Komt het zien in het vijfde leerjaar!

 

 

energiecontroleurs

Van maandag 19 februari tot woensdag 21 februari is de energiekoffer op school. Hierin zitten meetinstrumenten om onderzoek te doen naar energieverbruik:
*voltmeters om het verbruik van toestellen te controleren.  Hiermee hebben we meerdere toetsellen hun verbruik gemeten.  We stellen vast dat toestellen die warmte moeten geven een hoog verbruik hebben.
*minimum-maximumthermometers: om na te gaan of de ruimtes voldoende afkoelen en opwarmen.
*thermometers voor onderzoek: We onderzochten hoe snel ijsblokjes kunnen smelten zonder isolatie, met isolatie,...  Hetzelfde onderzoek voerden we met kokend water.
*co2-meters
*...

Met behulp van deze metingen willen we op school actie ondernemen om energiezuiniger te zijn.

https://photos.app.goo.gl/L86noBNADQQE3ugx5

Vrienden dragen elkaar...

Hierbij enkele leuke foto's van onze vrienden van L5 die elkaar dragen... 

https://photos.app.goo.gl/MFQw9L42TAwtNZFM6

elektrische schakelingen

We starten met een nieuw thema voor w.o. namelijk 'stroom nodig'.
Als introductie werden de kinderen in groepjes per drie verdeeld en werkten ze uitdagingen met stroomschakelingen uit via de brightbox van brightlab.  Dit zijn  uitdagingen met schakelingen die steeds moeilijker worden.  De kinderen leren hierbij een elektrische tekening te lezen en om te zetten in realiteit.  Ze leren ook hoe een een stroomkring werkt, parallelschakelingen,...

Na dit onderzoek kregen de leerlingen de opdracht om een speelparadijs te ontwerpen waarbij elektrische schakelingen moeten gemaakt worden.  Zo zijn er die een draairad ontwerpen, er is een racebaan met verlichting, een boomhut met verschillende verdiepingen,...

https://photos.app.goo.gl/Fxjb7SoiyGgyzwN46

sneeuwpret

Op donderdag 18/1 hebben we besloten om wat te schuiven met de lesuren zodat we konden profiteren van de sneeuw.  Tijdens de laatste speeltijd trokken we naar de parochiezaal om te spelen in de nog onaangetaste sneeeuw.  Hier wat foto's:

https://photos.app.goo.gl/zDocCeM9ws6m6qMh8

 

bruggen bouwers

Reeds in de Romeinse tijd konden mensen enorme bouwwerken neerzetten.  We kunnen in steden rondlopen en nog bouwwerken uit de middeleeuwen tegenkomen.  Ongelooflijk wat de mens heeft neergezet.

Wij hebben ons verdiept in het bouwen van bruggen.  Veel bruggen hebben maken gebruik van driehoeken.  Driehoeken zijn enorm sterk. 

De leerlingen werden uitgedaagd om in groep een zo sterk mogelijke brug te maken met papier en karton.  Daarna werden gewichten op de brug geplaatst om te zien wie de sterkste brug  bouwde. (STEM-opdracht)

https://photos.app.goo.gl/f6f6xnyv2b4f6usD7

Bezoek Gallo-Romeins museum Tongeren.

Vandaag gingen we met de trein op uitstap naar het Gallo-Romeins museum in Tongeren.
Dankzijn enkele bereidwillige ouders geraakten we tijdig in het station van Tienen. (Waarvoor dank.)
Normaal gezien zouden we om 10.00 uur toekomen in het station van Tongeren.  We hadden echter pech onder de vorm van afgelaste treinen.  We zijn daardoor pas toegekomen tegen 11.30 uur.  Gelukkig hebben onze gidsen op ons willen wachten zodat we toch een zeer interessante rondleiding hadden in het museum.

Om 14.00 uur moesten we reeds de trein terugnemen, waardoor er geen tijd was om in Tongeren zelf nog rond te lopen.  We gingen wel nog vluchtig langs Ambiorix.

https://photos.app.goo.gl/zmXAuryyCA3ryqqH9

Sfeerfoto's in de klas (november)

Hierbij enkele sfeerbeelden van november in de klas. 

De leerlingen hebben tijdens de godsdienstlessen in groepjes een geluksspel gespeeld en opdrachten uitgevoerd in het thema vriendschap.

Tijdens de rekenles hebben we, in het kader van een les rond verhoudingen, pepernootjes gebakken! Het heeft ons gesmaakt! Ze moesten de ingrediënten wel eerst juist omzetten in een verhoudingstabel. 

https://photos.app.goo.gl/pvSks1uJU5UTZrj56

sneeuw-advent-mooimakers

De dag begon vandaag fantastisch.  Op het gras lag nog veel sneeuw.  Voor één keertje mochten de kinderen al van 's morgens op het gras gaan spelen zodat ze nog even wat sneeuwballen konden rollen voor het smelten van start zou gaan.

Daarna was er een startactiviteit voor de advent.  We beluisterden het verhaal van Robby en leerden een lied.  Met een kortfilm over 'delen' sloten we de activiteit af.

Na de middag gingen we voor mooimakers vuil ruimen in de straten van de schoolomgeving.  Spijtig genoeg was de sneeuw ondertussen veranderd in regen.  Hoewel we toch nog restjes sneeuw te zien kregen.

https://photos.app.goo.gl/zVD1KbgHdF9ERg6H6

Voorlezen aan L2

Tijdens de voorleesweek mochten wij verhalen voorlezen aan L5.  We kozen voor onbekende sprookjes.  Hier wat foto's:

https://photos.app.goo.gl/ktp5K524XgWDmpSC9

Spacefuif in de klas

De leerlingen hebben er twee maanden lang punten voor gespaard en hun uiterste best voor gedaan!

Uiteindelijk was het gisteren dan zover: de welverdiende spacefuif in de klas in het W.O.-thema van de ruimte met "space" lekkernijen en drank. Met dank aan alle ouders voor hun bijdrage!

Hierbij enkele foto's van het gebeuren: https://photos.app.goo.gl/ko92zdG6onEUsikW9

Intussen zijn de leerlingen weer op weg naar de volgende 1000-beloningspunten voor .... ? Dat zullen de leerlingen zelf bepalen. Jullie horen het nog wel!

stemklassen vrijdag 20/10

De dag ging met een snelle vaart van start.  Iedereen moest om 7.00 uur opstaan om de valiezen te maken.  Voor het ontbijt moesten de kamers leeg, want om 9.00 uur kwam de bus er al aan.

Die heeft ons naar Gent gebracht naar de sterrenwacht.  Hier werden we weer in twee groepen gesplitst.  Groep 1 kreeg een 3D-film te zien over de samenstelling van ons sterrenstelsel.
De andere groep ging naar de telescoop op 25m hoogte.  Spijtig genoeg was het een bewolkte dag waardoor we niet naar de zon of planeten konden kijken.  We keken wel eens naar het Belfort van Gent en we leerden over het prinicipe van een lens en het draaien van de beelden.

Na een pauze kregen we samen nog uitleg over de werking van een raket. Hierbij werd methanol en zuurstof gemengd en een flesje in brand gestoken.  Die fles schoot aan een ongelooflijke snelheid vooruit.
Een echte raket wordt met dit principe gelanceerd.
Gewicht moet gehangen worden de perfecte positie.  Dit leerden we door met vliegtuigen te gooien, waarbij het gewicht op een andere positie invloed had.
Een raket kan alleen gelanceerd worden als hij zo een grote snelheid en hoogte neemt dat hij buiten de aantrekkingskracht van de aarde geraakt.

https://photos.app.goo.gl/hE72Lzbw8arJL3ch9

We hebben onze picknick nog mogen opeten in de aula van de UGENT.  Leuk om eens in een aula te zijn.  Daarna konden we onze bus optrommelen en naar huis vertrekken.

stemklassen donderdag 19/10

Er werden twee groepen gemaakt voor de voormiddag en de namiddag:

De jongens hadden  in de voormiddag een sessie 3D-printen:
*Leren over het principe van een 3D-printer.
*Een kartonnen figuurtje maken met dezelfde structuur als een 3D-print.
*Leren ontwerpen in het programma tinckercad.  Dit is een programma waarin je figuren kan ontwerpen.

De meisjes gingen in de voormiddag wandelen, douchen en we speelden een spel rond uitvindingen.

's Middags kregen we pasta met spekjes en mozarella.  De pauze ging binnen door omwille van de regen.

https://photos.app.goo.gl/gFprT5hfyyWsCzpU9

Deze namiddag wisselen de activiteiten.

Na het eten zullen we onze valiezen al maken, de kamers al wat opruimen,...want morgen vertrekken we om 9.00 uur al naar de sterrenwacht in Gent.  Pas als alles vertrekkensklaar is, starten we met onze slotfuif.  Dus het wordt nog een leuke afsluiter.  

https://photos.app.goo.gl/gD4v9piapEXWqkzdA

 

stemklassen woensdag 18/10

In de voormiddag waren er twee sessies.


Sessie 1: Wat is elektriciteit en hoe wordt het opgewekt?
*Hier kregen de lln. elektriciteit door hun lichaam.
*We bestudeerden een dynamo.
*We lieten een waterrad draaien om te zien hoe een waterkrachtcentrale werkt.
-....

Sessie 2: Floorplanner
Dit is een gratis app waarmee je een huis kan ontwerpen en inrichten.

In de namiddag kregen we eerst uitleg over vondsten in de buurt van het oud klooster.  Dan werden we op weg gestuurd om Dikkele te ontdekken via een oriëntatiewandeling.  Onderweg moesten we in groepjes vragen beantwoorden, oefeningen doen met het kompas, oude kaarten van de omgeving bestuderen,...
De 2 groepen met het meeste punten mochten op zoek naar een schat. Hiervoor kregen ze een schatkaart met een kompas.

Als avondactiviteit keken we naar de film WALL-E.  Dit gaat over de mens die de aarde verlaten heeft omdat er zoveel vervuiling was dat het onleefbaar werd.

https://photos.app.goo.gl/CQsdDM7U4MP2gbTX7

Stemklassen dinsdag 17/10

We hebben vandaag twee langere sessies gevolgd.
Groep 1 werkte in de voormiddag aan het ontwerpen van T-shirts

groep 2 maakte windmolens.  Aan de windmolen zit een elektrisch gedeelte dat een lampje kan laten branden + een houtgedeelte.  Hiervoor werden twee groepen gemaakt.  Groep 1: elektriciens, groep 2: houtbewerking. 
Deze twee kwamen terug samen om het houtwerk en het elektrische gedeelte te verbinden zodat de windmolen de lamp kan laten branden.

Deze middag kregen we stoofvlees met appelmoes en patatjes.  Als dessert was er een vanillepapje.

  Na de middag wisselden de groepen.

Vanavond is er nog wat vrij spel en gaan we als avondactiviteit met bambox bruggen bouwen.

Zie foto's 
https://photos.app.goo.gl/UZbdDPmat4xRWqAx9

 

 

Stemklassen maandag 16/10

We zijn aangekomen na een vlotte busreis.  Tegen 11.00 uur waren de kinderen in de kamers om de bedden te dekken.

Om 11.30 uur was onze eerste sessie: Wat is het verschil tussen fysica en chemie?
Enkele vaststellingen:
*Water kan koken op 0 graden.  Water kookt op 100 graden als we in een normale luchtdruk van de aarde zijn, maar als we de luchtdruk aanpassen, kunnen we water dus ook op kamertemperatuur laten koken.
*Als een mensenlichaam buiten de luchtlaag zou gaan, zouden we uit elkaar vallen.  Wij bestaan immers vooral uit water.  Met een andere luchtdruk krijg je andere omstandigheden.
*Staalwol kan in brand gestoken worden met een batterij. Na de verbranding ontstaat een andere stof.
*Het geluid is waarneembaar door trillingen.  Hoe sneller de trilling, hoe hoger te toon klinkt.  Als je blijft sneller gaan, kan het mensenoor het niet meer horen.
*H is waterstof en is heel brandbaar.
H2O is water.

Na de sessie gingen we eten: broccolisoep en spaghetti.

Dan was er even tijd om te spelen in de grote tuin.  Het bos met kampen, het terrein met  voetbalgoals, de trampoline,...werden meteen druk in gebruik genomen.  Plaats genoeg om te spelen.

Na de middag startten we in twee groepen afwisselend aan de volgende sessies:

Groep 1: makey makey: 
*Hierbij worden de pijltjestoetsen overgenomen door blaadjes, potten, pannen,...kortom door andere geleiders. Zo kan je tetris, packman,...spelen met materialen uit je omgeving.

Groep 2: Stuiterballen maken
*Hierbij leerden we een beetje over chemie en de samenstelling van stoffen.  Stoffen bestaan uit vloeibare, vaste en gasvorm.  We voegen stoffen samen waarbij we van een vloeibare naar vaste toetstand gaan: ethylalcohol, waterglas.

Er was nog even vrij spel buiten en dan hebben we boterhammen gegeten.  Iedereen kreeg nog kans om even tot rust te komen, een brief te schrijven, een spelletje te spelen,.... Dan was het tijd voor de avondactiviteit.  De juf vertelde over enkele belangrijke uitvindingen in de geschiedenis van energie: eerste auto, stoommachine, ontdekking vuur,... De lln. goten dan die situatie in een sketch.  De sketchen werden bekeken en dan voegde het publiek een extra improvisatieoefening aan de sketch toe zoals iedereen is Spaans. Dat was nog even lekker lachen voor het slapengaan.

https://photos.app.goo.gl/QW24bNErgWHy5edo6

Pobre Pollo - theatervoorstelling in de borre

Vandaag woonden we een theatervoorstelling bij in de borre van Collectief Fiat (Anke Jochems en Tom Viaene).

"De voorstelling vertelt het verhaal van Manon en Tommy, twee jongeren die als het ware uit het nest zijn gevallen. Tommy zwerft al jaren door de mallemolen van pleegzorg en Manon heeft een schijnbaar perfect gezin. Allebei worden ze door hun primaire verzorgers aan hun lot overgelaten en allebei vinden ze dat ze veel hebben
om over te klagen. Als Manon gaat protesteren tegen plofkippen in het restaurant waar Tommy werkt, lopen ze elkaar tegen het lijf. De twee kunnen niet meer van elkaar verschillen maar toch ontstaat er een bijzondere connectie. Wat er verder gebeurt, gaan we nog niet verklappen en heb je op voorhand ook nog niet nodig om de
voorstelling te begrijpen.

‘Pobre Pollo’ geeft als muzikaal coming of age verhaal inzicht in de moeilijkheden van volwassen worden en het ontwikkelen van een eigen identiteit. Heeft hoe we als ei worden uitgebroed invloed op hoe we ons als kip gedragen?"

De leerlingen en juffen hebben sterk genoten van deze geslaagde voorstelling, met veel variatie (dialogen tussen hoofdfiguren, muziek, lied & dans), gebracht op niveau van de leerlingen en rond thema's die hen allemaal aanspreekt (gezin, vriendschap, identiteit, ...).

Lachen en enthousiast meeklappen hoorde er vandaag dan ook zeker bij. Na de voorstelling genoten de leerlingen van het samen lunchen buiten op de speelplaats. 

Hierbij enkele foto's van de voorstelling en van het samen eten buiten: https://photos.app.goo.gl/1tMfHCp9kFQTEFRr7.

STEM voorbereiding

Gisteren zijn we van start gegaan met onze STEM-klassenbundel.
We onderzochten al kort de ligging van ons verblijf.  We gaan naar Zwalm-Dikkele.  Dat ligt in Oost-Vlaanderen.  Ze spreken daar Vlaams.  We speelden een spel om het Oost-Vlaamse dialect te onderzoeken.  Nadien maakten we een toneeltje waarin iedereen van de groep een Oost-Vlaams zinnetje moest steken.

Vandaag kwamen we te weten wat STEM betekent: Science,technology, engeneering en mathematics.  De combinatie van deze vakken kan je nodig hebben voor onderzoeken.
Om kennis te maken met STEM hebben we een onderzoek gedaan.  Een onderzoek start met een onderzoeksvraag: Met welk product kan ik de beste bellen vragen.  
Dan volgt een prognose.
Dan schrijven we ons onderzoek uit.  Hierbij moesten we zorgen dat:
-Elk product in dezeflde verhouding getest werd.
-Elk product met dezelfde blaastechniek en hetzelfde blaasinstrument getest werd.
-Het product onder dezelfde omstandigheden getest werd.
In groepjes konden de lln. hun verhouding kiezen en de producten in die verhouding testen.
De vaststellingen werden genoteerd in een tabel.
Nadien werd de conclusie besproken.  Rainett kwam er als beste bellenblaasproduct uit, gevolgd door Dreft.  Maar ook hyper dish wash van de zeeman kwam er goed uit.)

https://photos.app.goo.gl/aTBFjLJMwygNDbr79

scholenloop

Dinsdag 26 september was het scholenloop.  We fietsten met de klas naar Lovenjoel, waar we eerst genoten van een picknick en lekker veel plaats om te spelen.

Nadien reden we door.  Al goed opgewarmd van het fietsen, kregen we nog een extra opwarming van de organisatie.  Dan was het zover.  We moesten met de klas zoveel mogelijk toertjes lopen in 20 minuten.  Daarna werd het gemiddelde per school berekend.  Toen we hoorden dat we gewonnen waren, konden we het bijna niet geloven.  

De juffen zijn supertrots op de inzet van de leerlingen!

Na die straffe inspanning moesten we natuurlijk nog naar huis fietsen.  Voor sommigen is dat een zware rit geweest.

Dikke proficiat aan alle leerlingen.

https://photos.app.goo.gl/gWcJygo995NfKKTYA

circus in de klas

In ons verhaal van de taalkanjers maakten de kinderen van de klas circusacts om de nieuwe leerlingen te verwelkomen.  Het leek ons wel leuk om dit ook eens te proberen.  

In groepjes werden acts in elkaar gestoken.  Daarna moesten ze dit filmen met de chromebooks en doorsturen naar de juf.  Zo konden we op het smartboard iedereen aan de slag zien.  Een fijne vrijdagnamiddag!

Hier wat foto's van de making off:https://photos.app.goo.gl/AWDsWvD57URgAdWA7

Benieuwd naar de filmpjes?  Kijk dan hier:https://drive.google.com/drive/folders/1Zj4vc60TuZU0Qeih8q0BKdQVIjSA9QA2?usp=sharing

viering september

In het begin van het schooljaar houden we steeds een viering.  De leerlingen van L5 en L6 waren mee verantwoordelijk voor deze viering.  Sommige leerlingen speelden een toneeltje over een vogeltje dat hulp nodig had bij het vliegen.

verbindend schoolklimaat

De voorbije weken leerden de juffen de kinderen al goed kennen.  Hiervoor hebben we kleine spelletjes tussendoor gespeeld.

Vandaag kregen de leerlingen ook via toneeltje uitleg over de vriendschapsbank.  De kinderen van het 6de leerjaar toonden met toneeltjes hoe je de vriendschapsbank kan gebruiken om ruzies op te lossen, vrienden te zoeken om mee te spelen,...

In de klas maakten we kennis met de cirkel van moed.  Via een indianenverhaal leerden de kinderen over de cirkel van moe, verbondenheid, behulpzaamheid en zelfstandigheid.  Voor elk van deze krachten kunnen ze krachten verdienen, maar dan moeten ze eerst acties ondernemen in de volgende weken.  Wordt vervolgd.

https://photos.app.goo.gl/K3ow4ysffgKhW5AK6

powerpoint met info over L5
1 september: Allemaal welkom!

Op vrijdag 1 september vliegen we er weer samen in.  

Wat brengen de kinderen mee? 
Een boekentas met hun pennenzak (gevuld met schrijfgerief van vorige schooljaar) en een lunchpakket.  Uiteraard is een goed humeur ook aan te raden.

Wie zal jou verwelkomen?
*Juf Evelien (klastitularis)
*Juf Daphné (rekenen, godsdienst, ondersteuning spelling-taal)

Wanneer krijgen de ouders meer info?
*Op vrijdag 8 september om 19 uur is er een infovergadering in de klas van het vijfde leerjaar. (tweede verdieping) 

Wist-je-datjes:
*Er zitten dit jaar 26 leerlingen in de klas.
*Jef is er een jaartje niet bij, maar we houden contact.
*We verwelkomen Alice terug in onze groep. 
*Margaux is een nieuwe leerling.  Zij komt uit een Franstalige school.  In het begin zal het dus wat wennen zijn voor haar. 
*Seppe heeft na lang twijfelen besloten om dichterbij zijn huis naar school te gaan.  Hij zal dus niet meer in onze klas zitten, maar ongetwijfeld wel in jullie hart.  Stuur hem maar knuffels!

 

 

Wij kijken alvast uit naar jullie komst!  Tot snel!

Binnen kijken > Vijfde leerjaar

Zoeken

Data

SCHOOLJAAR 2023-2024

VRIJE DAGEN, VAKANTIES en STUDIEDAGEN 

20/09: pedagogische studiedag

2/10: facultatieve verlofdag

30/10 tot 5/11: herfstvakantie

14/12: pedagogische studiedag

25/12 tot 7/01: kerstvakantie

6/02: pedagogische studiedag

12/02 tot 18/02: krokusvakantie

11/03: facultatieve verlofdag

1/04 tot 14/04: paasvakantie

1/5: Dag van de Arbeid

9/05 tot 10/05: OHHemelvaart

20/05: pinkstermaandag

01/07: begin zomervakantie

FEESTEN

eetfeest zondag 8 oktober
lichtjeswandeling 
kinderfuif 15 maart
schoolfeest 25 mei

TE ONTHOUDEN DATA

30/08: opendeur K1a en K1b

8/09: info-avond K2, K3 en lagere school
16/10 tot 20/10: L5 Stemklassen

4/03 tot 6/03: L3 boerderijklassen

 

Contact

Vrije Basisschool 'De Kinderberg'
Bergstraat  18 - 3360 Bierbeek

016 / 46 40 37

directie@vrijeschoolbierbeek.be

Ondernemingsnummer: 0443.268.323
Instellingsnummer: 12468