonden.

Om 15.15 uur zat de rondleiding erop en konden we met de bus terug naar Bierbeek.  

Het was een fijne uitstap.  Dank u Sinterklaas.

https://photos.app.goo.gl/y2D1PT4pwjSApE916

Een tractor

Op maandag hebben we een instructieve tekst gelezen waarin een tractor geknutseld werd.
Daarna kregen de lln. de opdracht zelf te bedenken hoe je een tractor zou kunnen maken waarvan de lichten branden en de wielen draaien.  Dit werd geschetst.  Tegen vandaag werden de nodige materialen meegebracht.

In de namiddag begonnen we eraan:
In elke groep was er een leider, een materiaalmeester, een secretaris, een fotograaf.  De fotograaf moest de verschillende fases van het proces fotograferen.  De secretaris maakte op de computer een instructieve tekst om deze tractor na te kunnen maken.  Hiertussen werden de foto's opgeladen.

https://photos.app.goo.gl/SMZYnSDPwiZ416xW7

Tussendoor gingen de lln. met juf Liese mee om sluipverbruikers op te speuren in de school. (voor onze klimaatbende)  Met de voltmeters in de hand gingen de lln. op zoek naar verbruikers.  Ze testten het verschil tussen een toestel dat aanstaat en één dat uitstaat.  Een toestel dat uitstaat verbruikt soms ook.  Dat weten onze lln. nu wel!

 

Frans unité 2 oefeningen
thema boerenbuitenpad vervolg

Dinsdag deden we een eerste onderzoek rond grondsoorten.  We onderzochten verschillende soorten grond om na te gaan wat het was: zand, grind, leem,... Hiervoor moest grond met water gemengd worden en gekneed.

We onderzochten ook welke soort grond er is onze streek is en wat er groeit.

Vandaag gingen we verder door water door de verschilldende grondsoorten te gieten en te onderzoeken waar het water het snelst doorloopt.  Bij het grind was dit meteen.  Bij klei blijft het water staan.

We vroegen ons af in welke grond peterselie het best zou groeien.  Daarom zaaiden we in elke grondsoort.  Dit wordt nu verder opgevolgd.

We hebben ook nog de voor-en nadelen van seizoensproducten onderzocht.  Daarvoor berekenden we de klimaatkilometers van enkele produten.

In de namiddag hebben we muzische opvoeding gedaan. De kinderen konden kiezen: musiceren of beeld.

Bij beeld bestudeerden we stillevens van groenten en fruit.  De lln. zochten materialen bij mekaar en maakten zelf een compositie.  Hiervan trokken ze foto's.  Daarna tekenden ze de stillevens.

https://photos.app.goo.gl/razfFwh9ri4YaDTw6

Bezoek zelfoogsboerderij en witloofboer

Om ons nieuwe thema 'boerenbuitenpad 'op te starten gaan we verschillende bezoekjes brengen aan boerderijen in de buurt.  Deze week gingen we naar de zelfoogstboerderij.  Hier kunnen mensen zelf groenten komen oogsten.  De groenten zijn biologisch, niet verpakt,...Goed voor het milieu dus.  Doordat je werkt met seizoensproducten en er geen vervoer nodig is, bespaar je ook klimaatkilometers.

Daarna gingen we verder naar de witloofboer.  We konden zien hoe witloofwortels onder de grond worden gestoken.  3 weken later komt er wit loof uit de penen.  Witloof dus.

https://photos.app.goo.gl/EezFgQinXM6H4itE9

oefenen Frans

Er zijn nog wat websites toegevoegd om de kleuren in te oefenen.

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Op scoodle play vind je ook nog oefeningen over thema 2 van spelling.
Hier ook nog een link:

 

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

STEM-klassen dag 5

Na ons fuifje hebben we goed geslapen.  We zijn opgestaan om 7.00 uur en begonnen meteen valiezen te laden.  Na het ontbijt moesten we de kamers nog verder leegmaken en borstelen.  Rond 9.00 uur waren we rond met het opruimen.

Zo konden we starten aan de allerlaatste technische activiteit: werken met bouwdozen.  Met constix werden er bruggen gebouwd.  De brug moest over twee stoelen gaan en moest stevig genoeg zijn om een knuffel te houden.
Er konden ook auto's gebouwd worden met lego.

Na ons 10-uurje gaan we nog even spelen, de foto's van de week bekijken en de week evalueren.  Dan middageten en naar huis...

.https://photos.app.goo.gl/9ZQxfPfAt91oNwBz9

https://photos.app.goo.gl/zipUcvFYvDaLi2Ho9

 

STEM-klassen dag 4

Na het ontbijt werd de klas terug gesplitst in 2 groepen:

Groep 1 is gestart met arduino.  Daarbij moeten de kinderen een breathoard verbinden met lampjes, met de pc,...Dan moeten ze in een programma op de pc programmeren.  Ze geven aan hoe lang een lichtje moet branden, in welke volgorde,...

Groep 2 werd nog verder opgesplitst:
groep 2 a ging lekker een quizje spelen (met uitbeelden, tekenen,...) Ontspannend!
groep 2 b maakte stuiterballen met alcohol en natriumcilicaat (=waterglas)

Na het 10-uurtje wisselden de groepen.

Het middageten was stoofvlees met patatjes en appelmoes.  Er was een ijsje als dessert.

Na de middag ging groep 1 verder met arduino.  Nu moesten ze verder met het principe van de voormiddag.  Maar nu moeten ze een robot programmeren: Laat de arm snel of traag laten bewegen, hartje laten knipperen,...

Groep 2 genoot ondertussen van een wandeling door Zwalm.

Na het 3-uurtje is er weer een wissel.

Vanavond sluiten we nog af met een pyamafuif.

https://photos.app.goo.gl/Wd5o3q2mxxaJL74N9

https://photos.app.goo.gl/1dRCDs3S46VRkaJF8

STEM-klassen dag 3 update

Deze nacht hebben de kinderen goed geslapen.  's Morgens bij het opstaan waren er nog geen kinderen te horen.  Ze waren dus wel echt moe.

Na het ontbijt zijn we gestart met onze nieuwe activiteiten.

Groep 1 maakt een floorplanner.

Groep 2 is gesplitst in een A-groep en een B-groep.  Groep A onderzoekt de hoeveelheid licht op verschillende plaatsen (in lux).  Ze meten ook hoeveel energie een zonnepaneel opbrengt.  Groep B maakt toneeltjes over een bepaalde uitvinding van energie.  Ze bereiden kort iets voor.  Daarna krijgen ze improvisatieopdrachten bij hun spel (vb. iemand spreekt Chinees.)

Na het 10-uurtje wisselen de groepen.

https://photos.app.goo.gl/4Lz6UDkS53oc2Dm5A

In de namiddag gingen we normaal fietsen naar de Kaaihoeve.  Door de weersomstandigheden werden we toch maar met auto's gebracht.  
We speelden het spel 'biodivje' over biodiversiteit.

https://photos.app.goo.gl/BcJ9fpxu5ia6EBab6

https://photos.app.goo.gl/N83o2yB8Jm7WnmDd6

STEM-klassen dag 2 update

Deze nacht hebben de kinderen goed geslapen.  Er was wel even wat donder en bliksem, maar uiteindelijk was het stil tegen 10.00 uur.  Om 7.00 uur werd iedereen gewekt.  De meisjes hebben al een douche genomen voor het ontbijt.

Tegen 8.00 uur stond het ontbijt klaar.

Om 9.00 uur startten de activiteiten:

Groep 1: Wat is het verschil tussen fysica en chemie + iets maken voor onze klimaatbende
https://photos.app.goo.gl/TrJ6q4fu5iQE7GtL8

Groep 2: 3D-printen
https://photos.app.goo.gl/4SQjnTDsk35GmWxBA

https://photos.app.goo.gl/BGPr2cRfbuMdnYh1A

Deze middag hebben we gebakken patatjes met gehaktbrood en perziken gegeten.

's Avonds was er nog even tijd voor vrij spel of een filmpje.

Om 20.00 uur kwam de volksterrenwacht van Gent.  Zij vertelden over de stand van de sterren, de draaiingen van aarde en maan.  We kwamen te weten hoe het komt dat de maan er zo anders kan uitzien.
Spijtig genoeg stonden er teveel wolken aan de hemel om door de telescoop te kijken.  Via een programma op internet konden we wel live beelden krijgen. Dat maakte het toch goed.

https://photos.app.goo.gl/VdeMRFLok9QdZV926

STEM-klassen dag 1: berichtjes van de kinderen

Hallo,

>Mama, papa en broers, hoe is het met jullie? Ik mis jullie wel al dus 

een dikke kus van Mona. Ik hou van jullie.

 

Hoi Lorelinde,Frodo ,papa en mama,

het is hier echt top!

Grote tuin met trampoline,ik mag er niet op....

Jammer!

Ik mis jullie keihard!

Evaluna

 

Liefste mama en papa,

Het is hier keitof,

maar het is wel niet zo leuk met mijn arm.

Ik mis julie keihard

en wij hebben al een windmolen gemaakt

Staf!

LOL 

 

Het is hier al heel leuk.  Ik mis jullie
Van Janne

De eerste dag was al heel leuk.  Ik kijk al naar de volgende dagen uit.
Van Marie Versch.

 

Liefste mama en papa,

Ik mis julie niet.

Het is hier heel leuk.

We hebben een wandeling gemaakt.

dooooeeeiii!

SENN 

LOL

 

HALLO liefste mama en papa,

Ik mis jullie wel.

We hebben een wandeling gemaakt.

Liefs Lena

 

Liefste mama en papa,

Het is hier superleuk. Ik slaap naast Munia.

Ik mis jullie wel een beetje daarom stuur ik jullie een bericht.

liefs Ona

 

Liefste mama en papa,

Het is hier super leuk.  Ik slaap naast Floor. Ik  mis jullie wel, maar ik heb veel plezier! dikke kus Marie !

 

Liefste mama van Falke,

Dank u voor de steunbriefjes.  We zijn er blij mee.

De juffen!

 

STEM-klassen dag 1 update

Na een iets te laat vertrek van de bus kwamen we meteen in de file terecht.  Daardoor kwam onze bus pas om 11.15 uur toe in Zwalm.  Hierdoor komt er meteen een verschuiving in ons programma.
We hadden net genoeg tijd om ons te installeren in de kamers voor het eten.  

We kregen meteen warm eten: soep, spaghetti en een papje.  Heerlijk.

Na het eten was er even tijd om te spelen in de kloostertuin.  1ha aan speelplezier.  De jongens zaten meteen in de kampen, de meisjes vonden hun plezier op de trampoline, schommel,...

Om 13.45 uur startten de activiteiten.  We werden in twee groepen gesplitst.
1 groep ging windmolens maken.  De windmolens moesten energie opwekken om een lampje te laten branden.  Hiervoor werden elektrische verbindingen gemaakt.  Hiervoor is geduld en precisiewerk van belang.  Bovendien moest er hout gezaagd worden, wieken gesneden en geplakt,... Een heel werk.  

De tweede groep deed makey-makey.  Hierbij verbind je de computer met je lichaam.  Zo vervang je het toetsenbord van je computer door je lichaam.  Heel tof;

Nadien werd er gewisseld.

Vanavond staat er nog een avondwandeling op het programma.

Hier al de eerste foto's.  Deze worden nog verder aangevuld:

https://photos.app.goo.gl/u7m4krjAgcfuQHfYA

https://photos.app.goo.gl/jZ2hZEYjAY8sQjFdA

oefeningen rekenen

Om rekenen oline te oefenen worden er regelmatig oefeningen op bingel gezet.  De lln. kregen de inlogcodes.(zie agenda)

 

Hier nog wat extra oefenmogelijkheden:

https://www.symbaloo.com/mix/rekenenoefenen1

oefeningen w.o.
Oefeningen taal

Nog wat oefeningen voor taal vinden jullie hier:

https://www.symbaloo.com/mix/taaloefenen1

Voor spelling en taal kan je ook oefenen op scoodleplay (De codes kleven in jullie agenda's)

Startdag klimaatbende

Op vrijdag 27 september werden we uitgenodigd voor de startdag van de klimaatbende.  We werden hartelijk ontvangen door de schepenen van Bierbeek en Boutersem, die zich voor de gelegenheid als ijsbeer hadden uitgedost.  Dit deden ze om ons duidelijk te maken dat het ijs van de ijsberen aan het smelten was.  De scholen van Bierbeek en Boutersem die hier aanwezig waren konden dat wat spelen gaan doen waarmee ze wat meer te weten kwamen over energiebronnen, broeikaseffect,...
Op het einde werd ons officieel gevraagd om ons aan te sleuten bij de klimaatbende van Bierbeek-Boutersem.  Onze klas heeft dit aanvaard en zal op onze school verdergaan als de klimaatkids van De Kinderberg.

Dit schooljaar zullen zij hun best doen om zo energievriendelijk te zijn en om dit te promoten in andere klassen.  Benieuwd naar de plannetjes!

https://photos.app.goo.gl/TvMHnZwvkfH1pHbq8

scholenveldloop 2019

Vandaag hebben we onze scholenveldloop met glans (en met regen) doorstaan.  De leerlingen van het vijfde leerjaar mogen allemaal fier zijn op hun prestaties.  Iedereen heeft zichzelf uitgedaagd.  Iedereen ging de uitdaging aan om te blijven lopen.  Proficiat allemaal.

https://photos.app.goo.gl/CpChXVyJkc7CBwqZ6

programmeren

Vandaag gingen we naar de Borre.  We kregen een workshop programmeren met MICRO:BIT.  Deze sessie werd gegeven door DIGITALE WOLVEN.

Na wat uitleg over input (soorten input), output (en soorten output),...gingen we aan de slag.  De lln. konden letters laten verschijnen bij een druk op de knop, getallen toveren bij het schudden,...
Tegen het einde konden ze zelfs een klein spelletje ontwerpen zoals blad-steen-schaar, bingo,...

Kijk even mee:

https://photos.app.goo.gl/qH7GaBUHTGPPwEhj7

Frans: oefeningen unité 1

Hier nog een link naar wat oefeningen voor Frans:

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Frans: oefeningen unité 1

Hier nog een link naar wat oefeningen voor Frans:

 

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Frans uitspraak oefenen

Volgende week moeten er weer wat woordjes geoefend worden van Frans.  Probeer eerst de woordjes mondeling in te oefenen.  Daarna pas schriftelijk.

Weet je niet goed hoe je die moet uitspreken?  Typ ze dan in google translate.  Laat ze uitspreken.  Het voordeel is dat je de uitspraak hoort en dat je de woorden al eens overgetypt hebt!  Probeer maar:

https://www.google.be/search?sxsrf=ACYBGNQewOXKITCaucGjssxC4qDdA1qdmg%3A1568363216033&source=hp&ei=z1J7Xeu7O7CKlwS_qomgCQ&q=translate&oq=translate&gs_l=psy-ab.3..35i39j0i131l3j0l5j0i131.7360.9667..10348...0.0..0.121.799.8j1......0....1..gws-wiz.Ogid9Oa6q1A&ved=0ahUKEwir3_eisM3kAhUwxYUKHT9VApQQ4dUDCAU&uact=5

De eerste week zit erop!

De eerste schoolweek is vlot van start gegaan.  De leerlingen en juffen hebben mekaar al wat leren kennen en er heerst al een fijne werksfeer.

 

Oefeningen 5de leerjaar

Vanaf dit schooljaar maak ik een webmix waarop interessante oefeningen staan voor de leerlingen.  Zo kunnen ze de provincies, werkwoorden,... thuis inoefenen.  Deze webmix zal gedurende het schooljaar verder opgebouwd worden.

De oefeningen staan onderverdeeld per vak.  Elk vak wordt verder opgedeeld in unités, thema's, blokken,...  
 

Hopelijk maakt dit het leren iets gemakkelijker en plezanter!

w.o.:

https://www.symbaloo.com/mix/wooefenen

spelling:

https://www.symbaloo.com/mix/webmixjufevelien-spell

Frans

https://www.symbaloo.com/mix/fransoefenen1

Rekenen:
Algemeen:
Welkom in het vijfde leerjaar!

Op 2 september gaat het  nieuwe schooljaar van start.  Wij kijken ernaar uit om jullie te verwelkomen in ons klasje.  Tot dan!

Ouders zijn welkom op onze eerste infoavond op vrijdag 6 september om 19.30 uur.

 

 

Binnen kijken > Vijfde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2019-2020

VRIJE DAGEN en STUDIEDAGEN 

woensdag 18 september

maandag 30 september

woensdag 20 november

woensdag 15 januari

maandag 3 februari

woensdag 20 mei

(vrijdag 22 mei = brugdag) 

FEESTEN

eetfeest zondag 13 oktober

kinderfuif vrijdag 7 februari

schoolfeest zaterdag 9 mei

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

(016) 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323